Gjest Bellatrix Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Inspirert av denne tråden, hva er en venn? For meg er en venn en som stiller opp, gir meg oppmuntring, trøst og gode råd. En jeg kan le sammen med og en jeg kan dele frustrasjoner med. En venn er en jeg kan være stille sammen med, men jeg kan også skravle med h*n. En venn er en jeg kan stole på og en jeg kan finne på ting sammen med. Listen kan nok utflylles. Hva synes du er en venn?
LilleBille Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 (Nå har jeg ikke lest den andre tråden - men svarer utfra hva jeg mener en venn skal være) For meg er en venn en som stiller opp for deg - som er der for deg når du trenger det. En du kan le og gråte sammen med. En som er ærlig med deg på godt og vondt. En som er loyal og og støtter deg når du trenger det - men likevel setter ting i perspektiv - om du trenger det. En venn er glad i deg uansett. En venn kan du snakke med om alt. En venn fordømmer deg ikke - men forteller deg gjerne at du tar feil/gjør feil. En venn gjør livet rikere - bare ved å være der for deg. En venn er en du kan se ofte eller sjelden - det har ikke noe å si - vennskapet består uansett. (dette var det som kom umiddelbart .. men det er sikkert mye mer som dukker opp etterhvert .. når jeg får tenkt litt mer)
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 Inspirert av denne tråden' date= hva er en venn? For meg er en venn en som stiller opp, gir meg oppmuntring, trøst og gode råd. En jeg kan le sammen med og en jeg kan dele frustrasjoner med. En venn er en jeg kan være stille sammen med, men jeg kan også skravle med h*n. En venn er en jeg kan stole på og en jeg kan finne på ting sammen med. Listen kan nok utflylles. Hva synes du er en venn? Min bestevenn er bestevenn, fordi: Lik meg når jeg er teit Ikke bare når jeg åpner verandadøra og viser deg heldige bilder av meg selv Men lik meg når jeg er teit Da skal jeg be deg med opp på rommet mitt, og vi skal sitte å prate sammen Og visst det banker på døra, og jeg er litt 'johan' og dummer meg ut litt - da skal du fortelle meg at du liker meg, og da skal jeg begynne å prate.. -om kjærlighet
Gjest SumoBryter Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 En venn for meg er noen jeg kan dele gleder og frustrasjoner med, noen jeg stiller opp for om det trengs og om jeg kan og noen som ogsa stiller opp for meg om det trengs og om de kan. Jeg syns venner skal ikke bare vaere god selskap men ogsa noen som bryr seg og hjelper til i nod. Gjor til andre som du vil at de skal gjore i mot deg.
Marpessa Skrevet 24. februar 2005 #6 Skrevet 24. februar 2005 En venn er en som vet alt om deg og er glad i deg likevel....
nyibyen Skrevet 24. februar 2005 #7 Skrevet 24. februar 2005 (Nå har jeg ikke lest den andre tråden - men svarer utfra hva jeg mener en venn skal være) For meg er en venn en som stiller opp for deg - som er der for deg når du trenger det. En du kan le og gråte sammen med. En som er ærlig med deg på godt og vondt. En som er loyal og og støtter deg når du trenger det - men likevel setter ting i perspektiv - om du trenger det. En venn er glad i deg uansett. En venn kan du snakke med om alt. En venn fordømmer deg ikke - men forteller deg gjerne at du tar feil/gjør feil. En venn gjør livet rikere - bare ved å være der for deg. En venn er en du kan se ofte eller sjelden - det har ikke noe å si - vennskapet består uansett. (dette var det som kom umiddelbart .. men det er sikkert mye mer som dukker opp etterhvert .. når jeg får tenkt litt mer) Har dere virkelig sånne venner? Greit nok at det burde være slik, men i realiteten synes jeg ikke det funker. Blant mine venninner er det en del sjalusi, ting man må holde hemmelig for hverandre for å unngå at noen skal bli sure, og jeg vet slett ikke om de stiller opp for meg i viktige situasjoner. Betyr det at jeg ikke har noen ordentlige venner, da? Det var annerledes når vi var yngre og bare hadde hverandre. Men ettersom man begynner å få egne liv, de har unger som går foran ALT, må avblåse avtaler stadig oftere, og vi driver fra hverandre. Kanskje er dette normalt når man blir "voksen"?
Gjest GreenSky Skrevet 24. februar 2005 #8 Skrevet 24. februar 2005 En venn er en som jeg kan dele mine innerste tanker med. Eller ikke. En som jeg kan snakke med alt om. Eller ikke. Men først og fremst en som stiller opp for meg, og omvendt.
Sheba Skrevet 24. februar 2005 #9 Skrevet 24. februar 2005 Min aller beste venninne kan jeg fortelle alt til, og hun forteller meg alt. Vi kan krangle så busta fyker fordi vi er uenige om en del ting, men vi vet at vi er bestevenner uansett. Jeg stoler 100% på henne, og vet at hun alltid vil være der for meg om jeg trenger det. Og det gjelder ditto fra min side. Hun er søsteren jeg aldri fikk, og jeg er veldig, veldig glad i henne. Og det som er herlig er at jeg vet at hun er glad i meg også! Jeg har mange gode venner av begge kjønn, det er heldigvis lite misunnelse og kiving i flokken. Muligens fordi vi ikke er ungsauer lenger, jeg vet ikke. Men jeg er glad i de alle sammen, og ville stillt opp for hvem som helst av dem dersom de hadde bedt meg om det. Men som sagt - "syrran" er ekstra spesiell for meg.! Glad jeg har en sånn en.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #10 Skrevet 24. februar 2005 Har dere virkelig sånne venner? Greit nok at det burde være slik, men i realiteten synes jeg ikke det funker. Blant mine venninner er det en del sjalusi, ting man må holde hemmelig for hverandre for å unngå at noen skal bli sure, og jeg vet slett ikke om de stiller opp for meg i viktige situasjoner. Betyr det at jeg ikke har noen ordentlige venner, da? Det var annerledes når vi var yngre og bare hadde hverandre. Men ettersom man begynner å få egne liv, de har unger som går foran ALT, må avblåse avtaler stadig oftere, og vi driver fra hverandre. Kanskje er dette normalt når man blir "voksen"? Jeg har mange venner - folk jeg drar på tur sammen med, går på cafe med og på besøk til og trives sammen med. Og jeg har to-tre virkelig gode venner av typen LilleBille beskriver. De virkelig gode vennene mine er ikke de jeg ser oftest på grunn av barn, avstand og at vi har gått i temmelig forskjellige retninger etterhvert (en er prest, en er kunstner, en er karrieremenneske som jobber døgnet rundt). MEN det som betegner virkelig gode venner i mitt hode er ikke kvantiteten på hvor ofte og hvor mye man ser hverandre, men at man vet at trenger du dem så stiller de opp 100% slik du gjør det for dem. Virkelig gode venner kan det ha gått kjempelenge siden du så , men det føles som det var i går. De spør hvordan det går og forventer et ærlig svar og ikke "takk, bare bra", de er mer interessert i hvordan du virkelig har det og føler deg, enn hva du gjorde forrige helg. Syns det har blitt litt av et statussymbol det der med venner: Man skal helst ha flest mulig som man ser oftest mulig for å være "pop". Det er litt farlig syns jeg, for man kan fort glemme å pleie og sette pris på de "dype" vennskapene man har, fordi man av forskjellige grunner ikke kan treffes flere ganger i uka og gjøre "kule" ting. MEN hvis en krise skulle oppstå er det kankjse de gode vennene du ikke ser for ofte som virkelig stiller opp - fordi de bryr seg ærlig og oppriktig om deg.
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2005 #11 Skrevet 24. februar 2005 En venn er en du kan stole på , som du kan le sammen med og som vil stille opp for deg...Men jeg har hatt så mange venninner og har erfart det at når de får en kjæreste og særlig barn, så er du liksom ikke noe lenger...Om de ville stillt opp for meg, det vet jeg rett og slett ikke.....Jeg tror faktisk ikke det...!!! Jeg synes dette gjentar seg stadig vekk, og det er veldig synd, fordi jeg mener at jeg selv ikke er sånn.!..En kjæreste er selvfølgelig viktig for meg også , men det er en venn også... og jeg ser ingen motsetningsforhold her...jeg var sammen med en kjempe snill kjæreste i mange år, og han ville at jeg skulle ta vare på venninneen mine og det mener jeg at jeg har gjort også... Men , jeg har blitt veldig skeptisk til venninne forhold, da jeg har opplevd sjalusi, baksnakkelse og mye mere...jeg må innrømme at i dag er jeg litt skeptisk til venninner av meg, og ville ikke gått ut fra at de ønsket meg alt godt eller ville stillt opp for meg...Sett bort ifra noen da.....
Gjest Kath Skrevet 24. februar 2005 #12 Skrevet 24. februar 2005 En bestevenn er en som drar til New Zealand for å studere ett år, og når hun kommer tilbake er vi fremdeles polare og like fnisete sammen som vi alltid har vært. Og så må bestevennen ikke alltid like det samme snopet som deg selv (det er veldig greit om man ikke gjør det, egentlig, for da blir det mindre unødvendig slossing), men at man kan tegne og male sammen, det er hyggelig. Og at man plutselig kan begynne å gråte sånn av glede bare fordi hun sitter der sammen med deg. Og kommer tilbake etter at jeg har vært urimelig. Og som kan filleriste meg litt etterpå, og si at "nå var du dum". Og så er det veldig fint om bestevennen har bil.
Arkana Skrevet 24. februar 2005 #13 Skrevet 24. februar 2005 En venn er en man deler felles interesser med, som man kan ha det gøy med. En som er ærlig, og bryr seg om deg, en man kan snakke fortrolig med og stole på. En venn er en som stiller opp når du trenger det. Det er få av vennene mine som fyller alle disse kravene, de fleste er "bekjente" som man treffer og er sammen med når det passer seg, men jeg har noen få virkelig gode venner som er slik, og mer til.
Gjest en gjest Skrevet 25. februar 2005 #14 Skrevet 25. februar 2005 For meg er en venn en som stiller opp for deg - som er der for deg når du trenger det. En du kan le og gråte sammen med. En som er ærlig med deg på godt og vondt. En som er loyal og og støtter deg når du trenger det - men likevel setter ting i perspektiv - om du trenger det. En venn er glad i deg uansett. En venn kan du snakke med om alt. En venn fordømmer deg ikke - men forteller deg gjerne at du tar feil/gjør feil. En venn gjør livet rikere - bare ved å være der for deg. En venn er en du kan se ofte eller sjelden - det har ikke noe å si - vennskapet består uansett. :enig_animasjon: Kunne ikke sagt det bedre selv. Du sa akkurat det jeg mener er vennskap.
Gjest Moonshadow Skrevet 25. februar 2005 #15 Skrevet 25. februar 2005 En venn er en som jeg kan dele mine innerste tanker med. Eller ikke. En som jeg kan snakke med alt om. Eller ikke. Men først og fremst en som stiller opp for meg' date= og omvendt.
LilleBille Skrevet 25. februar 2005 #16 Skrevet 25. februar 2005 Har dere virkelig sånne venner? Ja jeg har et par sånne venner - så jeg er heldig. .. og for disse er jeg villig til å "gjøre hva som helst". Disse helt spesielle vennene viste hva de sto for i en tung tid i livet mitt - og maken til fantastiske mennesker skal man lete lenge etter. I vanskelige tider er det ikke alltid de du tror er de beste vennene som viser seg å være det. De du trodde var der for deg .. er kanskje de som "snur kappen etter vinden" - mens andre du ikke regnet med - virkelig stiller opp. Det er jo i motgang vi ser hva som bor i vennene - det er jo sjelden noe problem å være "godværsvenn".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå