Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenkt å begynne prøvingen i august etter vi har vært på ferie. Ser ut som jeg da vil ha første dag av mens 8aug (dersom jeg slutter på pillen da). Vet ikke hvor lang syklus jeg har da siden jeg har brukt p-piller. 

Om jeg blir gravid da, når er jeg ca 12 uker da? 

Vi skal reise igjen julen (med fly til utlandet) og da synes jeg det er greit å være så nær 12 uker som mulig fordi sannsynligheten for at en spontanabortere da er mindre. 

Jeg vet jo jeg ikke kan planlegge alt, men om vi er heldig så blir vi gravid raskt :) 

Anonymkode: 2d6aa...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk opp terminkalkukator, der kan du plotte inn de datoene du ønsker :)

AnonymBruker
Skrevet

Uhm, er det farlig å reise når man er 0-12 uker gravid? Dette var nytt for meg :overrasket:...

Anonymkode: 13a17...10e

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uhm, er det farlig å reise når man er 0-12 uker gravid? Dette var nytt for meg :overrasket:...

Anonymkode: 13a17...10e

Nei, det er ikke farlig å reise. Eneste man bør tenke over er kanskje standarden på helsevesenet dit man reiser, med tanke på at risiko for spontanabort er høyest de første ukene. Noen trenger oppfølgning av helsevesenet når de mister. 

Anonymkode: 4c09f...6f0

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tenkt å begynne prøvingen i august etter vi har vært på ferie. Ser ut som jeg da vil ha første dag av mens 8aug (dersom jeg slutter på pillen da). Vet ikke hvor lang syklus jeg har da siden jeg har brukt p-piller. 

Om jeg blir gravid da, når er jeg ca 12 uker da? 

Vi skal reise igjen julen (med fly til utlandet) og da synes jeg det er greit å være så nær 12 uker som mulig fordi sannsynligheten for at en spontanabortere da er mindre. 

Jeg vet jo jeg ikke kan planlegge alt, men om vi er heldig så blir vi gravid raskt :) 

Anonymkode: 2d6aa...8c3

Dersom du tenker å bli gravid i august, så bør du bytte p pillene ut med en kobberspiral helst i går for å få kroppen din i normal gjenge uten hormoner. 

Det er helt vanlig med opp til ett års forsøk før du blir gravid etter avsluttet hormonprevnsjon. Blir du gravid samme måneden som du slutter på ppiller, så er du så mot normalt som bare mulig å forbli. 

Anonymkode: 43426...efe

• Liker 3
Skrevet

Som det nevnes, burde du slutte på piller nå hvis du ønsker å bli gravid i august. Så kan du bruke annen ikke-hormonell prevensjon frem til det. Forøvrig regner man 12 uker fra første dag i siste mens, det vil si 12 uker fra 8. august, hvis du hadde fått mensen da. Så må du bare telle uker videre :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om hvor dere skal reise, men husk også at Zika er en ting..

Anonymkode: b9d84...8b8

Skrevet

Skal du gå på piller frem til dere begynner å prøve? Husk det kan ta tid før du får eggløsning. Hos meg gikk det 18 mnd før jeg fikk (uregelmessig) menstruasjon og over 24 mnd før jeg ble gravid. Etter jeg slutta på pillen altså.

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier så kan det ta flere måneder, opptil ett år er normalt, før man får igjen eggløsning og mensen. Så du burde slutte nå og bruke kondom (eller kobberspiral). Det tok 4 mnd før jeg fikk igjen mensen, men da var den svært uregelmessig. Etter 10 mnd så var den regelmessig jeg visste når eggløsningen kom. 

Man begynner å telle fra første dag siste mens. Så man er to uker på vei når eggløsningen skjer. 4 uker når mensen er forventet (men ikke kommer) i en 28 dagers syklus.

Anonymkode: 49ffc...a98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...