Gå til innhold

Dere som aldri går opp i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en på jobb, en gutt på 20, syltynn! Han sa at han aldri har lagt på seg og spiser hva han vil. I løpet av dagen så kom han på jobb Kl 12, da hadde han ikke spist frokost. Så gan kjøpte en energi drikk og en yoghurt. Så til lunsj på jobb ble det ofte en frossen pizza (sånne små, billys/forbys) spiste ikke opp hele, og så kjøpte han en pose smash. Tok kanskje 6 biter og resten har ligget på spiserommet siden, i over en uke nå. Så tilsynelatende ser det jo ut som han koser seg, energidrikk, sukkeryoghurt, pizza og sjokolade. Men det finns jo ikke mye. Energi drikk er kanskje 250 kcal. Yoghurt er, 300 kcal, en Gorby pizza er 480 kcal, og 6 biter smash 350 kcal. For en aktiv gutt på 20 som aldri sitter i ro, er jo ikke det nok! 

Anonymkode: 577da...31d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35 år og har samme vekt som da jeg var 15 år. Jeg har et forferdelig kosthold 🙈Men jeg er veldig aktiv og det er muligens med på å bidra til at jeg ikke legger på meg, samt at jeg har det nok i genene mine da jeg kommer fra en spinkel og slank familie.

Anonymkode: 9caad...bb2

Skrevet

Nyttig tråd! Jeg begynner å skjønne litt... Jeg er tynn, spiser d jeg vil, når jeg vil... Men ser nå at sammenlignet med en som sliter med overvekt, så må jeg jo innrømme at jeg spiser lite... Fordi jeg ikke har craving hele tiden, som d høres ut som noen har. Går sikkert 3-5 timer mellom hvert måltid... Og da holder det med en porsjon. Ca halv tallerken m grønnsaker, og resten kjøtt, saus, fisk El. Lign. Eller en skive og en yoghurt f. Eks. For da er jeg mett. Eller om jeg har lyst på, 200 G sjokkis. Men da går det kanskje lengre tid til jeg får lyst på mat igjen. Drikker mye kaffe og vann gjennom dagen, snuser... Så tenker i grunn ikke så mye på mat før jeg blir sulten. Går gjerne for lettvinte løsninger da, fjordland rømmegrøt f. Eks. Greier halve pakken, ikke hele, eller nudler, eller en skål havregryn med sukker melk og banan intet i stedet for middag. 

Det som ser meg spise slikt, tror sikkert at jeg burde veie 100 kg... Men siden det samlet sett blir lite i løpet av et døgn, så legger jeg nok ikke på meg kanskje? 

• Liker 5
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Tror ikke det hjelper å holde vekten om man hele tiden skal stresse over matinntaket, telle kalorier både inn og ut... Jeg har hvert aktiv store deler av livet mitt, minus en periode hvor jeg var veldig syk. Jeg personlig tror at folk tar alt for lettvinte løsninger i matveien, mye Toro, bestiller mye mat eller spiser mye ute. Jeg har troen på god, sunn hjemmelaget mat, med masse deilige grønnsaker. I det siste har jeg kun laget hjemmelaget mat nesten og jeg føler meg sååå mye bedre. Så lenge du er mett på ordentlig mat, så blir du også mindre fysen på godis osv. Jeg glemte faktisk å kjøpe sjokolade forje helg fordi det aldri var i tankene mine engang. Dessuten har fysisk aktivitet veldig mye å si også, jeg har som sagt alltid hvert fysisk aktiv og da mener jeg at jeg trener minst 4-5 dager i uken, går trapper istedenfor heis, sykkel istedenfor buss - osv.. Det hjelper ikke å kunne spise hva du vil når du vil - hvis det eneste du spiser er dritt og godis. Da blir du tynnfeit og mister energi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det jeg vil til jeg blir mett, men jeg spiser jo som regel sunn mat. Dessuten vet jeg at "til jeg er mett" er mindre mat enn når andre spiser til de er mette. Mennesker som er naturlig tynne er ofte småspiste. Derfor vil det ikke oppleves som noe problem å spise det man og hvor mye man vil, fordi mengden er liten uansett

Anonymkode: d3858...f8b

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg f.eks. er på besøk og får servert kake, vafler el., spiser jeg moderate mengder av det som serveres, jeg overdriver ikke med tilbehør som is og syltetøy. Når jeg kommer hjem spiser jeg kanskje ikke middag den dagen fordi jeg ikke er sulten. Jeg hater fete sauser og majones, liker best sunne og rene råvarer. Er glad i is og sjokolade, men spiser dette i begrensede mengder i helgene. Er det kake på jobben i lunsjen, tar jeg et lite stykke for syns skyld, men da dropper jeg også den siste brødskiven.

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som spiste chips og sjokolade til frokost sammen med cola. Det gikk rundt tre liter cola for dagen, og kveldsen besto også av chips og sjokolade. Hun la på seg rust de indre organene, ikke som meg, under huden. Når hun nå er fylt 40 har kroppen begynt å gi beskjed og hun har blitt mye større bare de to siste årene. 

Det treffer deg når du minst venter det og fett rundt organene er verre for det synes ikke like godt Selv om det er veldig farlig! 

Endret av Bimle
Skrivleif
AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2018 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Hvordan får dere det til? Er så fascinert av folk som aldri legger på seg, og veier det samme i mange tiår. Har en venninne som har veid 52 kg siden tenårene, og vi er 36 år nå. Hun sier at hun spiser det hun vil, og har aldri slanket seg. Og jeg ser jo at hun spiser chips og godteri, og ikke har noen kostholdsbegrensninger. Det går jo imot det som alle maser om, at det kun handler om kalorier ut og inn. Når jeg slapper av og spiser det jeg vil så legger jeg alltid fort på meg. Føler jeg må spise så mye mindre enn andre som er naturlig slanke. Har gått opp og ned 15-20 kg i hele mitt voksne liv, og er så lei. 

Hva er oppskriften til å holde en stabil og sunn vekt. Må man telle kalorier hele livet liksom dersom man ikke er naturlig slank?

Anonymkode: d4350...864

Det handler om at noen har mye større forbrenning enn andre rett og slett. Jeg kjenner flere, og det er nesten provoserende, hehe... De kan alltid kose seg med både burgere og snop, og holder seg sylslank. Mens jeg knapt kan se på en colaboks uten å gå opp et halvt kilo...

Livet er urettferdig ja, men det nytter ikke være bitter. Vi som har lett for å legge på oss må bare jobbe hardere...

Anonymkode: 7b93f...769

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om at noen har mye større forbrenning enn andre rett og slett. Jeg kjenner flere, og det er nesten provoserende, hehe... De kan alltid kose seg med både burgere og snop, og holder seg sylslank. Mens jeg knapt kan se på en colaboks uten å gå opp et halvt kilo...

Livet er urettferdig ja, men det nytter ikke være bitter. Vi som har lett for å legge på oss må bare jobbe hardere...

Faktisk så er ikke forbrenningen hos folk SÅ forskjellig. Hvileforbrenningen er tilnærmet det samme, hos folk med lik høyde og vekt. Mens den varierer litt mer hos folk av ulik høyde og vekt. En person på 159 cm har en lavere forbrenning enn en på 180 cm. Muskler øker også forbrenningen, men forbrenningen er ikke så ulik hos folk at noen kan spise 200 gr sjokolade uten å legge på seg om resten av inntaket er det samme. Grunnen til at de ikke legger på seg er at de spiser mindre når alt kommer til alt.

Anonymkode: 577da...31d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

De jeg kjenner som er overvektige spiser 2,5 - 3 ganger mer enn meg

Anonymkode: 56e2d...407

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ting som påvirker forbrenningen. Særlig for oss jenter. Hvilke p-piller bruker dere? Jeg brukte diane, trente hardt uten omtrent resultater og vekta stoppet når jeg hadde igjen 5-10 kg. Uansett hva jeg gjorde ville de ikke av. Viste seg at diane er anti-androgyn og jeg derfor omtrent ikke hadde hormoner som bygger muskler eller forbrenner fett. Sluttet på pilla og kjøpte en temperatur monitor isteden. Spiser mer og de kg er snart borte (på 2 mnd). 

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært slank. Jeg overspiser til de grader og spiser alltid store porsjoner. Spiser sjeldent godteri i store mengder, det går mest i mat. Overspiser slik at jeg lider hele dagen etter et måltid, har ingen styring. Går likevel ikke opp i vekt, men er ennå ung og smellen kommer snart tenker jeg. 

Anonymkode: 742ed...c7f

AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2018 at 7:39 AM, AnonymBruker said:

Har alltid vært slank. Jeg overspiser til de grader og spiser alltid store porsjoner. Spiser sjeldent godteri i store mengder, det går mest i mat. Overspiser slik at jeg lider hele dagen etter et måltid, har ingen styring. Går likevel ikke opp i vekt, men er ennå ung og smellen kommer snart tenker jeg. 

Anonymkode: 742ed...c7f

Det kommer ingen smell, fettet legger seg på gradvis. Du har sannsynligvis allerede begynt å få mer fett på kroppen, og om du fortsetter vil du gradvis gå opp i vekt. Men å gå opp i vekt tar tid, det er ikke slik at man spiser litt ekstra og vips der gikk man opp 6kg på 2 uker. Hadde en syltynn bror som gradvis gikk opp i vekt dess eldre han ble og han er overvektig idag. Dårlige vaner gir grobunn for å bli feit. 

Når det er sagt er det mange tynne som tror de spiser mer enn de gjør. For dem er 1300 kalorier "ekstremt mye". 

Anonymkode: 56e2d...407

Skrevet (endret)

Jeg spiser en gang om dagen, dvs mellom 16-17:00. Da blir det som sikkert forstått, et middagsmåltid. Jeg holder meg unna sauser, ketchup, dressinger, ekstra salt og slikt. Ikke spiser jeg godteri, da jeg ikke føler noe behov eller søtsug for det.

Jeg føler ikke sult i det hele tatt, og kunnet sluttet å spise i flere dager uten å bli sulten. Jeg har god forbrenning og har alltid vært "normalt" bygd og slank. Drev med tung kroppsbygging i flere år, uten steroider vel å merke, og holder meg fortsatt bra etter noen år uten særlig mye trening.

At en holder seg slank, har også med gener å gjøre. Min far var sterk, og det måtte seks stykker til, for å holde han i bakken. Dette betyr at jeg arvet gener fra min far og har alltid hatt markerte muskler og store biceps, før jeg begynte med kroppsbygging og uansett etter at jeg sluttet trene noe særlig med dette.

At jeg ikke føler sult, tror jeg har noe med asperger gener å gjøre. Jeg liker uansett ikke å spise så mye at en føler seg oppblåst etter måltid, det synes jeg er ekkelt.

Endret av TrekStar
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, TrekStar said:

Jeg spiser en gang om dagen, dvs mellom 16-17:00. Da blir det som sikkert forstått, et middagsmåltid. Jeg holder meg unna sauser, ketchup, dressinger, ekstra salt og slikt. Ikke spiser jeg godteri, da jeg ikke føler noe behov eller søtsug for det.

Jeg føler ikke sult i det hele tatt, og kunnet sluttet å spise i flere dager uten å bli sulten. Jeg har god forbrenning og har alltid vært "normalt" bygd og slank. Drev med tung kroppsbygging i flere år, uten steroider vel å merke, og holder meg fortsatt bra etter noen år uten særlig mye trening.

At en holder seg slank, har også med gener å gjøre. Min far var sterk, og det måtte seks stykker til, for å holde han i bakken. Dette betyr at jeg arvet gener fra min far og har alltid hatt markerte muskler og store biceps, før jeg begynte med kroppsbygging og uansett etter at jeg sluttet trene noe særlig med dette.

At jeg ikke føler sult, tror jeg har noe med asperger gener å gjøre. Jeg liker uansett ikke å spise så mye at en føler seg oppblåst etter måltid, det synes jeg er ekkelt.

Du har ikke god forbrenning - du går ikke opp i vekt fordi du ikke spiser.

Anonymkode: 0fdc9...66a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...