Gå til innhold

Jobber som assistent - har jeg rett på en stilingsprosent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere.
Jeg jobber som pleiemedarbeider i hjemmesykepleien. Jobber ca 4-5 vakter i uken fordi det er flere som er langtidssykmeldt, og det er et stort behov for vikarer. Har jobbet ca 4-5 dager i uken i over 2 år nå. Har jeg rett på en slags fast stilling?  Tenker ikke helg, men i ukedagene.

Anonymkode: 0c29a...fcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du ansatt som ringevikar, har du ikke rett på noe annet enn ringevakter. Skulle det dog blitt ledig en fast stilling eller et vikariat for pleieassistent, har du kanskje noen rettigheter i forhold til ansiennitet og slikt - men du får ingen automatiske rettigheter av å jobbe 4-5 vakter over lenger tid. Det er ikke lov å ansette noen i stillingen til noen som er sykemeldt, de har krav på å få sin stilling tilbake etter de er blitt frisk. Det er derfor man trenger ringevikarer. 

Anonymkode: 28f70...82e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du ansatt som ringevikar, har du ikke rett på noe annet enn ringevakter. Skulle det dog blitt ledig en fast stilling eller et vikariat for pleieassistent, har du kanskje noen rettigheter i forhold til ansiennitet og slikt - men du får ingen automatiske rettigheter av å jobbe 4-5 vakter over lenger tid. Det er ikke lov å ansette noen i stillingen til noen som er sykemeldt, de har krav på å få sin stilling tilbake etter de er blitt frisk. Det er derfor man trenger ringevikarer. 

Ok takk for svar. :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere.
Jeg jobber som pleiemedarbeider i hjemmesykepleien. Jobber ca 4-5 vakter i uken fordi det er flere som er langtidssykmeldt, og det er et stort behov for vikarer. Har jobbet ca 4-5 dager i uken i over 2 år nå. Har jeg rett på en slags fast stilling?  Tenker ikke helg, men i ukedagene.

Hvis du har jobbet såpass mye hver uke i over 2 år ville jeg kontaktet fagforening. Selv om dette er pga av andre arbeidstakere er sykemeldte så er jo behovet tydelig. Din reelle stillingsprosent er ikke ringevikarer når du arbeider såpass mye. Kontrakter skal gjenspeile hva man jobber. Dette er ikke en ukjent problemstilling hos fagforeningen, men er noe de vil til livs. 

Anonymkode: 999e6...1de

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt feil! 

https://delta.no/dine-rettigheter/ansettelse/rett-til-fast-ansettelse-etter-tre-eller-fire-r

Men, det er ikke før du har jobbet i 3 eller 4 år det gjelder. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...