Gå til innhold

Dere som mottar overgangsstønad.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på om det er noen andre her som mottar full overgangsstønad og kan fortelle meg hvilken skatteklasse dere fikk oppført på deres skattemeldingen i år ?

Tusen takk.

Anonymkode: 9fedc...82b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye du skatter, kommer ann på inntekten din. 

Overgangsstønad er min eneste inntekt, så da skatter jeg 10% slik jeg regnet det ut. 

Prøv skattekalkulator eller ring å hør med skatteetaten for nærmere info. 

Anonymkode: eb7af...354

AnonymBruker
Skrevet

Skatteklasse 1 er du i.

Disse settes i klasse 2

Kun disse to gruppene skal settes i skatteklasse 2 i inntektsåret 2017:

• ektefeller som lignes under ett (med eller uten fordeling av skattene). Ektefeller skal lignes i den klassen som totalt sett er gunstigst.
  • dødsbo for det år dødsfallet fant sted, dersom skattyteren ville fått klasse 2 om vedkommende hadde levd.@

Skatteklasse 2 blir fjernet fra dette skatteåret.

Anonymkode: 44da3...87e

AnonymBruker
Skrevet

Alle personlige skattytere får fastsatt en skatteklasse ved ligningen.

Til og med 2017 er det tre skatteklasser, klasse 0, klasse 1 og klasse 2. Fra 2018 faller skatteklasse 2 bort.

Også dødsbo får fastsatt en skatteklasse for det året dødsfall finner sted.

Bare personer i klasse 1 og klasse 2 har rett til personfradrag. Personlige skattytere som ikke har rett til personfradrag, for eksempel personer bosatt i utlandet, og dødsbo som lignes for senere år enn dødsåret, lignes i klasse 0.

Årsaken til at det er lønnsomt å bli satt i skatteklasse to er at du får et større personfradrag. Dette er et bunnfradrag i skattesystemet som ikke vises i selvangivelsen. Personfradraget er i 2017 på 53.150 kroner, i klasse 2 på 78.300 kroner. I 2018 er altså denne klassen falt bort. Det betyr at personfradraget blir på maksimalt 54.750 kroner i 2018. 

I 2017 var verdien av å bli plassert i skatteklasse 2 i forhold til skatteklasse 1 på 6.036 kroner.

Ikke skatteklasse 2 for enslige lengre

Aleneforsørgere fikk tidligere en skattefordel, ved at de ble skattet i skatteklasse 2. Fra og med inntektsåret 2013 fikk enslige forsørgere - som oppfyller vilkårene - i stedet et nytt særfradrag.

Særfradraget skal kun gis til enslige forsørgere som mottar utvidet barnetrygd etter barnetrygdloven § 9, og skal gis i alminnelig inntekt med et fastsatt beløp per måned. Beløpet er fastsatt til 4.317 kroner (51.804 per år) per påbegynte måned i 2017 og 2018.

Særfradraget gis kun i de månedene du har vært reell enslig forsørger. Fradraget vil kunne deles med en halvpart på hver av foreldrene hvis de har avtalt delt bosted for barnet (barna).

Størrelsen på særfradraget skal kompensere helt for skattefordelen man tidligere hadde av å bli skattet i skatteklasse 2. Enslige forsørgere som oppfyller de nye vilkårene, vil dermed komme uendret ut. Personer som tidligere ble lignet i klasse 2, men som ikke får det nye særfradraget, vil få en skatteøkning. Dette gjelder i første omgang tidligere enslige forsørgere som har fått samboer på varig basis, men også enkelte personer som forsørger barn over 18 år.

Anonymkode: 44da3...87e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...