Gå til innhold

Erfaringer med "Spør Thor" på facebook?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg noe vehov for å gå ned i vekt. Men snuser litt på andre typer kosthold for å se om det er noe som kan fungere "bedre", enn det jeg har nå.

Jeg kom over denne siden på facebook. Her er det kostholdsplaner, tips og råd i bøtter og spann. Men jeg kjenner at jeg reagerer litt, da det virker ut til at mange med forskjellige sykdommer, også får råd og tips til kosthold. Ett eksempel jeg stusset litt på var at diabetikere anbefales periodisk faste. Og mange med forskjellige sykdommer ber som tips og råd på siden, og følger kostholdsplaner, men dette er vel noe de burde gjort i samråd med lege/ernæringsfyiolog?

Det er diverse ting jeg reagerer litt på. Mye virker greit og bra - ser flere som har stor vektnedgang og det er jo bra. 

Noen her som har erfaringer med denne siden, og som har prøvd en av kostholdsplanene?

Anonymkode: 06932...a47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg noe vehov for å gå ned i vekt. Men snuser litt på andre typer kosthold for å se om det er noe som kan fungere "bedre", enn det jeg har nå.

Jeg kom over denne siden på facebook. Her er det kostholdsplaner, tips og råd i bøtter og spann. Men jeg kjenner at jeg reagerer litt, da det virker ut til at mange med forskjellige sykdommer, også får råd og tips til kosthold. Ett eksempel jeg stusset litt på var at diabetikere anbefales periodisk faste. Og mange med forskjellige sykdommer ber som tips og råd på siden, og følger kostholdsplaner, men dette er vel noe de burde gjort i samråd med lege/ernæringsfyiolog?

Det er diverse ting jeg reagerer litt på. Mye virker greit og bra - ser flere som har stor vektnedgang og det er jo bra. 

Noen her som har erfaringer med denne siden, og som har prøvd en av kostholdsplanene?

Anonymkode: 06932...a47

Det var en annen person som kom over denne siden for ei uke siden eller så, du kan jo bla deg bakover å se om du finner tråden så du kan komme i kontakt med den andre personen.

Anonymkode: ccaba...a45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt en av planene hans, så hadde jeg en pause men nå har jeg begynt igjen. Jeg har velig god erfaring med planen. Jeg har lekktarm, irritabel tarm syndrom, gluten og melkeintoleranse. Da jeg fant ut av alt dette i desember, var jeg veldig fortvilet over hva jeg skulle spise og veldig veldig dårlig. Endte opp med å spise minimalt og jeg eide ikke energi til noe. Begynte på planen, og med div tilpasninger som passer meg har den reddet meg. Min lege var informert om planen og var bare positiv til planen. Planen gjorde at magen min ble mye mye bedre, smerten så og si forsvant og den dårlige tarmen er blitt såpass mye bedre at jeg tåler litt gluten igjen (har bare intoleranse og dermed kan jeg blir bedre noe som ikke er tilfellet ved allergi).

Det presiseres i planer at ved alvorlige sykdommer skal legen kontaktes og planen gjennomføres i samarbeid med lege. Periodisk faste har vist seg å ha en veldig veldig positiv effekt ved diabetes både type 1 og 2 da det stabiliserer blodsukkeret, sepsielt langtidsblodsukkeret, og mange med dia2 ender med å redusere medisiner eller kutte den ut dvs blir kvitt dia2. Diabetes type 1 er mye alvorligere med tanke på svingninger, men de fleste som har dia1 har hatt den en god stund eller "hele" livet og måler hyppig i løpet av dagen at de fort klarer å kjenne på kroppen om periodisk faste passer dem. Vet ikke om du vet så mye om periodisk faste, men det er faskisk ikke verre enn å la være å spise mellom feks 18 på kvelden og spise første måltid kl 10 dagen etter.

Alle planer og forandringer i livet krever jo sunn fornuft fra den som gjennomfører den. Og det gjelder disse planene også. Ingen kan forvente at Thor eller hvem som helst annen skal kunne lage en skreddersydd plan for hele befolkningen. han lager en mal, også er det opp til hver enkelt å finne ut hva som passer for akkurat den kroppen. Som nevnt over, jeg gjorde noen tilpasninger av planen for min kropp og vår familie.

Når det er sagt, i den gruppa så kan jo alle svare, og kvaliteten på svarene kan jo selvfølgelig variere. Men da gjentar jeg, sunn fornuft gjelder, en skal ikke ta alt en leser for godt, å være kildekritisk på internett er nok ikke så dumt :)

Anonymkode: 87ffa...cea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...