AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Jeg blir helt bekymret jeg. Idag skulle jeg legge søstera mi på 10 år da hun begynte å sammenligne seg med selv meg og andre familiemedlemmer. "Jeg begynner å ta deg igjen i vekta", "Jeg er tykk" osv. Hun er 10 år! Hjemme har foreldrene mine et avslappet forhold til både kropp og mat (ingen har heller hatt spiseforstyrrelser i familien vår), så dette kommer ikke hjemmenifra. Mamma mener at hun sammenligner seg med andre i klassen som hun mener er tynnere enn henne. Men hun er ikke tykk i det hele tatt. Hun har en vekt og høyde som er innafor normalen. Jeg ble helt sjokket idag da vi skulle be sammen og hun sier, "Jeg ber om at du må gjøre meg tynn". Hva er det som skjer med samfunnet? Da jeg var 10 år enset jeg ikke hvordan jeg så ut. Jeg ofret det nesten ikke en tanke. Er det jeg som er unormal, eller har kroppspresset blitt verre bare de siste 10 årene? Jeg er forresten 19 år. Er det bare meg som synes dette høres sykt ut? Anonymkode: 9fba5...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Jeg synes det høres sykt ut. Det er et enormt fokus på kropp i dagens samfunn. Om hun ikke har hørt ting hjemme, har hun garantert hørt det av andre, venner, venners foreldre, youtube/bloggere, i mediene o.l. Irriterer meg vanvittig at mange bloggere o.l. absolutt skal vise fram kroppen sin fordi de er stolte av den og at de mener alle må få vise kroppen sin om de vil for å ha et "mangfold" (de har alltid det som faller innenfor kategorien idealkropp) og for å normalisere kropper. Det beste er å ikke hele tiden få trykket kropp og kroppsfokus rett i ansiktet. Tror det er bra at foreldrene har et avslappet forhold til kropp, da foreldrene har større innvirkning på lang sikt enn det man skulle tro. Er i tredveåra og gruer meg til barna blir opptatt av hvordan kroppen ser ut (da tenker jeg på vekt, være tynn, synlige muskler o.l.). Anonymkode: f185b...efb 4
SoWhat? Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Skjønner så godt at du reagerer. Det er jo veldig mye fokus på vekt og utseende forøvrig. Barn som er enda yngre enn henne er opptatt av det. Nitrist er det det er. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Vi blir bare mer og mer jevnalderorienterte, dvs at vi ser til jevnaldrende for informasjon om hvordan vi skal oppføre oss, reagere i ulike situasjoner og ikke minst hva vi skal vektlegge av fokus og verdier. Dårlig tilknytning, for lite tid sammen med gode voksne forbilder og institusjonalisering fra tidlig alder er hovedårsaker.. Dette foredraget varer bare en drøy time og gir en god og utfyllende forklaring på fenomenet: Det er helt krise, både for individ og samfunn. Anonymkode: 3218a...d24
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres sykt ut. Det er et enormt fokus på kropp i dagens samfunn. Om hun ikke har hørt ting hjemme, har hun garantert hørt det av andre, venner, venners foreldre, youtube/bloggere, i mediene o.l. Irriterer meg vanvittig at mange bloggere o.l. absolutt skal vise fram kroppen sin fordi de er stolte av den og at de mener alle må få vise kroppen sin om de vil for å ha et "mangfold" (de har alltid det som faller innenfor kategorien idealkropp) og for å normalisere kropper. Det beste er å ikke hele tiden få trykket kropp og kroppsfokus rett i ansiktet. Tror det er bra at foreldrene har et avslappet forhold til kropp, da foreldrene har større innvirkning på lang sikt enn det man skulle tro. Er i tredveåra og gruer meg til barna blir opptatt av hvordan kroppen ser ut (da tenker jeg på vekt, være tynn, synlige muskler o.l.). Anonymkode: f185b...efb Helt enig med deg! Å eksponere kropp for å få oppmerksomhet virker å være taktikken til mange bloggere. Nakenhet og kropp selger, dessverre. Det burde ikke ha vært sånn. TS Anonymkode: 9fba5...5e5 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 8 timer siden, SoWhat? skrev: Skjønner så godt at du reagerer. Det er jo veldig mye fokus på vekt og utseende forøvrig. Barn som er enda yngre enn henne er opptatt av det. Nitrist er det det er. Ja, kjempetrist. Hun var tidligst 8 år da hun kommenterte at hun hadde for store lår. Jeg blir skremt egentlig. Hvor får de det fra? TS Anonymkode: 9fba5...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi blir bare mer og mer jevnalderorienterte, dvs at vi ser til jevnaldrende for informasjon om hvordan vi skal oppføre oss, reagere i ulike situasjoner og ikke minst hva vi skal vektlegge av fokus og verdier. Dårlig tilknytning, for lite tid sammen med gode voksne forbilder og institusjonalisering fra tidlig alder er hovedårsaker.. Dette foredraget varer bare en drøy time og gir en god og utfyllende forklaring på fenomenet: Det er helt krise, både for individ og samfunn. Anonymkode: 3218a...d24 Ja, det er virkelig krise... Jeg får prøve å gå foran som et godt forbilde. Jeg er full av psykiske vansker selv med kompleks PTSD (jeg er fosterbarn, og hun er biologisk barn av familien jeg er hos) TS Anonymkode: 9fba5...5e5 3
Gjest PeleWasShite Skrevet 25. april 2018 #8 Skrevet 25. april 2018 Jeg vet. Det er helt horribelt at unge mennesker kan tro på Gud i 2018.
Millimani Skrevet 25. april 2018 #9 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, PeleWasShite said: Jeg vet. Det er helt horribelt at unge mennesker kan tro på Gud i 2018. Det er mange som gjør det, enten du vil eller ei. Det er ikke det denne tråden handler om heller. Men Gud være med deg og alle oss andre
SoWhat? Skrevet 25. april 2018 #10 Skrevet 25. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, kjempetrist. Hun var tidligst 8 år da hun kommenterte at hun hadde for store lår. Jeg blir skremt egentlig. Hvor får de det fra? TS Anonymkode: 9fba5...5e5 Tror kanskje visse bloggere har påvirket mange unge jenter. Noen får med seg mye, og så påvirker de andre igjen. Får jo håpe at det kan snu. At det å være kroppsfiksert og forandre på utseendet blir mindre populært. Det skal ikke være sånn at barn går og tenker på om de ser bra nok ut! Men det er klart, at når eldre ungdommer og voksne stadig er superopptatg av å se "bra" ut så er det ikke lett for barn å ikke bli påvirket.
Gjest Reputation Skrevet 25. april 2018 #11 Skrevet 25. april 2018 Dette er jo ikke et nytt fenomen, og har heller vanskelig for å tro at du aldri tenkte slike tanker når du vokste opp.
SoWhat? Skrevet 25. april 2018 #12 Skrevet 25. april 2018 6 minutter siden, PeleWasShite skrev: Jeg vet. Det er helt horribelt at unge mennesker kan tro på Gud i 2018. Er det så vanskelig for deg å holde deg til tema i når det er så alvorlig? Sier jo sitt om deg. 1
Gjest PeleWasShite Skrevet 25. april 2018 #13 Skrevet 25. april 2018 58 minutter siden, SoWhat? skrev: Er det så vanskelig for deg å holde deg til tema i når det er så alvorlig? Sier jo sitt om deg. Hvorfor egger du til en privat liten krangel i en så alvorlig tråd? Sier jo sitt om deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå