AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Jeg lurer på om jeg fortsatt vil få uføretrygd dersom jeg bosetter meg i utlandet? Jeg er 33 år og har bodd hele livet i Norge. Det er et land utenfor Europa det er snakk om, og jeg har ikke ung ufør. Anonymkode: e70b4...c47
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Info står på nav sine sider Anonymkode: 7690e...e54
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Ja dersom du har uføretrygd nå vil du fortsatt ha det om du flytter til utlandet, men det er kun noen få land som du slipper å betale skatt i . Dvs at i mange land må du skatte til både norge og landet du bor i. Det er også noe ekstra skatt som heter kildeskatt norge skal ha. Så man får sjeldent mer å rutte med selvom man flytter til et billig land. Derfor er det mange som bare bor halve året i utlandet og halve året i norge, for nav har en grense på at 6 mnd totalt i året er lov som skattefri "ferie" du ikke trenger å melde fra om, men så fort det er 1 dag over 6 mnd så blir det regnet som permanent flytting og må registrere til både norske og utlandske myndigheter, skatte mer og alt det der. Det går an å få all info om hvordan trygden din blir påvirket ved å bo i de konkrete landene direkte fra Nav. Anonymkode: 4dbf2...0ee
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja dersom du har uføretrygd nå vil du fortsatt ha det om du flytter til utlandet, men det er kun noen få land som du slipper å betale skatt i . Dvs at i mange land må du skatte til både norge og landet du bor i. Det er også noe ekstra skatt som heter kildeskatt norge skal ha. Så man får sjeldent mer å rutte med selvom man flytter til et billig land. Derfor er det mange som bare bor halve året i utlandet og halve året i norge, for nav har en grense på at 6 mnd totalt i året er lov som skattefri "ferie" du ikke trenger å melde fra om, men så fort det er 1 dag over 6 mnd så blir det regnet som permanent flytting og må registrere til både norske og utlandske myndigheter, skatte mer og alt det der. Det går an å få all info om hvordan trygden din blir påvirket ved å bo i de konkrete landene direkte fra Nav. Anonymkode: 4dbf2...0ee Takk for svar! På NAV står det: Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et land Norge ikke har trygdeavtale med "Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med. Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden." Vil det si at jeg må vente 3 år med å flytte til utlandet i og med at jeg er 33? Hvis det er tilfellet, gjelder dette også midlertidig opphold? ts Anonymkode: e70b4...c47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå