Gå til innhold

For eller imot monarki?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mange som er for og hvor mange som er imot monarkiet? Vet at KG ikke er representativt for befolkningen generelt men uansett spennende å høre deres synspunkter synes jeg.

Selv er jeg usikker, men jeg er ikke spesielt fan av kongefamilien så jeg hadde nok levd helt ok med begge deler

Anonymkode: ab590...eec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imot, ønsker at statsoverhodet skal velges slik de gjør i Island.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe fan av monarki og synes vi bør gi oss når Harald har takket for seg.Synes han bør få lov til å fullføre med verdighet, samtidig som jeg ikke ser noen grunn til at vi skal ha Haakon som konge. 

Anonymkode: 8dd5f...a09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler rollen til kongen har beveget seg såpass langt fra grunnloven og vår kristne arv at den ikke lenger har relevanse for landet, Norge. Tiden har kommet for å innføre en republikk. Det får holde med Haakon, Mette Marit og hennes sønn, som alle journalister vet, har vært totalt ute av kontroll i årevis. De har sviktet sin opprinnelige rolle, og dermed er det naturlig å bare legge ned den ordningen. Kongen skulle vært beskytteren for dette landet mot multikultur, islam og hedenskap. Han har sviktet oss alle. Brenn monarkiet. Det er med sorg jeg skriver dette, men sånn har det blitt.

Anonymkode: 739ad...15d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for norges monarki. Vi ser jo hvor jævlig det går i alle landene med president.

Anonymkode: a3d58...79d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for monarki. Jeg går omså til krig for kongen. 

Anonymkode: 97934...eae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For monarki. 

Anonymkode: c4c90...c8b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, hjelpmeg3 skrev:

Selvfølgelig imot.

Hvorfor er det så selvfølgelig?

Anonymkode: e4f45...5af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Apex skrev:

Imot, ønsker at statsoverhodet skal velges slik de gjør i Island.

En fullstendig politisk omlegging med nye folkevalgte, som etter den islandske revolusjonen i 2008/2009 er jo virkelig til inspirasjon og den perfekte løsning! Det må jeg bare si!
Skulle ønske nordmenn var tøffe nok til å gjøre det samme.
Jeg kjemper gjerne.

Men inntil da ser jeg på kongen vår som et bedre alternativ enn en korrupt kapitalistisk president. Som inntil vi får en revolusjon også er i norge,er de to eneste alternativene..

Anonymkode: a3d58...79d

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mange som er for og hvor mange som er imot monarkiet? Vet at KG ikke er representativt for befolkningen generelt men uansett spennende å høre deres synspunkter synes jeg.

Selv er jeg usikker, men jeg er ikke spesielt fan av kongefamilien så jeg hadde nok levd helt ok med begge deler

Bare tanken på Jagland, Hagen eller Støre som president gjør at jeg for alltid er en royalist.

• Liker 2
Skrevet

Norge er vel strengt tatt ikke et "ekte" monarki, da Kongen er mer til "pynt".
Men de koster penger å ha, og jeg synes ikke noe særlig om det.

Klart, de er jo diplomater, vårt "fjes utad", og "bidrar" på den måten, men de kan enkelt erstattes av vanlige dødelige som hadde kostet landet 1/10 av prisen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage en anonym poll så vi kan se svarene litt klarere, ts? For eller imot monarkiet?

Anonymkode: 40106...634

Skrevet

Jeg er imot. Det er noe feil, rart og utrygt med at så viktige titler skal kunne arves. Vi risikerer å ende opp med totalt uegnede mennesker på tronen og må bare finne oss i det. Hvis MM og Haakons felles barn har fått samme oppdragelse som eldstemann lukter det problemer lang vei. Det er også for jævlig at små unger blir født inn i noe sånt og aldri vil ha frihet til å velge sitt liv. 

Nei, gi meg heller en president. En sånn kan vi velge og bytte ut, og han eller hun har selv valgt å si ja til et offentlig liv. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg er imot, Olav burde vært den siste.

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 2194b...c24

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der er ikke enkel. Det er jo feil at makt skal gå i arv. Diktatur kalles det vel også, men vis meg en konge som ikke er verre enn landets ledende politiker? Politkerne gir jo jevnt over blaffen i befolkningen og drømmer om karriere i EU og andre steder.

Jeg anser ikke Norge som monarki. Kongen er ikke sjef, han er bare en slags stasambassadør.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, I Grosny said:

Den der er ikke enkel. Det er jo feil at makt skal gå i arv. Diktatur kalles det vel også, men vis meg en konge som ikke er verre enn landets ledende politiker? Politkerne gir jo jevnt over blaffen i befolkningen og drømmer om karriere i EU og andre steder.

Jeg anser ikke Norge som monarki. Kongen er ikke sjef, han er bare en slags stasambassadør.

Kong Harald...? Det var ikke akkurat veldig vanskelig.

Anonymkode: e0fd8...935

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker egentlig tanken på å ha kongen som en diplomat, men jeg er ikke like gira på Håkon og MM som konge og dronning.. 

Anonymkode: 1d260...342

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Imot...

Anonymkode: 50b46...2a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for. Jeg syns det er bra at vi bevarer noen av de lange tradisjonene våre! Syns de er veldig sympatiske også, og godt at de tolererer litt fargerike mennesker innad og viser at de setter pris på det. Som ala Martha Louise og en gang Ark Behn. At de tok godt i mot Mette Marit som har vokst veldig godt inn i rollen hun fikk.

Det er fremdeles stort om noen representerer de kongelige ved forskjellige tilstelninger osv. De kaster litt glans over, og jeg syns det er hyggelig. Dessuten må de være på balkongen 17.mai! :) det hadde blitt rart uten. Liker også nyttårstalene som alltid har viktig budskap om medmenneskelighet, varme og toleranse.

Ville vært kjedelig uten dem. Amerikane syns det er eksotisk med Europa og monarkiet. Vi bør være stolte av det. 

En liten innrømmelse er at jeg leser lite om kjendiser, men om kongelige leser jeg det jeg kommer over :fnise: spesielt de engelske, svenske og norske. La monarkiet bestå!

Anonymkode: 68045...f18

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...