KatyP Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Vi flytter nå i mai. Ikke optimalt å flytte så tett opptil men likevel såpass langt unna ferien, det vet jeg, men nå ble det sånn. Jeg er hjemme med minstemann, og nå ser det ut til at eldste ikke får barnehageplass før skolestart. Jeg har planlagt ting å gjøre for oss som å være ute mye og lære om naturen. Gå i svømmehallen, stranden, biblioteket osv han har mange bøker med tall og bokstaver og jeg kan kjøpe flere. Laster ned et par apper med ord osv og skal gjøre det jeg kan for å få han sosial med andre barn i helgen. Men jeg har jo minste også og er egentlig kjempebekymret for dette. Noen som har tips til ting å gjøre, måter å løse dette på til det beste for alle?
ninjamamma Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Far kan vel trå til? Familie etc. Meld eldste på fotballtrening f.eks, sjekk ut om idrettslag/klubb har noe han kan bli med på allerede nå. Gjerne der de han skal gå på skole med er, bli med på fritidsaktiviteter og bli kjent med andre foreldre. Høres skummelt ut, men det går bra!😊 Gå på lekeplass til skolen, sikkert noen som er der før skolestart å leker.
KatyP Skrevet 24. april 2018 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2018 36 minutter siden, ninjamamma skrev: Far kan vel trå til? Familie etc. Meld eldste på fotballtrening f.eks, sjekk ut om idrettslag/klubb har noe han kan bli med på allerede nå. Gjerne der de han skal gå på skole med er, bli med på fritidsaktiviteter og bli kjent med andre foreldre. Høres skummelt ut, men det går bra!😊 Gå på lekeplass til skolen, sikkert noen som er der før skolestart å leker. Han kan ja, men han jobber. Så det er meg på dagtid. Det med å høre om det finnes klubber etc å melde han på var kjempesmart. Tusen takk for tips😊
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, KatyP skrev: Han kan ja, men han jobber. Så det er meg på dagtid. Det med å høre om det finnes klubber etc å melde han på var kjempesmart. Tusen takk for tips😊 Ta med minsten i vogn og bare kikk litt, ordner seg dette 😊 har vært der selv. Om dere har fått vite hvem han skal gå i klasse med og hvem lærerene er, kanskje noe sosialt før skolestart kan arrangeres? Møtes på lekeplass og bli kjent? Etter egen erfaring er idrett og fritidsaktiviteter gode sosiale arenaer 👍 Anonymkode: 45088...c8e
KatyP Skrevet 25. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta med minsten i vogn og bare kikk litt, ordner seg dette 😊 har vært der selv. Om dere har fått vite hvem han skal gå i klasse med og hvem lærerene er, kanskje noe sosialt før skolestart kan arrangeres? Møtes på lekeplass og bli kjent? Etter egen erfaring er idrett og fritidsaktiviteter gode sosiale arenaer 👍 Anonymkode: 45088...c8e Takk. Godt å vite at vi ikke er de eneste. Flyttingen vil på sikt være til det beste for alle, men akkurat nå er det bare fortvilende at eldste som i tillegg skal begynne på skolen ikke har barnehageplass. Jeg skal høre med skolen ang når vi vet hvem han skal i klasse med. Også skal jeg sjekke ut idrett osv. Takk for tips begge to!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 Jeg vet ikke hvor tidlig du kan få informasjon fra skolen om hvem som skal begynne i klassen. Hvis det tar tid kan det kanskje være en ide å ta kontakt via barnehagen. Barnehagen kan selvsagt ikke gi deg noen opplysninger, men hvis du skriver et brev der du forklarer situasjonen, og legger ved dine kontaktopplysninger, kan det hende du kan få dem til å dele det ut til foreldre til skolestartere. Det skader vertfall ikke å spørre. Anonymkode: 3840b...412 3
Ulrikke Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 Skolen kan ikke gi noen opplysninger (men dere skal vel på foreldremøte nå før skolestart, og da er det noen skoler som gir klasseinndelingene da), men de kan fortelle dere hvilke barnehager de aller, aller fleste førsteklassingene kommer fra på den skolen. Så kan du skrive et brev til de barnehagene, gjerne ringe styrer på forhånd, og be om at de som skal på den skolen kan få dette brevet av deg. Fortell i brevet hvor dere skal bo, spør om noen bor i nærheten, fortell "ståa" kort og greit, og se om noen tar kontakt. I tillegg vil jo idretter/klubber være en sosial arena for ham fram til skolen starter. Ikke så rart at det ikke går å få barnehageplass til en skolestarter i mai.... Men jeg skjønner jo tanken din! Vær litt "på" (uten å overdrive), så skal du se han kanskje kjenner en håndfull før skolestart allikevel! 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #8 Skrevet 25. april 2018 Ikke overdriv med hjemmeundervisning. Ta det i ditt tempo og når det passer deg. Å fortelle om naturen osv. passer både hjemme og på en trilletur. Det er vel ikke slik at den eldste går glipp av mye læring de siste ukene før sommerferien/skolestart. Han skal allerede ha lært det meste. Slapp av. Anonymkode: 517e5...3a2
evelynn Skrevet 25. april 2018 #9 Skrevet 25. april 2018 Sjekk på skolen om de ikke har "førskoledager". Sånn var det hos oss, at de barna som skulle begynne på skolen i høst fikk komme på skolen noen få dager i mai og juni. Da gikk alle førsteklassinger på tur og førskolebarna fikk sitte i klasserommet deres, spise matpakker, gjøre "lekser" osv. Hos oss var de sånn, at de gikk der fra barnehage, samen med barnehage lærerne, og ikke foreldre, så hvis barnet ditt går ikke på barnehage, da kanskje får du ikke en sånn info heller, så du må sjekke på skolen. Om sånn er det hos dere også, da kan du dra der, bli kjent med andre foreldre og barn. Det er langt viktigere, syns jeg, enn å lære å telle eller skrive. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #10 Skrevet 25. april 2018 Har mindre barn så har ingen tips, men vil bare gi deg litt cred for innstillingen din! Forventet stakkars meg jeg har flyttet og får ikke bhgplass-innlegg. Sikker på at du løser det fint og at dere får en fin tid sammen Livet blir hva man gjør det til. Lykke til! Anonymkode: 75c3c...fae
KatyP Skrevet 25. april 2018 Forfatter #11 Skrevet 25. april 2018 Takk anonymbruker og @Ulrikke vi gikk glipp av foreldremøtet men får relevant info av hun som holdt det sa de på skolen. Derimot skal han få være med på førskoledag på skolen og det kan jo være en mulighet for å bli kjent med andre. Likte det med brev og skal sjekke ut idrett. Jeg er enig med deg @evelynn det er mye viktigere å bli kjent enn å kunne abc.. Jeg vet jeg kan lære han det, men det med sosialisering er mye verre. Skal stå på uten å virke desperat. Takk alle sammen🙂 2
Vera Vinge Skrevet 25. april 2018 #12 Skrevet 25. april 2018 Kanskje det allerede fins en Facebook-gruppe for skolestartere på skolen de skal begynne på? Vi har det, og der avtales det i blant treff på den lokale lekeplassen, fotballbanen osv.
solmåneogstjerner Skrevet 25. april 2018 #13 Skrevet 25. april 2018 Meld han på SFO, de starter vanligvis i begynnelsen av august. Da rekker han å bli litt kjent før skolen begynner. Så kan du regne juli og halve juni som ferie, som han sikkert ville hatt uansett. Da er det egentlig bare ca 1,5 mnd han ikke har noe organisert aktivitet. Dette kan vel egentlig være bra, mange som skulle ønske de hadde mulighet til det før 'alvoret setter inn'. Ikke stress med at han må lære tall og bokstaver osv, hvis det faller naturlig så er det jo greit. Slapp av og ta turer på lekeplass og i skogen. Ta ham med i skolegården når skolen er ferdig. 3
KatyP Skrevet 25. april 2018 Forfatter #14 Skrevet 25. april 2018 @Vera Vinge det skal jeg sjekke ut, tusen takk @solmåneogstjerner han er meldt inn i Sfo og skal det fra August. Men han får Mai i tillegg også. Men du har flere tips jeg tar til meg Tusen takk 😄
solmåneogstjerner Skrevet 25. april 2018 #15 Skrevet 25. april 2018 14 minutter siden, KatyP skrev: han er meldt inn i Sfo og skal det fra August. Men han får Mai i tillegg også. Ja, jeg mener at han får 1,5 i tillegg til det du kan 'regne som ferie'. Skjønner jo at det blir tre måneder til sammen. Men i sommermånedene gjør dere kanskje litt andre ting, reiser bort eller får besøk f eks. Så da blir det jo ikke som hverdagene.
moho Skrevet 25. april 2018 #16 Skrevet 25. april 2018 Vi var i samme situasjon i fjor. Vi hadde førskoledager i mai og da traff vi alle de andre ungene hun skulle begynne i klasse med, en av foreldrene opprettet ei facebookgruppe for klassen allerede da. Vi fant også ut at ei anna i klassen faktisk bodde bare femti meter lengere ned i gata. På facebooksiden til klassen kom det informasjon om oppstart av fotball-lag med tre treninger i juni før de startet på ordentlig i august. Alt gikk seg veldig fort til! Facebook ble min kilde til informasjon, brukte arrangementer i nærheten til å finne st.hansfeiring og vi var på museum og på turer med barnas turlag og masse annet. Lykke til!
KatyP Skrevet 25. april 2018 Forfatter #17 Skrevet 25. april 2018 7 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Ja, jeg mener at han får 1,5 i tillegg til det du kan 'regne som ferie'. Skjønner jo at det blir tre måneder til sammen. Men i sommermånedene gjør dere kanskje litt andre ting, reiser bort eller får besøk f eks. Så da blir det jo ikke som hverdagene. Åh sånn ja.. Beklager, er litt stressa. 1
KatyP Skrevet 25. april 2018 Forfatter #18 Skrevet 25. april 2018 6 timer siden, Macaroni skrev: Vi var i samme situasjon i fjor. Vi hadde førskoledager i mai og da traff vi alle de andre ungene hun skulle begynne i klasse med, en av foreldrene opprettet ei facebookgruppe for klassen allerede da. Vi fant også ut at ei anna i klassen faktisk bodde bare femti meter lengere ned i gata. På facebooksiden til klassen kom det informasjon om oppstart av fotball-lag med tre treninger i juni før de startet på ordentlig i august. Alt gikk seg veldig fort til! Facebook ble min kilde til informasjon, brukte arrangementer i nærheten til å finne st.hansfeiring og vi var på museum og på turer med barnas turlag og masse annet. Lykke til! Tusen takk😊 er førskoledag i midten av mai så håper på noen av de samme opplevelsene som deg. Kjenner dette her stresser mer enn selve flyttingen. Vil jo bare det beste for barna. Vi har mange barn rundt der vi skal bo, så jeg håper han blir kjent med noen jevngamle i området også. 1
solmåneogstjerner Skrevet 25. april 2018 #19 Skrevet 25. april 2018 13 minutter siden, KatyP skrev: Åh sånn ja.. Beklager, er litt stressa. Ikke stress! Det kommer jo til å gå bra. 😊
KatyP Skrevet 25. april 2018 Forfatter #20 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ikke stress! Det kommer jo til å gå bra. 😊 Tusen takk😊 ja det gjør det! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå