Gå til innhold

Når BSU-kontoen er full..

Anbefalte innlegg

Gjest -mette-
Skrevet

..hva gjør man med pengene? For å forvalte dem smartest mulig, altså.

Lar dem stå?

Bruker den på boliglån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den full, og den ikke ble full i år (slik at man har fått all skattefradrag), så kan det lønne seg å bruke det på lånet.

Sammenlign renten på BSU og på lånet, og den som er høyest er den som bør ha pengene. Det pleier vanligvis å være lånet.

Gjest Frodo i.i.
Skrevet

Det forutsetter at lånet er tatt opp etter at BSU-kontoen ble opprettet.

Hvis ikke det er tilfelle bør pengene brukes på neste boligkjøp, ellers må skattefordelen tilbakebetales.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm..mitt problem er: "Når BSU-kontoen er tom" :o

Skrevet

Vi har planer om å la BSU-kontoene stå til vi kommer i "pengenød". Nå har vi ganske nylig fått nye jobber begge to og dermed gått opp endel i lønn så vi klarer godt å betale avdragene våre og leve greit ved siden av. Men om et par-tre år har vi planer om å bygge på litt og sånn, da kan det være godt å ha BSU-kontoen å ta av...

Skrevet
Men om et par-tre år har vi planer om å bygge på litt og sånn, da kan det være godt å ha BSU-kontoen å ta av...

Bare vær oppmerksom på at BSU-pengene ikke kan brukes til oppussing, påbygging og lignende. De kan bare brukes til boligkjøp eller til nedbetaling av lån tatt opp etter at kontoen ble opprettet. For å få brukt pengene slik du vil må du altså bruke BSU-en til å betale ned på lånet, for så å refinansiere slik at du får penger til ønskede prosjekter.

Skrevet
Jepp Nala, jeg er fult klar over det :)

Glimmers!

Ah, skulle ønske det var vi som skulle smelle BSU-pengene inn nå. Men, må nok spare mer :-)

• 2 uker senere...
Gjest -mette-
Skrevet

Takk igjen, for flere utfyllende svar.

Skrevet
..hva gjør man med pengene? For å forvalte dem smartest mulig

Da sender du dem bare til meg. :ler:

Skrevet
..hva gjør man med pengene? For å forvalte dem smartest mulig, altså.

Lar dem stå?

Bruker den på boliglån?

Du vet at du kan fortsette å spare på BSU-kontoen selv om den er "full" (Det vil si at du har spart opp 100.000, sant?) Men da får du ikke skattefordelen...

Nå snakkes det jo også om å høyne innskuddsgrensen med skattefordel til 200.000,- Da kan det være lurt å "sitte og ruge" på kontoen til det blir gjennomført (om man har anledning da selvfølgelig)! For kanskje å spare 100.000,- til. Kanskje blir det til høsten? Eller det skjer kanskje aldri... *sukk*

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Du vet at du kan fortsette å spare på BSU-kontoen selv om den er "full" (Det vil si at du har spart opp 100.000, sant?) Men da får du ikke skattefordelen...

Hvor har du dette fra? Jeg har spurt to forskjellige banker om dette og fått et klart nei fra begge.

Skrevet

Nordea sier at man kjan spare 100.000 totalt, men her på Norge.no står det vel ikke noe om at 100.000 er maks, det står bare at "Maksimal sparing etter reglene om BSU er kr 100 000 (2003)."

Trodde grensen var 100.000 jeg og.

Skrevet

Hvor har du dette fra? Jeg har spurt to forskjellige banker om dette og fått et klart nei fra begge.

Mulig det er jeg som har misforstått. Skal sjekke med banken min igjen... Kanskje jeg må legge meg langflat :wink: ... Vi får se...

Skrevet

Mulig det er jeg som har misforstått. Skal sjekke med banken min igjen... Kanskje jeg må legge meg langflat :wink: ... Vi får se...

Fant du ut av dette, Cr@sh? Jeg mener også å ha lest i brosjyrer fra banken at man kan fortsette å spare over 100 000, men man får ikke skattefordelen, akkurat som du skriver. Nå ble jeg usikker...

Skrevet

Kontoen blir fysisk sperret for innskudd når 100.000 er spart. Man kan derfor IKKE spare mer enn 100.000.

Det er kun renter som kan gå inn på den kontoen etter at den er full, eller etter du har fylt 34 (og enda ikke brukt opp pengene).

Og dette er regler fastsatt av skattemyndighetene - og ingen banker kan fravike dette.

Skrevet

Glimrende, Usikker, da fikk vi klarhet i det. Jeg må ha det fra et annet sted enn bankens brosjyrer da :wink:

Skrevet

Fant du ut av dette, Cr@sh? Jeg mener også å ha lest i brosjyrer fra banken at man kan fortsette å spare over 100 000, men man får ikke skattefordelen, akkurat som du skriver. Nå ble jeg usikker...

Jeg skrev en mail til banken, og i dag kom svaret. Og jeg tok feil. Man kan visst nok ikke spare over 100.000,- Sorry, dere! Mente ikke å lage forhåpninger.... Legger meg langflat... :klaske:

Skrevet

Hva skjer egentlig om man ikke kjøper bolig (som i aldri)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...