Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet fra mannen min for noen måneder siden, og "etterlot" han med hus og huslån. Lurer på hvordan det blir i forhold til selvangivelsen? Kan jeg kreve å få skrevet av halvparten av betalte renter på min sa? Hvordan går jeg i tilfelle frem? Bør jeg informere ligningsmyndighetene allerede nå, eller vente til fsa kommer i posten og skrive det opp der?

Tidligere år har alt blitt ført på han, selv om både lån og hus var felles. Regner med grunnen til det er fordi det var det mest gunstige for oss.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Så lenge du har hatt inntekt og betaltdin del, så kan du kreve det.

Skrevet
Så lenge du har hatt inntekt og betaltdin del' date=' så kan du kreve det.[/quote']

Jeg vet jeg kan kreve det, og har rett på det. Det jeg lurer på er om hvordan jeg går frem. Bør jeg kontakte ligningsmyndighetene nå? Eller vente for å føre det på selvangivelsen? Og hvordan gjør jeg i tilfelle det? Alt av årsoppgaver har jo blitt sendt til han...

Skrevet

Du fører det opp i selvangivelsen din og legger ved et vedlegg hvor du forklarer hvorfor, hvor mye og over hvilken tid dette gjelder. Ta også med kopi av avregningen fra banken. Hvis de ikke godtar dette skal de ta kontakt med deg for å be om flere opplysninger. Hvis de mot formodning ikke godtar dette så kan du klage på ligninga etterpå.

Skrevet

Tusen takk Titti72!

Hva med eks'en da? Han kommer jo sikkert til å få alle fradragene ført på seg, må jeg be han om å bare føre halvparten? Må han være enig i dette?

Kopi av årsoppgjøret må jeg vel gå til han å få, eller...?

Skrevet
Tusen takk Titti72!

Hva med eks'en da? Han kommer jo sikkert til å få alle fradragene ført på seg, må jeg be han om å bare føre halvparten? Må han være enig i dette?

Gi han beskjed om at du kommer til å gjøre dette så får han selv bestemme om han prøver seg på en spansk en og fører alt på seg selv. Han trenger ikke å være enig så lenge lånet står på dere begge.

Kopi av årsoppgjøret må jeg vel gå til han å få, eller...?

Vet ikke hvor godt dere kommuniserer men det er jo det enkleste, så forteller du samtidig at du "tar" halvparten. Hvis han nekter så kontakt banken. Husk også å føre opp hans personalia på vedlegget ditt i selvangivelsen.

Skrevet

:blomst_opp: Takker så mye igjen...!

Skrevet

Bare hyggelig å kunne bidra.

Har vært igjennom dette selv så derfor kan jeg det. Husk også at hvis du kjøper deg noe nytt senere så kan du trekke ifra etableringsutgiftene på samme måte som renter. Lykke til!

Skrevet

Etableringsutgifter som i å kjøpe et hus? Eller var det noe annet du tenkte på? Er det spesiellt for skilsmisser, eller noe alle kan få?

Sikkert dumme spørsmål fra meg, men jeg er ganske grønn på dette området, og trenger all den hjelp og rådgivning jeg kan få!

Skrevet

Når du tar opp lån så betaler du et gebyr på rundt 2000,-som jeg tror kalles etableringsbebyr. Dette kan du trekke ifra på skatten sammen med rentene dine. Bare husk å legg ved dokumentasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...