Gå til innhold

Krav om sertifikat/trafikalt grunnkurs for å ferdes på sykkel i trafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vår og stadig flere tar frem sykkelen for å komme seg til og fra jobb/studiested. Noen sykler i bredden, noen sykler med hjelm, noen sykler uten hjelm, noen sykler med headset, noen sniker seg over på rødt, noen sykler med promille, felles for dem alle er at de ofte sykler saktere enn trafikken ellers (som oftest under 50km/h som er allmenn fartsgrense) osv. Mye som ville vært førerkortbeslag dersom en bilist/motorsyklist hadde gjort det, men ganske vanlig når en syklist gjør det. (Å ferdes slik at man utgjør en fare for seg selv eller andre er et brudd på trafikkloven).

Det får meg til å tenke, hvorfor er det ikke krav om at syklister skal ha noenlunde trafikalforståelse som bilister og motorsyklister når de ferdes i trafikken?

Anonymkode: feee1...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres dyrt ut å opprette et slikt system og noenlunde litt for morsomt med tanke på at ingen(?) andre land har noe slikt 

Anonymkode: 60b6b...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanken har slått meg også. Jeg ble meiet ned av en syklist for noen år tilbake da jeg gikk over gangfeltet. Han kom i hundre og helvette og bremset ikke selv om bilene stoppet. Han gikk på snørra så det sang, jeg slapp unna med en oppskrapet albue. Håper han lærte. 

Anonymkode: 204c4...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært en klar fordel om de kjente trafikkreglene, og særs vikepliktreglene for kryss og rundkjøring, og hvor i kjørefeltet man skal ligge i de forskjellige situasjonene. At de tok et grunnkurs myntet på dette med å være en del av trafikken på 2 hjul. Folk uten lappen, som mange syklister er, har lite grunnlag for å forstå gangen i trafikken, og setter seg selv i unødvendig stor fare. Det handler ikke om en skrape om man havner i en ulykke som syklist, men om liv. Jeg er nervøs i bil rundt syklister, for man vet aldri hva de tenker basert på kjøremønster (helt uforutsigbart), og fordi jeg vet at det blir min feil uansett hvis han bestemmer seg for å krysse min veibane.

Anonymkode: 34020...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange av de voksne syklistene har lappen, og er selv bilister. Det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Synes at de som er verst, dessverre, er de som bruker bysyklene. Ingen regler gjelder for dem virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde det virkelig bli. Syklister setter jo både seg selv og andre i fare ved måten de ferdes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:ler: 

Herre jemini. Så hverken unger eller folk som ikke får gruppe B skal altså heller ikke få lov til å sykle.

 

Anonymkode: c7e72...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 25.4.2018 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Det er vår og stadig flere tar frem sykkelen for å komme seg til og fra jobb/studiested. Noen sykler i bredden, noen sykler med hjelm, noen sykler uten hjelm, noen sykler med headset, noen sniker seg over på rødt, noen sykler med promille, felles for dem alle er at de ofte sykler saktere enn trafikken ellers (som oftest under 50km/h som er allmenn fartsgrense) osv. Mye som ville vært førerkortbeslag dersom en bilist/motorsyklist hadde gjort det, men ganske vanlig når en syklist gjør det. (Å ferdes slik at man utgjør en fare for seg selv eller andre er et brudd på trafikkloven).

Det får meg til å tenke, hvorfor er det ikke krav om at syklister skal ha noenlunde trafikalforståelse som bilister og motorsyklister når de ferdes i trafikken?

Anonymkode: feee1...5bb

For det første så har de største jubelidiotene førerkort og ville bestått kravet. Kravet ville derfor bare rammet «uskyldige». For det andre så er det stor uenighet om lovverket rundt dette med proffsyklister. De hevder å ha retten på sin side.

Men ja, det er hårreisende at det er mulig både å sykle flere i bredden uten å slippe forbi når  saktegående motoriserte kjøretøy må gjøre dette. De skulle sluppet forbi og fulgt reglene på lik linje med traktorer og mopeder. Det er også hårreisende at det er lov å kjøre i en sånn fart på et kjøretøy uten gode nok muligheter til å bremse opp brått i en nødsituasjon.  Med så strenge trafikkregler for biler er det rart at proffsykling er lov når det er så farlig som det er. Og enda rarere er det at elsykler har et forbud mot å trimmes/fikses til å gå fortere enn 20 km/t. Hvorfor det når man får sykle betydelig fortere på en landeveissykkel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...