Gå til innhold

Er lavkarbo noe for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 175 høy, og veier 77 kg. Vil lavkarbo være noe for meg dersom jeg vil ned i vekt fort? 
Har prøvd å lese meg opp, men blir ikke helt klok.. leser at noen går opp i vekt på lavkarbo.
Jeg har fått en god del merkbart usunt fett på kroppen, så vil si at jeg er normalvektig men med litt ekstra på "toppen". Vekten har kommet de siste 1-2 årene.

Har i det siste trent ca 3-4 ganger i uken, variert med styrke og kondisjon. Men nå har jeg pådratt meg en skade på det ene beinet som gjør at trening blir litt vanskelig.

Mine store synder er alt som er godteri...sjokolade, smågodt, chips,vin,is...

Men tilbake til start; kan jeg teste lavkarbo og gå ned i vekt, eller finnes det en annen diett som kan være bedre og mer effektiv for vektnedgang? 

Hilsen ei som har et fullt, men ubrukelig klesskap... 

Anonymkode: 8afe0...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er teknisk sett akkurat innafor grensa til "overvektig". Avhengig av hva du mener med "fort", kan du derfor ikke gå ned i vekt fort, uansett hvilken metode du velger. Det er snakk om en halvkilo i uka i gjennomsnitt. Du kan til gjengjeld gå ned i vekt uten å trene. Ethvert kosthold som gir deg et kaloriunderskudd, får deg ned i vekt, men det er effektivt kun hvis du klarer å holde deg til det. Så velg gjerne lavkarbo hvis du uansett ikke er så hypp på søtsaker og melvarer. Noe som kanskje vil hjelpe deg, er å legge vekk tankene om at godteri er "syndig" - du vet, forbuden frukt smaker best. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Du er teknisk sett akkurat innafor grensa til "overvektig". Avhengig av hva du mener med "fort", kan du derfor ikke gå ned i vekt fort, uansett hvilken metode du velger. Det er snakk om en halvkilo i uka i gjennomsnitt. Du kan til gjengjeld gå ned i vekt uten å trene. Ethvert kosthold som gir deg et kaloriunderskudd, får deg ned i vekt, men det er effektivt kun hvis du klarer å holde deg til det. Så velg gjerne lavkarbo hvis du uansett ikke er så hypp på søtsaker og melvarer. Noe som kanskje vil hjelpe deg, er å legge vekk tankene om at godteri er "syndig" - du vet, forbuden frukt smaker best. 

ja, får veldig fort absinenser på alt jeg synes smaker godt.

er kanskje litt overvektig ja :(
men vil en lavkarbo diett få meg fortere ned i vekt enn vanlig kosthold/en annen diett?

beklager, men kjenner meg veldig desperat.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, får veldig fort absinenser på alt jeg synes smaker godt.

er kanskje litt overvektig ja :(
men vil en lavkarbo diett få meg fortere ned i vekt enn vanlig kosthold/en annen diett?

beklager, men kjenner meg veldig desperat.

Nei, lavkarbo får deg ikke raskere ned i vekt, hvis du mener fett - du mister en del ekstra vann innledningsvis når du kutter ned på karbohydratene, men utover det er det kaloriunderskuddet som bestemmer vektnedgangen - 1 kg fett tilsvarer 7000 kalorier, og mengden fett på kroppen bestemmer hvor fort du kan gå ned - hvis du hovedsakelig vil miste fett (og ikke muskler), regnes 1% av kroppsvekten per uke som max, hvis du har fedme, og det har ikke du.

Desperasjon og hastverk er en dårlig match for vektnedgang, vektnedgang tar lang tid, så du må være tålmodig, og nøyaktig og ærlig når/hvis du logger matinntaket ditt. Du er heller ikke mer enn såvidt overvektig, så det "burde" ikke haste sånn.

Kanskje skal du ikke kutte ut det som smaker godt. Du trenger bare ikke å spise for mye. 

Så du kan ikke speede opp prosessen, alt du kan gjøre, er å gjøre den hyggeligere.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg tror det er viktig å ikke lytte til andre, men å lytte til egen kropp. Vi mennesker har helt forskjellige kostholdsbehov, og det som fungerer for noen trenger ikke fungere for andre. Folk som sverger til lavkarbo er ofte veldig entusiastiske og ensidige om det kostholdet, og det kan være lett til å tro at det er et mirakel som passer alle. Men sannheten er at hver av oss har ett kosthold som passer oss best, og det kan egentlig ikke andre folk finne ut av for oss. Jeg spiser f.eks. karbohydrater uten å bruke et sekund på å tenke over mengden, og jeg holder meg stadig veldig slank. Det som har fungert for meg er å unngå mat fra næringsmiddelindustrien. Jeg drikker aldri brus, og jeg kjøper bare ferske råvarer som har hatt så kort vei fra marken til meg som mulig. Jeg unner meg kaker og brød, men jeg baker og lager alt selv med så få ingredienser som mulig, og så lite hvitt sukker som mulig. Jeg spiser kilovis av fukt og grønt. Dette er bare ett eksempel på at jeg har funnet frem til et kosthold som virkelig fungerer for meg, og som går på tvers av alle motediettene der ute som skal fungere for alle. Så lytt til kroppen din, bry deg om hva du spiser, vær bevisst på hva du kjøper og hvorfor du kjøper det og fortsett å trene!

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Pringle skrev:

Nei, lavkarbo får deg ikke raskere ned i vekt, hvis du mener fett - du mister en del ekstra vann innledningsvis når du kutter ned på karbohydratene, men utover det er det kaloriunderskuddet som bestemmer vektnedgangen - 1 kg fett tilsvarer 7000 kalorier, og mengden fett på kroppen bestemmer hvor fort du kan gå ned - hvis du hovedsakelig vil miste fett (og ikke muskler), regnes 1% av kroppsvekten per uke som max, hvis du har fedme, og det har ikke du.

Desperasjon og hastverk er en dårlig match for vektnedgang, vektnedgang tar lang tid, så du må være tålmodig, og nøyaktig og ærlig når/hvis du logger matinntaket ditt. Du er heller ikke mer enn såvidt overvektig, så det "burde" ikke haste sånn.

Kanskje skal du ikke kutte ut det som smaker godt. Du trenger bare ikke å spise for mye. 

Så du kan ikke speede opp prosessen, alt du kan gjøre, er å gjøre den hyggeligere.

ok, jeg spør deg, siden det virker som om du har litt peiling om dette :)

har funnet en god del oppskrifter som jeg tror at jeg kan leve med... er veldig glad i makrell, egg, røkelaks og avokado... så frokost blir i alle fall ikke noe problem. sikkert det samme med lunsj/kveldsmat.

men angående skaden min, jeg kan ikke løpe eller trene styrke for øyeblikket, så blir veldig mye innesitting. vil en gåtur hjelpe på? hvor lenge bør jeg i så fall gå, og må jeg gå hver dag? tempo?

forstår at jeg må ha mindre kalorier inn enn hva jeg forbrenner. har du noe anslag på hvor jeg bør ligge? normalt er vel rundt 2000, så kanskje 1200 eller der om kring?

skal gjøre alt jeg kan for å ikke være desperat, men har ikke opplevd denne type av vektoppgang før, og det preger tankegangen min gjennom hele dagen.. :( 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg tror det er viktig å ikke lytte til andre, men å lytte til egen kropp. Vi mennesker har helt forskjellige kostholdsbehov, og det som fungerer for noen trenger ikke fungere for andre. Folk som sverger til lavkarbo er ofte veldig entusiastiske og ensidige om det kostholdet, og det kan være lett til å tro at det er et mirakel som passer alle. Men sannheten er at hver av oss har ett kosthold som passer oss best, og det kan egentlig ikke andre folk finne ut av for oss. Jeg spiser f.eks. karbohydrater uten å bruke et sekund på å tenke over mengden, og jeg holder meg stadig veldig slank. Det som har fungert for meg er å unngå mat fra næringsmiddelindustrien. Jeg drikker aldri brus, og jeg kjøper bare ferske råvarer som har hatt så kort vei fra marken til meg som mulig. Jeg unner meg kaker og brød, men jeg baker og lager alt selv med så få ingredienser som mulig, og så lite hvitt sukker som mulig. Jeg spiser kilovis av fukt og grønt. Dette er bare ett eksempel på at jeg har funnet frem til et kosthold som virkelig fungerer for meg, og som går på tvers av alle motediettene der ute som skal fungere for alle. Så lytt til kroppen din, bry deg om hva du spiser, vær bevisst på hva du kjøper og hvorfor du kjøper det og fortsett å trene!

jeg har problemer med å sette grenser til meg selv når det kommer til mat, og kan lett overspise på usunne matvarer... tror derfor at jeg kan trenge en diett som forteller meg hva jeg bør putte i meg :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ok, jeg spør deg, siden det virker som om du har litt peiling om dette :)

har funnet en god del oppskrifter som jeg tror at jeg kan leve med... er veldig glad i makrell, egg, røkelaks og avokado... så frokost blir i alle fall ikke noe problem. sikkert det samme med lunsj/kveldsmat.

men angående skaden min, jeg kan ikke løpe eller trene styrke for øyeblikket, så blir veldig mye innesitting. vil en gåtur hjelpe på? hvor lenge bør jeg i så fall gå, og må jeg gå hver dag? tempo?

forstår at jeg må ha mindre kalorier inn enn hva jeg forbrenner. har du noe anslag på hvor jeg bør ligge? normalt er vel rundt 2000, så kanskje 1200 eller der om kring?

skal gjøre alt jeg kan for å ikke være desperat, men har ikke opplevd denne type av vektoppgang før, og det preger tankegangen min gjennom hele dagen.. :( 

Jeg har ikke peiling på skader, så hvis du spør om hvor mye du kan bevege deg uten å risikere forverring, kan jeg ikke svare på det. Hvis du spør hvor mange kalorier du brenner på en gåtur, se feks her https://www.iform.no/sa-mye-forbrenner-du/ Hvis du spør hvor mye aktivitet du bør være i for å gå ned i vekt, så vil jeg si at du bør fokusere på kostholdet, og heller bevege deg for helse og trivsel.

Du kan regne ut kaloribehovet ditt for vedlikehold her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ - jeg anbefaler at du legger deg på et underskudd på 400-500.

Jeg anbefaler også at du tenker på hva du vil inkludere i kostholdet ditt, ikke hvor få matvarer du kan klare deg på.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg har problemer med å sette grenser til meg selv når det kommer til mat, og kan lett overspise på usunne matvarer... tror derfor at jeg kan trenge en diett som forteller meg hva jeg bør putte i meg :) 

Det er ikke vanskelig å finne en diett som forteller deg hva du "bør" putte i deg. Men ingen trenger det. For det vanskelige er å ikke putte i seg noe en ikke "bør" ifølge dietten. Og dietter er fulle av denslags. Du mangler ikke viljestyrke. Du blir bare så full av trass at du putter i deg bare på gjørs. Alle blir det.

AnonymBruker
Skrevet

Tingen med lavkarbo er at det er ingen «kur», elle r «quick fix». Det er en varig livsstilsendring, for starter du med å spise karbohydrater igjen, så vil du legge på deg. Så jeg ville kanskje heller lagt om livsstilen til å spise sunnere og trene mer. 

Anonymkode: a3337...e61

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Overrasket said:

Vi er ikke sååååå forskjellige. 

Forskjellen på hvordan man reagerer på et kosthold handler mye om hva man har spist før og hvilken "bakteriekultur" man har i magen, samt hva magen er vant til og takler fint å fordøye. Handler også i stor grad om hvordan ulike mennesker løser et kosthold ulikt. Det finnes mange måter å spise lavkarbo på for eks, og noen av dem er nok verre for mage og helse enn andre. Ser for meg at dersom man spiser mye plantebasert fett, så er det bedre enn å spise mye meieriprodukter og kjøtt. 

Ellers så mister man nok litt vekt om man lager alt fra bunnen slik du gjør. Med mindre man pøser på med sukker og dritt, selvsagt. Men om man lager middag fra bunnen av og vet hvilke ingridienser man bruker, så er det mindre sannsynlig at man får i seg ekstra kalorier i form av fett og sukker 

TS, jeg ville nok heller forsøkt å spise mer grønnsaker enn lavkarbo. Fyll middagstallerkenen din med en større porsjon grønnsaker enn du gjør nå. Forsøk å finne oppskrifter til niste som har mer grønt i seg, mindre raske karbohydrater og junk

Anonymkode: 13d25...121

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut godteriet og alkoholen, ha det heller i mindre mengder en sjelden gang. Når du har kommet ned i vekten og kroppen du ønsker, så må du fortsette på samme måte for å holde deg der (med litt ekstra kalorier selvsagt), ellers begynner du med jojoslanking og det er absolutt ikke bra. Skjønner at du vil at det skal gå fort altså, men nå sier du selv at du har brukt de to siste årene på å legge på deg, så da blir du ikke kvitt de ekstra kiloene på et par måneder nødvendigvis... Finn noe som passer for deg som du er fornøyd med, og som du går ned av. Det MÅ ikke være lavkarbo, men du kan selvsagt prøve det om du ønsker. 

Anonymkode: 3b1fd...877

Gjest Overrasket
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er ikke sååååå forskjellige. 

Anonymkode: 13d25...121

Nja, tja. Poenget med å påpeke at vi er forskjellige, er for å oppfordre folk til å bruke tid å energi på å bevisst finne ut hva de selv trives med. Det finnes ikke én absolutt løsning som alle MÅ gjøre på nøyaktig samme måte og som er en mirakeldiett for alle og enhver. Man må selv finne ut av hva man trives med. Noen trives med den der lavkarbo-saken, så for all del kjør på. Men den er ikke en mystisk mirakelløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...