Gå til innhold

For eller imot monarki?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Avskaff monarki. Det er en utdatert skikk fra feudalisdisk fortid. I et demokrati skal ingen embete gå i arv.

Dessuten mener jeg det er rart at Norge fikk seg en splitter ny kongeslekt fra utlandet, i en tid der de fleste andre demokratier kvittet seg med monarkiet.

Etter Harald burde vi sette en sluttstrek over det hele. Det fine med presidenter er at man slipper å leve med dem i mange tiår.

Anonymkode: 82481...fe0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Imot i prinsippet, har ingen problemer med nåværende konge og dronning. Det er utdatert, gir lite mening i landet idag, i tillegg synes jeg synd på dem som blir født inn i et slikt liv. 

Anonymkode: b321e...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Likegyldig

Anonymkode: 80f2b...08b

Skrevet (endret)

Lenge leve monarkiet!

...men vurder å hoppe over Mette-Marit og da Haakon også. La kong Harald leve og råde til han er 100 år, klar og god til det siste, - så kan Ingrid Alxandra overta tronen i en alder av 33 framfor at Haakon overtar tronen i en alder av 64

Endret av Millimani
Skrevet

Harald bør være vår siste konge. Det er ikke slik at jeg ser på kongehuset som udelt negativt, de kaster glans over tilstelninger innenlands og markedsfører Norge utenlands. I tillegg har jeg forståelse for de som mener at å miste monarkiet ville blitt stusselig. Likevel er det noe fundamentalt galt i å kunne arve en slik rolle: "Versågod, du blir konge for dette landet fordi du er dine foreldres barn, og hvem du enn gifter deg med blir dronning for folket uavhengig av hva de måtte mene".

Håkon kan si fra seg tronen om han vil. Vi, folket, kan ikke si fra oss Håkon. Jeg gremmes og skjemmes dypt og inderlig når Märtha Louise drar til utlandet og presenterer seg som prinsesse av Norge også forteller at hun snakker med engler. Når Håkon og Mette-Marit ikke kan sende barna sine til offentlige norske skoler fordi det ikke er bra nok for dem. Når de danner allianser og tette bånd med privat næringsliv og kjendiser i inn- og utland, når Mette-Marit får kastet gratis designerkjoler etter seg som hun bruker og dermed reklamerer for, når de omgås politikere og lobbyister privat for senere å sitte som konge i statsråd. Når statsråder tiltrår og skal behandler saker skal de gjøre en habilitetsvurdering. Dette er ikke kongen pliktig til å gjøre. 

På toppen av det hele har det vært så mye grums i forbindelse med utgiftsdekning og sammenblanding av private og offentlige midler i kongehuset, at de fremstår som komplett likegyldige til at de er der for folket, betalt ganske gode summer for jobbene de gjør av skattebetalernes penger som de så velger å bruke på blaa å pusse opp private eiendommer. Nei, takke meg til en valgt president som vi kan velge og velge bort, han eller hun kan fint kaste glans og markedsføre Norge som de gjør det i andre land.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...