Gå til innhold

Er Kurdistan et land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen svare meg saklig på dette, for jeg har lenge lurt på det her. Kurderne selv sier det er et land, mens de aller fleste sier det ikke er det. Jeg finner heller ingen kurdisk flagg i atlaset, internasjonalt fotballag eller egne sedler. Hva er egentlig greia? 

Anonymkode: 1f642...b6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kurdistan er tradisjonelt en betegnelse på landområder der kurdere holder til. Området ligger i Midtøsten og er diffust avgrenset. Kurdistan omfatter det sørlige og østlige Tyrkia (Nord Kurdistan), fra foten av Taurusfjellene i vest til Ararat-fjellet i nordøst, Rojava (syrisk Kurdistan), Sør Kurdistan, deler av Armenia og den vestlige delen av Iran (Øst Kurdistan). Kurdistan er avledet fra Kurdisk. "kurd" betyr Kurder og "stan" som betyr land. På kurdisk blir kurdistan derfor stavet Kurdistan som betyr (Kurdernes Land).

Kurderne anslås å utgjøre 25–30 millioner mennesker[1], har lenge vært utsatt for systematisk undertrykkelse fra de dominerende folkegruppenes side. Bare i Irak forekommer offentlig undervisning på kurdisk, mens det i Tyrkia kan gis av private aktører. Mange steder er det forbudt å bruke kurdisk språk eller kurdiske nasjonale symboler.

Kurdistan har aldri vært samlet som én selvstendig stat. Derimot finnes det en provins med navnet Kurdistan i Iran. I Nord- Irak er tre provinser slått sammen til den autonome regionen Kurdistan i samsvar med grunnloven av 2005."

https://no.wikipedia.org/wiki/Kurdistan

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

"Kurdistan er tradisjonelt en betegnelse på landområder der kurdere holder til. Området ligger i Midtøsten og er diffust avgrenset. Kurdistan omfatter det sørlige og østlige Tyrkia (Nord Kurdistan), fra foten av Taurusfjellene i vest til Ararat-fjellet i nordøst, Rojava (syrisk Kurdistan), Sør Kurdistan, deler av Armenia og den vestlige delen av Iran (Øst Kurdistan). Kurdistan er avledet fra Kurdisk. "kurd" betyr Kurder og "stan" som betyr land. På kurdisk blir kurdistan derfor stavet Kurdistan som betyr (Kurdernes Land).

Kurderne anslås å utgjøre 25–30 millioner mennesker[1], har lenge vært utsatt for systematisk undertrykkelse fra de dominerende folkegruppenes side. Bare i Irak forekommer offentlig undervisning på kurdisk, mens det i Tyrkia kan gis av private aktører. Mange steder er det forbudt å bruke kurdisk språk eller kurdiske nasjonale symboler.

Kurdistan har aldri vært samlet som én selvstendig stat. Derimot finnes det en provins med navnet Kurdistan i Iran. I Nord- Irak er tre provinser slått sammen til den autonome regionen Kurdistan i samsvar med grunnloven av 2005."

https://no.wikipedia.org/wiki/Kurdistan

Men hvorfor har de ikke et eget flagg som er med i atlaset om det er et land?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har de ikke et eget flagg som er med i atlaset om det er et land?

Det er ikke et offisielt land. Som beskrevet over, det er områder i ulike andre land. Kurderne er et folkeslag, men de har ikke et eget land. 

Anonymkode: e4b17...6c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et offisielt land. Som beskrevet over, det er områder i ulike andre land. Kurderne er et folkeslag, men de har ikke et eget land. 

Anonymkode: e4b17...6c9

Tusen takk!:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Situasjonen deres er litt som samene! De bor hovedsaklig i 4 land, men har ikke sitt eget. (Norge, Sverige, Finland, Russland for samene, Tyrkia, Iran, Irak, Syria for kurderne.)

Noen av forskjellene er at det er omtrent 35 millioner kurdere, og bare noen hundre tusen samer. Samt at kurderne blir mye mer undertrykt, siden landene de bor i er langt mindre demokratiske og menneskevennlige. Kurderne er også den største befolkningsgruppen i store områder, det er ikke samene.

Her er et kart over områder hvor kurdere er i flertall.

(Alt dette og mye mer kan du finne ut av veldig enkelt ved å gjøre et googlesøk eller gå på wikipedia :) )

688d674c860842bc85f9ac2819089d4c_6.png

Endret av Nicathv
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nicathv skrev:

Situasjonen deres er litt som samene! De bor hovedsaklig i 4 land, men har ikke sitt eget. (Norge, Sverige, Finland, Russland for samene, Tyrkia, Iran, Irak, Syria for kurderne.)

Noen av forskjellene er at det er 20-30 millioner kurdere, og bare noen hundretusen samer. Samt at kurderne blir mye mer undertrykt, siden landene de bor i er langt mindre demokratiske og menneskevennlige. Kurderne er også den største befolkningsgruppen i store områder, det er ikke samene.

Her er et kart over områder hvor kurdere er i flertall.

(Alt dette og mye mer kan du finne ut av veldig enkelt ved å gjøre et googlesøk eller gå på wikipedia :) )

688d674c860842bc85f9ac2819089d4c_6.png

Tusen takk for kjempe god forklaring!:)

AnonymBruker
Skrevet

Ja Kurdistan er et land, der deler ble okkupert og stjelt av Irak/(eller var dt iran). Man kan tenke på det litt som Palestina og Israel, mange født i israel identifiserer seg fortsatt med Palestina selvom Israelske myndigheter stjal noe av landet.
Kurdere identifiserer seg med Kurdistan, før det ble okkupert og stjelt.
Hilsen en som var sammen med en kurder som forklarte for meg

Det blir litt som hvis russerne plutselig okkuperer nord norge nå, så vil fortsatt de fra nordnorge kalle seg norske, og ikke russiske.

Anonymkode: 3f5ee...da3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja Kurdistan er et land, der deler ble okkupert og stjelt av Irak/(eller var dt iran). Man kan tenke på det litt som Palestina og Israel, mange født i israel identifiserer seg fortsatt med Palestina selvom Israelske myndigheter stjal noe av landet.

Det blir litt som hvis russerne plutselig okkuperer nord norge nå, så vil fortsatt de fra nordnorge kalle seg norske, og ikke russiske.

Dette stemmer ikke. Kurdistan har så vidt jeg (og leksikon) vet, aldri vært et selvstendig land. Det nærmeste var vel kanskje da de hadde en del selvstyre da de var underlagt Det osmanske riket ca. år 1400-1800.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stjelt av Iran? Aner du hvor mange land som har vært under Persia, som nå er Iran?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kurderne fins jo i Iran, Irak, Syria og Tyrkia. Har alle disse fire landene stjelt kurdere??😂🙈

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kurderne fins jo i Iran, Irak, Syria og Tyrkia. Har alle disse fire landene stjelt kurdere??😂🙈

Personen er litt forvirra om temaet. Jeg antar at den kurdiske kjæresten hennes/hans var litt sinna på disse landene, siden ingen av landene vil la kurderne styre seg selv. Det er fort gjort å blande ting, ord og uttrykk når man har sterke følelser. :)

Endret av Nicathv
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kurdistan er ikke et land.

Anonymkode: c73e7...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Nicathv skrev:

Personen er litt forvirra om temaet. Jeg antar at den kurdiske kjæresten hennes/hans var litt sinna på disse landene, siden ingen av landene vil la kurderne styre seg selv. Det er fort gjort å blande ting, ord og uttrykk når man har sterke følelser. :)

Fult mulig.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kurdistan er ikke et land.

Anonymkode: c73e7...d09

Er det jeg også har inntrykket av, forstår meg bare ikke på hvorfor de da skal ha det til at det ER et land. De har hverken flagget sitt med i atlaset, jeg har ikke sett kurdiske sedler, ikke engang hørt om feks et kurdisk fotballag som har vært med å spilt osv. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det jeg også har inntrykket av, forstår meg bare ikke på hvorfor de da skal ha det til at det ER et land. De har hverken flagget sitt med i atlaset, jeg har ikke sett kurdiske sedler, ikke engang hørt om feks et kurdisk fotballag som har vært med å spilt osv. 

Bare fordi det ikke er et land akkurat nå, betyr ikke at det ikke f.eks. burde vært det. Mange kurderne kjemper jo for selvstendighet.

Skottland er f.eks. ikke et selvstendig land, men mange der vil løsrive seg fra Storbritannia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...