AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Tispen min bjeffer konstant på hunder vi passerer. Uansett kjønn. Hun er sterilisert lm det har noe å si. Bjeffene er ganske konstante, men likt mellomrom. Altså voff-voff-voff osv. Ikke lys, ikke for mørk. Ikke pipende. Er det varsling? Øver nå på kontakt, men går tregt. Hun er blitt vant til noen hunder, men om hun hilser på fremmede så går hun helt bort å prøver å glefse (vet ikke om det kun er et varsel eller om hun har tenkt å bite). Hun har ikke bitt hunder. Vi hilser svært sjeldent på hunder i bånd, bare så det er sagt, men dette er etter tidligere erfaring. Anonymkode: 31c09...44f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Jeg har en (kastrert) hann som bjeffer på nesten alle, samme bjeffing som du beskriver. Han er engstelig/fryktaggressiv. Anonymkode: 0e41a...668
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en (kastrert) hann som bjeffer på nesten alle, samme bjeffing som du beskriver. Han er engstelig/fryktaggressiv. Anonymkode: 0e41a...668 Kan man trene dette vekk på noe vis? Hvis du vet vil jo at hun skal gå overrens med andre hunder. Anonymkode: 31c09...44f
Gjest Carressa Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tispen min bjeffer konstant på hunder vi passerer. Uansett kjønn. Hun er sterilisert lm det har noe å si. Bjeffene er ganske konstante, men likt mellomrom. Altså voff-voff-voff osv. Ikke lys, ikke for mørk. Ikke pipende. Er det varsling? Øver nå på kontakt, men går tregt. Hun er blitt vant til noen hunder, men om hun hilser på fremmede så går hun helt bort å prøver å glefse (vet ikke om det kun er et varsel eller om hun har tenkt å bite). Hun har ikke bitt hunder. Vi hilser svært sjeldent på hunder i bånd, bare så det er sagt, men dette er etter tidligere erfaring. Anonymkode: 31c09...44f 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man trene dette vekk på noe vis? Hvis du vet vil jo at hun skal gå overrens med andre hunder. Anonymkode: 31c09...44f Litt vanskelig å si hvorfor hunden din bjeffer kun ut i fra beskrivelse. Men uansett årsak kan du prøve kindereggmetoden. Følg med og tenk på hvor du skal stå i forhold til den andre hunden, hold GOD avstand i begynnelsen. Begynn med å si «bra!» så snart hunden din har fått øye på det hun pleier å reagere på og kast en skikkelig god godbit på bakken. Har du et kontaktord kan du bruke det i stedet, eller en klikker. Fortsett med dette hver gang hun ser bort på den andre hunden. Etter hvert drøyer du godbitene litt og roser med ord i stedet. Gradvis minker du avstanden til den andre hunden. Denne metoden kalles også sladremetoden, fordi hunden vil etter hvert se på deg når den har fått øye på noe spennende, i stedet for å bjeffe. Det skal du belønne. Anbefaler boken 100% positiv hverdagslydighet, den er gull verdt. Hvis hunden hilser på en annen hund i bånd er det viktig å holde båndet slakt. Når du holder båndet stramt forteller du hunden at her må vi passe på, og så stresser du hunden unødvendig. Jeg jobber med dette selv og er ingen ekspert, men jeg ser at det har en kjempestor positiv effekt på min hund.
Ofilia Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 Vi jobber også mer Kinderegg eller sladremetoden og jeg ser en bedring på hundene. Jeg sier bare bra til hundene med en gang vi ser en hund langt borte også sier jeg bra hele tiden og flinke hunder ol. Og skryter til dem. Noen ganger bjeffer dem når de nærmer seg hundene og da sier jeg "dette var ikke bra" med en litt sterkere stemme. Og da ser de opp på meg. Det går som oftest helt bra med hunder som er mindre enn dem eller like store som dem da de er mellomstore hunder. Det er værre med de store hundene så de er nok bare redde eller fryktagressive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå