Gå til innhold

Jobbreise tips..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 5 år siden startet jeg i en jobb der jeg reiser en gang i måneden i Europa, Asia og USA. Her er tipsene jeg har lært meg...

Bestill Hotell tidlig, spesielt store kongresser kan fylle hoteller, og hoteller vil utnytte situasjonen og øke prisene, noe som kan gjøre arbeidsgiver sur, hvis du kommer med ekstremt høy reiseregning. Evt. at du ikke får reise.

Drit i Gullkort. Du må reise over 50 ganger i året for gullkort evt. reise på dyre billetter. Men poenget er at du ikke trenger det. Gullkort er nesten bare bra for å komme inn på lounger. Men du kan bruke poeng for å komme inn de få gangene du har noen timer mellom fly. Registrer Mastercard på Sas Eurobonus, og bruk kortet til å betale jobbreise, og dine egne ferier så har du nok eurobonus til å komme inn på alle loungene til SAS. Samt ta med familie inn i ferier. I noen tilfeller får du poeng på leiebil også så sjekk avtaler.

Du kan bruke eurobonus til å kjøpe deg mat & drikke på fly så slipper du å betale det selv hvis arbeidsgiver ikke betaler småting.

Selv må jeg dekke brus,kaffe, og bar besøk selv.

Club Floor, book på hoteller med club floor, for 200-300 ekstra natten får du snacks og middag/mat inkludert. Spiser du middag et par dager på club floor så går du i + på reiseregningen i forhold til å spise ute 2 dager. Da får du brus, snacks og kaffe inkludert hele dagen , mellom møter osv. Da slipper du å måtte legge ut for brus og kaffe selv, og du har et sted å henge, ikke for å snakke om at du får gratis alkohol på kveldene så slipper du å betale for det selv, noe som kan bli ekstremt dyr i sentrum på metropoler. Hvis arbeidsgiver ikke betaler barbesøk.  Ikke alle restauranter er så glad i "table for 1", og ihvertfall ikke hvis du planlegger å bruke stedet til å henge fordi du ikke har noe å gjøre på kveldstid.

Kom gjerne med tips hvis du har noen bra til jobbreiser.

Anonymkode: 7d607...1ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en joggetur Hvis du har mange timer fri og ikke noe å gjøre, ta deg en joggetur, du får sett byen og det er gratis. de første årene så gikk jeg og shoppet, museer og satt på cafe når jeg hadde fri. Det blir jævlig dyrt, når du er ute og reiser 4-7 dager i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide la jobben bestille både fly, hotell, konferanserom og lignende for meg, så slapp jeg stresse med det. 
Foretrekker legge ut for middager selv og ta det på reiseregning, siden det ofte gir bedre kvalitet på mat, og større frihet. 

Anonymkode: d1206...30b

AnonymBruker
Skrevet

Spar penger,  Det er fort gjort å gå i feriemodus og svi av 4-5000 på en enkeltjobbreise, reiser du mye baler det på seg og regninger,vennene dine og livet  venter på deg hjemme, det er ikke så lett å spare såpass mye hvis du overforbruker på jobbreise.

Spis bra med frokost, og spis deg mett til lunch hvis det er buffet, og drikk alkohol som er inkludert i lounger eller club floor. Alle har sikkert sett filmer der en filmstjerne er på jobbreise og sitter i hotellbaren og drikker en drink mens han flørter med en dame... Det blir DYRT hvis du skal gjøre det samme og det ikke dekkes. Hotellbarer i en storby er ofte dyrere enn i Norge. 

Lån klær, Av og til skal du på noe der du må ha noe ekstra fint, sett ifra det landet du oppholder deg i. Trenger du f.eks en dressjakke eller lignende og ikke har en som matcher resten av outfiten så sjekk om du kan låne en fra en kollega. Istedet for å bruke x antall tusen på en jakke du bruker 1 gang.

Gjest Overrasket
Skrevet

Ja, joggeturer gjør jeg også! Det er et flott tidsfordriv, og man kan oppdage gater, nabolag, restauranter og parker som man kanskje ellers ikke hadde ramlet over. 

Ellers var det ikke såååå mange tips etter fem år da? Jeg ser også at vi har helt forskjellig tilnærming til jobbreiser, men forskjellen består kanskje i at det er ingen som betaler for meg, jeg utgiftsfører alt selv. Da blir det mest til at jeg må være veldig bevisst hva som er mest fornuftig næringsmessig, ikke hva som er mest komfortabelt.

Mine råd

Sy turer sammen på rad og rekke slik at de kan knyttes sammen med tog. Det er en enkel og bedagelig måte å reise på. 

Pakk minst mulig. Deretter tar du ut enda mer, og sitter igjen med en weekendbag som kan slenges over skulderen.

For transkontinentale flyreiser, særlig med amerikanske flyselskap: Ta med god sjokolade eller noe spesielt godt til mannskapet (hint, hint). 

Bruk ferieleiligheter som f.eks. AirBnB og lignende løsninger. Det er deilig å ha mer plass å spre seg på enn bare et knøttlite hotellrom, det er billigere enn hotell og man føler seg ikke så alene på kveldstid. Ofte bestiller jeg også med et ekstra soverom og tilbyr gratis overnatting til venner og kjente som kan tenke seg å være med. Det er også kjempegøy å handle inn mat på lokale markeder og tilberede på kjøkkenet.

Bestill hotellrom sent i store byer. Man finner alltid et eller annet hotell med rabatt i siste liten.

Kjøp et fotoapparat som er godt nok til at det er gøy å bruke. Når det først er betalt for, har man en helt gratis hobby som er perfekt for reiseformål og som kan slå i hjel mange timer. 

Ikke spis og jobb samtidig. Jobb er jobb, spising er spising. Gjør minst ett måltid om dagen til en elektronikk-fri sone der du fokuserer kun på maten og kanskje på å lese en bok eller lignende.

Skrevet

Hvis du skal reise IC flygning hør med arbeidsgiver om du kan få reise på premium økonomi. Så sant ikke arbeidsgiver tillater business classe. Premium klasse er en klasse som alltid gir bedre plass og hos en del selskaper og bedre servise. Det er litt til noe dyrere enn vanlig økonomi men langt billigere enn business. Og kan være gull verdt på langdistanse. KLM og Finnair har rimligste tillegg og gir kun bedre plass. Faktisk så bestiller du i utgangspunktet økonomi. Men velger da sete i premiumseksjonen.

Mens selskaper som SAS, Lufthansa, Air France og British Airways har premium som egen klasse med bedre service i tillegg. Flyr du premium hos SAS som heter SAS+ har du og tilgang til lounge på flyplassen,

De fleste amerikanske selskaper tilbyr økonomi premium. Det gjør og Qantas, samt Japan Airlines, ANA, Cathai, Eva Air og Singapore. Det er ingen av de store Midtøstenselskapene som Emirates, Ethiad eller Qatar tilbyr dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har SAS eurobonus og har fått kortet i posten så må du fortsatt opprette en "online profil" hos SAS for å sjekke hvor mange poeng du har. Det tok meg 3 år å finne ut av, og i den tiden var lounge damene i kjøben de som informerte meg hvor mye poeng jeg hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...