forumslayer Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Hei! Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan Aristoteles skiller erfaring og håndverk fra den høyeste formen for viten. Jeg har forstått hva erfaring og håndverk er, men jeg sliter veldig med å forstå hva den høyeste form for viten er. Er det noen som kan hjelpe til?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Hva betyr håndverk? Står det ordet i teksten du har lest? Epistemologien, eller kunnskapslæren, til Aristoteles, som hos oss presenteres i tekstutdraget fra Metafysikken, bygger også på spørsmålet om hva som i bunn og grunn finnes. Vi kan alle sanse tingene, til og med dyrene kan det. Men for at vi skal ha kunnskap, må det mer til. Vi må huske det vi har sanset slik at vi kan gjenkjenne ting. Hunden må huske lukten av kjøttbeinet det har gravd ned eller i det minste huske stedet om den skal finne det igjen. En tidligere sansning må sammenlignes med det vi har foran oss. Barnet som husker at flammen er varm og unngår den, har erfaring. Men erfaring er likevel ikke den høyeste formen for kunnskap. Hvis vi vet at en flamme kan bli kvalt dersom luften ikke slipper riktig til, kan det hjelpe oss til å slukke en flamme ved å dekke den til, men dette er likevel noe annet enn å forstå kjemien i en forbrenningsprosess og forklare hvorfor flammen slukker uten luft. Tilsvarende kan en murer lære å bygge buer, men bare mesteren kan beregne buenes bærekraft og forklare prinsippene. For å kunne gjøre dette må man henvise til årsakene til at noe er som det er. Vi må kjenne prinsippene som naturen og substansene fungerer ut fra. En slik kunnskap er den som utgjør virkelig viten. Enten denne er teknisk og praktisk, eller rent teoretisk, er den basert på kjennskap til årsaker. Jo mer generelle årsakene er, desto høyere form for kunnskap har vi med å gjøre. https://kulturakademietexphil.wordpress.com/2013/03/07/aristoteles/ Anonymkode: 0db0c...f04
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Forresten om du ikke forstod dette, så still spørsmål om hva du ikke forstår Anonymkode: 0db0c...f04
forumslayer Skrevet 25. april 2018 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2018 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr håndverk? Står det ordet i teksten du har lest? Det står håndverk i oppgaven vi har fått, men spørsmålet mitt er egentlig bare hva den høyeste formen for viten er? Endret 25. april 2018 av forumslayer
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #5 Skrevet 26. april 2018 On 4/25/2018 at 3:01 PM, forumslayer said: Det står håndverk i oppgaven vi har fått, men spørsmålet mitt er egentlig bare hva den høyeste formen for viten er? Ok. Skjønte du avsnittet jeg linket? Du vet at det er forskjell på hvordan vi oppfatter virkeligheten og hva virkeligheten egentlig er? Jeg har ikke lest særlig filosofi, men forskjellen på den subjektive verden mennesket opplever og hva som er faktum er ganske tydelig. En person kan tro på usynlige eseler, men usynelige eseler eksisterer ikke. Det er et eksempel på forskjellen på hva mennesker oppfatter og tror på, og hva som er sant/ ekte. Fra å skumlese wiki om aristoteles virker det som om han mener vi oppfatter den ekte verden, men vi er ikke alltid god på å tolke den riktig. Å lære mer kunnskap, å ha mer erfaring gir oss et mer riktig bilde av virkeligheten, og det virker som om han mente noe sånt var en høyere form for viten. Filosofitekster er skrevet såpass pretensiøst og unødvendig vanskelig at jeg ikke klarer ta dem seriøst og lese mer enn 1 avsnitt om gangen. Lurer også på hva "håndverk" skal være for noe, ser ut som en veldig dårlig oversettelse Anonymkode: 0db0c...f04
den1m Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 (endret) På 24.4.2018 den 23.19, forumslayer skrev: Hei! Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan Aristoteles skiller erfaring og håndverk fra den høyeste formen for viten. Jeg har forstått hva erfaring og håndverk er, men jeg sliter veldig med å forstå hva den høyeste form for viten er. Er det noen som kan hjelpe til? Evig liv. Men det må gis av en evig autoritet som står over alle andre krefter som kan ødelegge/korrumpere den og derfor er istand til å være evig (Gud), du kan ikke oppnå det i egen kraft. Endret 28. april 2018 av den1m
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 7 minutter siden, den1m said: Evig liv. Men det må gis av en evig autoritet som står over alle andre krefter som kan ødelegge/korrumpere den og derfor er istand til å være evig (Gud), du kan ikke oppnå det i egen kraft. Ts lurer på hva aristoteles mente den høyeste viten var, ikke hva du mener Anonymkode: 0db0c...f04
den1m Skrevet 28. april 2018 #8 Skrevet 28. april 2018 la ts snakke på vegne av seg selv, du er irrelevant "anonym" 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #9 Skrevet 28. april 2018 42 minutter siden, den1m said: Evig liv. Men det må gis av en evig autoritet som står over alle andre krefter som kan ødelegge/korrumpere den og derfor er istand til å være evig (Gud), du kan ikke oppnå det i egen kraft. Hvis du ikke vet noe om Aristoteles, bør du ikke svare her. Anonymkode: bce9d...940
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #10 Skrevet 28. april 2018 37 minutter siden, den1m said: la ts snakke på vegne av seg selv, du er irrelevant "anonym" Trodde alle guds barn var viktige, jeg. Ellers så står det bokstavlig talt i HI: Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan Aristoteles skiller erfaring og håndverk fra den høyeste formen for viten. Nytter ikke skrive om gud og frelse i exphil når oppgaven handler om aristoteles Anonymkode: 0db0c...f04
den1m Skrevet 28. april 2018 #11 Skrevet 28. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde alle guds barn var viktige, jeg. alle guds barn ja..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå