AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Bør man ha depositumspenger i bakhånd i dag, eller har depositumsforsikring blitt mer og mer utbredt og vanlig? Altså de ordningene hvor man betaler en engangssum (ikke refunderbart) på ca 3500 kroner til et forsikringsselskap som så står for skader et depositum vanligvis ville dekket. Ser det i mange annonser, men vet ikke om jeg kan satse på en sånn ordning , om det er vanlig å spørre huseier om? Spør fordi jeg har fått en sum penger, men har planer om å flytte hjemmefra etter sommeren, dvs i dag leier jeg pappas gamle leilighet uten depositum siden han flyttet inn i huset til mamma når jeg ble 18 og flyttet vekk. Jeg vet ikke om jeg burde unne meg å bli med vennindene mine på ferie for en gangs skyld (de har reist masse, jeg har aldri reist, i sommer skal de til Cuba for tredje gang) eller om jeg må spare de pengene til depositum til når jeg skal finne ny leilighet. Hva ville dere gjort??? Anonymkode: 1e89c...c23
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Cuba! Tak over hodet ordner seg sikkert, mens tiden du og vennene dine er unge og frie får du aldri igjen. Men jeg ble nyskjerrig på dette med faren din, forstår jeg det riktig at de ikke bodde sammen før? Var de separert? Og så ble de sammen igjen da du flyttet ut? Anonymkode: 28fed...b70 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cuba! Tak over hodet ordner seg sikkert, mens tiden du og vennene dine er unge og frie får du aldri igjen. Men jeg ble nyskjerrig på dette med faren din, forstår jeg det riktig at de ikke bodde sammen før? Var de separert? Og så ble de sammen igjen da du flyttet ut? Anonymkode: 28fed...b70 Ja syns du virkelig det? Det er jo det jeg vil mest, men foreldrene mine syntes det er ufornuftig og blir sure når jeg snakker om det... Jeg vil ikke kunne få mulighet til å ha så mye sparepenger igjen på kanskje 10 år, så eneste mulighet til å reise blir nå! Ja de har aldri vært gift, men har hatt noen år fra hverandre(ikke sammen mer) når jeg var liten, så ble de sammen igjen og har vært kjærester siden jeg var rundt 10-11 igjen, men bodd hver for seg. Helt til jeg ble 18 og de foreslo at jeg kunne flytte til leiligheten til pappa og han flytte inn i huset. Har bodd der snart to år nå og han skal legge den ut for salg i sommer så da må jeg finne meg et nytt sted å bo til høsten. Anonymkode: 1e89c...c23
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 Jeg synes du bør bruke pengene dine til depositum. Høres rart ut at vennene dine har vært på Cuba tre ganger og dere bare er 18? Uansett, når du begynner å studere får du nye venner du ønsker nye minner med. Du kan jobbe deltid også, pluss ferier. Jeg reiste masse i studietiden, og etterpå, da jeg begynte å jobbe. Tid med venner er viktig, men vennene man har når man er 18 er sjelden de man er nære venner med når man er 25. Anonymkode: f38da...89b 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 Nesten ingen huseiere godtar depositumsgarantier (forsikring, NAV-garanti etc.), så uten depositumspenger stiller du mye svakere på leiemarkedet. Jeg ville helt klart prioritert penger til depositum, uten tvil. Men det spørs jo også på leiemarkedet der du skal flytte, om du har andre bekjente du kan leie hos og hvor viktig det er for deg å flytte til sommeren. Anonymkode: 13088...900 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bør man ha depositumspenger i bakhånd i dag, eller har depositumsforsikring blitt mer og mer utbredt og vanlig? Har du planer om å leie ville jeg ikke satset på en depositumsforsikring. Det å ikke ha penger til depositum tilgjengelig gjør det mye vanskeligere å få leie. Er en tur til Cuba verdt denne usikkerheten om du får leie? Anonymkode: be641...024
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Cuba! Tak over hodet ordner seg sikkert, mens tiden du og vennene dine er unge og frie får du aldri igjen. Men jeg ble nyskjerrig på dette med faren din, forstår jeg det riktig at de ikke bodde sammen før? Var de separert? Og så ble de sammen igjen da du flyttet ut? Anonymkode: 28fed...b70 Det er virkelig ikke vanlig å ha vært på Cuba tre ganger i en alder av rundt 18-20. Det koster jo en del mer enn kortere feriereiser. Greit nok at mange er i en periode i livet der man sannsynligvis er mer fri og frank enn senere i livet, men som ung og utflyttet voksen så har man jo økonomiske forpliktelser som andre voksne og må prioritere deretter. Å prioritere Cubatur fremfor dep. til bolig er ikke lurt. TS har sannsynligvis uansett mange år foran seg der man kan leve livet, evt. også med litt billigere feriereiser. Man må ikke nødvendigvis til Cuba for å kjenne at man lever livet (Utrolig at mange blant de yngste generasjonene nærmest har en forventning om å kunne reise verden rundt i veldig ung alder, husk at dette virkelig ikke var vanlig for foreldregenerasjonen). Så her bør man virkelig prioritere depositum. Et ålreit sted å bo har for de fleste mye mer å si for livskvaliteten generelt enn muligheten til å reise verden rundt. Selvsagt kan det å reise være fantastisk, men det er en flyktig opplevelse kontra det å bo ålreit. Å bo greit påvirker hele livskvaliteten i det daglige. Det vil være mange utleiere som ikke godtar depositumsforsikring, av den grunn at det gjerne skal mye til for å få tilgang til depositumet hvis leietaker er skyld i skader som må dekkes. Når utleier risikerer å møte en profesjonell forsikringsmotpart i tvister som gjelder skader (som betyr en vegg av saksbehandlere og jurister), så vil det være en del som kvier seg for å godta forsikring kontra vanlig depositum. Anonymkode: 2af5f...64f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå