AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Hei , jeg er adoptert og vokst opp i fosterfamilie. Min biologiske mor og far kranglet så mye, brukte narkotika osv at jeg ble sendt vekk. Så er vokst opp i fosterfamilie. Jeg fikk støttekontakt fra 6 års alderen og oppover og jeg skjønner ikke hvorfor ? kan ikke spørre fosterforeldrene da min foster far er død og fostermor er ikke i norge engang. Jeg hadde normalt med venner, var litt hyper og fant på endel ugjerninger men ikke unormal uten om det. Jeg er også mørk i huden da min far er fra egypt Anonymkode: f1c25...a31
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Det kan være så enkelt fordi fosterforeldrene dine ønsket at du skulle få mer enn de kunne gi Mange har helseproblemer eller kapasitetsproblemer som gjør at det vil være nyttig å ha støttekontakt til barnet. Andre igjen ser at barnet kunne trengt en voksenperson til å forholde seg til. Anonymkode: 04666...ba7 7
Duff Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 Det kan være fordi foreldrene dine trengte avlastning pga sykdom eller noe de ville skjerme deg for. Det lureste du kan gjøre er å kontakte kommunen du vokste opp i og begynne der. Det kan være skole eller barnevern som har bevilget feks. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 Det kan jo hende de tenkte at du kom til å få det vanskelig på grunn av familiesituasjonen og på grunn av narkotikaproblemene til dine biologiske foreldre. Mange barn i sånne situasjoner som kan få det vanskrlkg psykisk. Anonymkode: 41900...613
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 Jeg var støttekontakt for en jente på 9 år. Hun var adoptert og hadde ellers blitt diagnosert med ADHD. Ingen ting i veien med henne, trengte bare ekstra støtte i hverdagen. Anonymkode: c8883...87c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan jo hende de tenkte at du kom til å få det vanskelig på grunn av familiesituasjonen og på grunn av narkotikaproblemene til dine biologiske foreldre. Mange barn i sånne situasjoner som kan få det vanskrlkg psykisk. Anonymkode: 41900...613 jeg har ikke hatt noe med mine ekte foreldre å gjøre i det hele tatt. min mor ville treffe meg innimellom så vi hadde avtalt treff 1 gang i mnd, noe som jeg ikke ville da jeg ble eldre men jeg har ikke blitt påvirket i det hele tatt av at mine ekte foreldre drev med narkotika. Anonymkode: f1c25...a31
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 Vill spekulering, men kanskje det var ment som et forebyggende tiltak, siden du hadde litt bagasje da du kom til fosterfamilien? Anonymkode: a9955...3de 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vill spekulering, men kanskje det var ment som et forebyggende tiltak, siden du hadde litt bagasje da du kom til fosterfamilien? Anonymkode: a9955...3de tror egentlig ikke det. Altså jeg var såpass liten da jeg kom til fosterfamilien at jeg ikke husker noe annet. Så hadde ikke fosterfamilien min sagt noe så hadde jeg trodd de var mine ekte foreldre. Anonymkode: f1c25...a31
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 Tenker at det er forebyggende eller for å gi deg "noe mer" og gode opplevelser. Mange barn i fosterhjem har støttekontakt eller avlasting uten at det er noe galt med dem. Har selv vert støttekontakt for barn i fosterhjem og det var ikke noe galt med barnet av den grunn Anonymkode: 690c3...16f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 8 minutter siden, O.G. skrev: Står det ikke i papirene dine hvorfor? hvilke papirer ? Anonymkode: f1c25...a31 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #13 Skrevet 24. april 2018 Det er vel ganske vanlig at de som er i fosterfamilie har en støttekontakt? Det er vel bare ment som en avlastning for fosterforeldrene siden de ofte har en litt ekstra stor oppgave med fosterbarn, eller at barnet skal få en voksenperson til å forholde seg til som kan gjøre morsomme ting med dem. Forebyggende eller fordi det trengs. Anonymkode: 4c3d5...a65 3
Pal Fungi Skrevet 24. april 2018 #14 Skrevet 24. april 2018 Det kan være forskjellige grunner til at folk har støttekontakt, jeg hadde selv to støttekontakter i løpet av barndommen. I mitt tilfelle var det fordi jeg var en outsider på den tiden og passet liksom ikke inn blant de jevnaldrende. Så hensikten med støttekontakt var at jeg skulle komme meg litt ut av hjemmet og være med på/oppleve ting.
Gjest O.G. Skrevet 24. april 2018 #15 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hvilke papirer ? Anonymkode: f1c25...a31 Fra barnevernet?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #16 Skrevet 24. april 2018 Tror du blander begrepene litt. Hvis du er adoptert så har du ikke fosterforeldre. Så sant du ikke er fjernet fra adoptivforeldrene dine og over i et fosterhjem. Er du adoptert så har du de samme rettigheter som et biologisk barn. Er du fosterbarn så er du omtrent på «besøk». Anonymkode: 739e3...60f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #17 Skrevet 24. april 2018 Det kan være mange årsaker til det. Feks. ivareta kulturell bakgrunn, ekstra ressurs og nettverk for barnet, sosial trening, avlastning for foreldre/foresatte, treningskompis etc. Det skal stå i vedtaket en begrunnelse for støttekontakt som tiltak. Anonymkode: 487ff...203 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #18 Skrevet 24. april 2018 Er du adoptert eller har du vært i fosterhjem? Eller begge deler? Uansett: kontakt kommunen de har alle vedtak som er gjort, der står det også en begrunnelse på hvorfor. Anonymkode: 00b40...7aa 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #19 Skrevet 24. april 2018 Det svaret finner du ved å kontakte barnevernet i kommunen som plasserte deg i fosterhjem, og ber om å få innsyn i dokumentmappen din. Der skal det ligge et vedtak om støttekontakt som forklarer bakgrunnen for at du fikk innvilget det. Anonymkode: 49f40...93a 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #20 Skrevet 24. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være mange årsaker til det. Feks. ivareta kulturell bakgrunn, ekstra ressurs og nettverk for barnet, sosial trening, avlastning for foreldre/foresatte, treningskompis etc. Det skal stå i vedtaket en begrunnelse for støttekontakt som tiltak. Anonymkode: 487ff...203 Dette. For å få støttekontakt må man begrunne hvorfor støttekontakt trengs. Dette skal være dokumentert. Mitt barn har støttekontakt og synes dette er ett bra tilbud for begge parter. Anonymkode: c413f...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå