Væren Skrevet 22. februar 2005 #1 Del Skrevet 22. februar 2005 Hannsauen vurderer å kjøpe seg carvingski. Han er ikke noe særlig bevandret i den alpine verden, men lånte ski på skisenter i helgen og ble litt bitt av basillen. Så han er nybegynner, men interessert i å kanskje bruke mer tid på slike sysler vinterstid; særlig ettersom vi har noen unger som trives på brett og ski. Det finnes jo billige pakkeløsninger på ski, bindinger og støvler. OBS! har pakke til 1999,-. Atomic eller Dynastar, tror jeg. Ettersom skiene ikke skal brukes spesielt mye, og han som sagt er nybegynner, er dette greie ski å satse på i forhold til pris? Og hvordan beregner man hvor lange skiene skal være i forhold til kroppshøyde? Vet at carvingski skal være relativt mye kortere enn vanlige slalomski. Var en eldre ekspeditør som ikke hadde helt peiling på OBS! i dag, men han antydet at passe lengde var når skiene nådde personen til ca mellom hake og nese. Hvis vi ikke blir "overbevist" om at det er lurt å investere, kan det jo være en mulighet å leie de få gangene i løpet av en vinter vi kommer til å dra til fjells... Noen som har gode råd å komme med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #2 Del Skrevet 22. februar 2005 Mitt generelle råd når det gjelder sportsutstyr er at man tar seg en tur til en butikk der de har ordentlig peiling. Det kan så være at pakker på OBS er billige, men du er ikke garantert å få det som passer best til akkurat deg (eller hannsauen, da.) Om skiene passer ham, kommer an på modellen. Ulike produsenter lager jo ulike ski for ulike målgrupper, som f.eks. nybegynnere og folk som kjører "lett". Når det er sagt, så er både Atomic og Dynastar ålreite merker som man trygt kan kjøpe. Og to tusen er ikke verre enn at man kan kjøpe det og så heller legge mer i det siden dersom man finner ut at man har lyst til å drive mer med skikjøring! Carvingskiene skal, helt riktig, være kortere enn vanlige alpinski. Mine carvingski (jeg kjører riktignok telemark, men det har ikke noe å si for lengden, såvidt jeg vet) er 7 cm lenger enn jeg er, og det er for langt. (Jeg kjøpte dem på salg til 600 kroner, og de hadde bare en lengde... Men det går fint, det, altså.) De bør helst være ca 10 cm kortere enn kroppslengden. Ski er gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 23. februar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 23. februar 2005 Takk for gode råd, Pepita. Det er det jeg mener også; disse skipakkene er helt sikkert OK som nybegynnerski, og ikke minst i forhold til hvor sjelden de vil bli brukt. Vi får ta en tur igjen i neste uke og snuse litt. Men han ble litt skeptisk i går, så det ble jo ingen handel. Hadde vi gått på G-sportbutikken til superselgeren der, hadde vi vel kommet ut med ski til 5000 kroner. Kanskje like godt å bare leie ski de få gangene vi drar til fjells... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lambda Skrevet 9. mars 2005 #4 Del Skrevet 9. mars 2005 ser at det er noen dager siden innlegget ble skrevet, kjøpt skipakke ennå? Hvis ikke, er mitt råd å stikke innom en sportsbutikk der de har litt peiling. Greit nok at man er nybegyner og kjører lite, men de gangene man kjører er det jo ok at ting fungerer. Vet ikke hvor du bor, men holder du til i Osloområdet, er min anbefaling Oslo Sportslager. Her vet de hva de snakker om, og forde de har et godt rykte å ta vare på, prakker de ikke på folk søppel. Det er i alle fall min mening. De har en startpakke til 2.500,- Har ikke prøvd pakken selv, men den ser ok ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #5 Del Skrevet 9. mars 2005 Enig med Lambda, bedre sportsbutikk finner du ikke i Oslo! Kjempeutvalg og fantastisk service. Der får du det du virkelig trenger, og har de ikke noe som passer akkurat deg, sender de deg heller videre enn å prakke på deg noe som ikke er midt i blinken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 5. april 2005 #6 Del Skrevet 5. april 2005 Fikk hannsauen kjøpt seg ski? Nå er det virkelig mye salg på skiutstyr. Både jeg og mannen min kjøpte oss nye gode ski til under halv pris. PS. Carvingski skal rekke deg ca til haken, ca 15 cm kortere enn høyden. Men kjøp heller for korte enn for lange! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 5. april 2005 #7 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg kjøpte meg carvingski på tilbud i en sportsbutikk der de har peiling. Mine ski er like lange som meg eller 5 cm kortere. Husker ikke helt... Til nybegynnere anbefaler de "myke" ski, de er lettere å kjøre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 6. april 2005 #8 Del Skrevet 6. april 2005 De første skiene jeg kjøpte var også veldig myek, da det ble anbefalt, det vil si at det er lettere å svinge, man trenger ikke å være så aktiv gjennom svinge, men det slår og rister desto mer når man kjører i høy fart. Det som er digg med carvingski er at etter et par-tre ganger begynner du virkelig å få dreisen på det, man kjører fortere og mer aggresivt, og da er det veldig kjipt å ha myke ski som rister og skjærer fort ut. Derfor vil jeg, på tross av hva mange anbefaler, valgt noe halvstive ski. HEAD har mange skikkelig gode. De er kanskje bittelite grann dyrere, men jeg kan nesten garantere at du vil få en artigere skiopplevelse. HUSK Å PREPPE ETTER BRUK! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmenlita Skrevet 7. april 2005 #9 Del Skrevet 7. april 2005 Hvordan er disse skiene, egentlig? Kan man ikke lenger få tak i de gode, gamle slalomskiene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 11. april 2005 #10 Del Skrevet 11. april 2005 Hvordan er disse skiene' date=' egentlig? Kan man ikke lenger få tak i de gode, gamle slalomskiene?[/quote'] Dei er supre. Etter du har stått på sånne, vil du ikkje tilbake til dei vanlege tannstikkene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 12. april 2005 #11 Del Skrevet 12. april 2005 DET skriver jeg også under på. Det kan sammenlignes med å tidligere ha kjørtlastebil også gått over til en Ferrari. Helt konge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå