AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Det står på skatteetatens sider: Utlevering av opplysninger til private personer Private personer kan søke om å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret om navngitte, identifiserbare personer. https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/attester-og-opplysninger/folkeregisteropplysninger/private-personer/ Noen som vet hvor lett det er å få utlevert adressen? Får man rutinemessig utlevert adressen når man spør eller skjer det unntaksvis. Jeg ønsker adressen for å kunne kreve tilbake pengene vedkommende skylder meg. Anonymkode: 67368...78c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Skrevet 5. mai 2018 På 24.4.2018 den 22.33, AnonymBruker skrev: Det står på skatteetatens sider: Utlevering av opplysninger til private personer Private personer kan søke om å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret om navngitte, identifiserbare personer. https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/attester-og-opplysninger/folkeregisteropplysninger/private-personer/ Noen som vet hvor lett det er å få utlevert adressen? Får man rutinemessig utlevert adressen når man spør eller skjer det unntaksvis. Jeg ønsker adressen for å kunne kreve tilbake pengene vedkommende skylder meg. Anonymkode: 67368...78c Folkeregisteret styres og administreres av Skatteetaten. Når personen ikke har adresse fortrolig eller strengt fortrolig, kode 6 eller 7, og du har ett berettiget behov for å be om å få vite hvilken adresse en person har, så mener jeg du vil få adresseopplysninger. Du får si at du skal ta ut en forliksklage og derfor trenger adressen til personen. Mulig du må forklare tilknytning til personen eller søke skriftlig. Alt etter som hvot vanskelig personen du møter vil gjøte det. Anonymkode: a1279...8dd 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #4 Skrevet 5. mai 2018 Jeg var en gang vitne til en dame som spurte om å få en adresse. Det var ett brev som skulle sendes og damen var i hyggelig ærend, det var en vennskapelig hilsen i brevet. Det som de i skranken sa var at personen levde under hemmelig adresse så de kunne ikke gi opplysninger. Damen åpnet brevet og lot de lese det. Da gikk de med på å ta imot brevet og sende det for denne damen slik at mottaker selv kunne vurdere om den ville gi lyd fra seg. Anonymkode: 20f7d...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #5 Skrevet 5. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Folkeregisteret styres og administreres av Skatteetaten. Når personen ikke har adresse fortrolig eller strengt fortrolig, kode 6 eller 7, og du har ett berettiget behov for å be om å få vite hvilken adresse en person har, så mener jeg du vil få adresseopplysninger. Du får si at du skal ta ut en forliksklage og derfor trenger adressen til personen. Mulig du må forklare tilknytning til personen eller søke skriftlig. Alt etter som hvot vanskelig personen du møter vil gjøte det. Anonymkode: a1279...8dd Takk! 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg var en gang vitne til en dame som spurte om å få en adresse. Det var ett brev som skulle sendes og damen var i hyggelig ærend, det var en vennskapelig hilsen i brevet. Det som de i skranken sa var at personen levde under hemmelig adresse så de kunne ikke gi opplysninger. Damen åpnet brevet og lot de lese det. Da gikk de med på å ta imot brevet og sende det for denne damen slik at mottaker selv kunne vurdere om den ville gi lyd fra seg. Anonymkode: 20f7d...ad8 Takk! TS Anonymkode: 67368...78c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #6 Skrevet 5. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var en gang vitne til en dame som spurte om å få en adresse. Det var ett brev som skulle sendes og damen var i hyggelig ærend, det var en vennskapelig hilsen i brevet. Det som de i skranken sa var at personen levde under hemmelig adresse så de kunne ikke gi opplysninger. Damen åpnet brevet og lot de lese det. Da gikk de med på å ta imot brevet og sende det for denne damen slik at mottaker selv kunne vurdere om den ville gi lyd fra seg. Anonymkode: 20f7d...ad8 De ansatte på skattekontoret har ikke tilgang på bostedsadressen til folk med kode 6 og kode 7, så det her er ikke sant. Ikke ville det kunne sendes noe brev heller, siden de med kode 6 og 7 ikke får post via vanlige kanaler. Anonymkode: ae41d...22c 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #7 Skrevet 5. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: De ansatte på skattekontoret har ikke tilgang på bostedsadressen til folk med kode 6 og kode 7, så det her er ikke sant. Ikke ville det kunne sendes noe brev heller, siden de med kode 6 og 7 ikke får post via vanlige kanaler. Anonymkode: ae41d...22c Tusen takk! Tviler heldigvis på at vedkommende har fortrolig adresse. TS Anonymkode: 67368...78c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var en gang vitne til en dame som spurte om å få en adresse. Det var ett brev som skulle sendes og damen var i hyggelig ærend, det var en vennskapelig hilsen i brevet. Det som de i skranken sa var at personen levde under hemmelig adresse så de kunne ikke gi opplysninger. Damen åpnet brevet og lot de lese det. Da gikk de med på å ta imot brevet og sende det for denne damen slik at mottaker selv kunne vurdere om den ville gi lyd fra seg. Anonymkode: 20f7d...ad8 For 30 år siden kan du ha vært vitne til dette, men ikke de siste 20 årene. Uansett innhold i et brev så videresender ikke Folkeregisteret brev til mennesker på kodet adresse. Grunnen er at uansett innhold så vet de ingenting om motivet til personen bak innholdet i brevet. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De ansatte på skattekontoret har ikke tilgang på bostedsadressen til folk med kode 6 og kode 7, så det her er ikke sant. Ikke ville det kunne sendes noe brev heller, siden de med kode 6 og 7 ikke får post via vanlige kanaler. Anonymkode: ae41d...22c Der er ulike strenheter på kode 6 og kode 7. Hvordan dette fungerer skal ingen legge ut på åpent nett, da det kan bli til skade og ulempe for personer med behov for beskyttelse. Anonymkode: a1279...8dd 2
ajarRun Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 Jeg kan sjekke personnummer og folkeregistrert adresse på jobb. Trenger fødselsdato, fornavn og etternavn. Da får jeg personnummer og addresse. Regner med jeg ikke kan søke opp folk for morro skyld men det har merkelig nok aldri vært noe informasjon om hva eller hvordan systemet skal brukes.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 Du skal ha dokumentasjon på at sak er opprettet i forliksrådet evt levert anmeldelse til politi og allikevel vil du IKKE få utlevert adresse til mottager. Evt brev og dokumenter i en sak er det da kun forliksråd og politi som sender. Folkeregisteret er underlagt taushetsplikt på alt vedrørende andre personer enn opplysninger om din egen person. Anonymkode: 121e2...9d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå