Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Jeg har et stort problem når det kommer til å velge om jeg skal studere sykepleie eller vernepleie. Noen som har erfaringer om enten et eller begge yrkene? Kom med det!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 3 minutter siden, Henniee skrev: Jeg har et stort problem når det kommer til å velge om jeg skal studere sykepleie eller vernepleie. Noen som har erfaringer om enten et eller begge yrkene? Kom med det! Skaff deg litt erfaring, f.eks som vikar i en bolig for utviklingshemmede + et sykehjem. Jeg er vernepleier, kunne aldri tenkt meg å være sykepleier. Synes det er så stor forskjell på både utdanning og hvor de fleste jobbene finnes at jeg skjønner ikke helt at noen ikke klarer å velge mellom disse. Anonymkode: aa86c...4d3 4
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Er ikke det at jeg ikke ser forskjellen på yrkene, er bare det at jeg har så utrolig lyst til begge deler, så er vanskelig å bestemme seg.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Hvis du vil jobbe på sykehus og lære mye anatomi og sykdommer gå sykepleier. Vil du lære om atferd og jobbe med sykiatri/psykisk utviklingshemmede/bolig/rus velg vernepleier. Som sykepleier kan du jobbe innenfor dette også, men du har større kompetanse på atferd og endring av atferd på vplstudiet. Anonymkode: 71786...2de 1
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 Takk for utfyllende svar! Får gruble litt på det, men faller nok på vernepleie vil jeg tro:)
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 Kommer an på hva du vil. Vil du jobbe på somatisk sykehus, sykehjem osv ''må'' du ta sykepleien. Om du ønsker deg innenfor rus, psykiatri, psykisk utviklingshemming eller demensavdeling vil vernepleien være mer relevant Det er ganske ulike yrker. Du kan også ta videreutdanning i psykisk helsearbeid som vernepleier. Anonymkode: 9251e...265 1
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 Syns faktisk vernepleier høres mye mer interessant ut sånn som dere forteller det nå!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 Prøv å få deg helgejobb i PU-bolig eller lignende. Det gjorde jeg, og fant ut at jeg ikke ville bli vernepleier, valgte sykepleien i stedet. I boligen var assistenter og vernepleiere omtrent sidestilt, og de brukte mye av dagen på klesvask, skrelle poteter, vaske opp osv. Viktige ja, men ikke noe jeg ønsker å bruke 2-3 timer på på hver vakt. Syntes det er mer spennende og givende som sykepleier, men det er min mening. Anonymkode: 5dbad...9f5 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 Med sykepleie kan du gå begge veier på en måte, men det kan du ikke med vernepleie. Prøv litt før du velger! Anonymkode: 4dfdc...b75
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Prøv å få deg helgejobb i PU-bolig eller lignende. Det gjorde jeg, og fant ut at jeg ikke ville bli vernepleier, valgte sykepleien i stedet. I boligen var assistenter og vernepleiere omtrent sidestilt, og de brukte mye av dagen på klesvask, skrelle poteter, vaske opp osv. Viktige ja, men ikke noe jeg ønsker å bruke 2-3 timer på på hver vakt. Syntes det er mer spennende og givende som sykepleier, men det er min mening. Anonymkode: 5dbad...9f5 Hmm, ser at det kan være ganske kjedelig ja! Men har ikke vernepleiere et større ansvarsområde enn det assistentene har?
pyttpott1 Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 Jeg stortrives som vernepleier student! Grunn til at jeg valgte vpl istedenfor spl er fordi jeg ønsker å jobbe med mennesker å drive miljøarbeid, ikke kun fokusere på medisin. Dessuten, vernepleiere er likestilt med sykepleiere idag. Eneste forskjellen er at som sykepleier kan du på jobbe på sykehuset (medisin, kirurgen mm.) jeg vil selv påstå at du som vpl har uendelig mange arbeidsmuligheter - alt fra skole, barnehage, psykiatri, bolig, sykehjem, nav mm. Man blir som poteten=kan brukes til alt ;-) lykke til med valget ditt!
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 4 minutter siden, pyttpott1 skrev: Jeg stortrives som vernepleier student! Grunn til at jeg valgte vpl istedenfor spl er fordi jeg ønsker å jobbe med mennesker å drive miljøarbeid, ikke kun fokusere på medisin. Dessuten, vernepleiere er likestilt med sykepleiere idag. Eneste forskjellen er at som sykepleier kan du på jobbe på sykehuset (medisin, kirurgen mm.) jeg vil selv påstå at du som vpl har uendelig mange arbeidsmuligheter - alt fra skole, barnehage, psykiatri, bolig, sykehjem, nav mm. Man blir som poteten=kan brukes til alt ;-) lykke til med valget ditt! Så bra at du trives! Er det et spesielt vanskelig studie?
pyttpott1 Skrevet 24. april 2018 #13 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, Henniee skrev: Så bra at du trives! Er det et spesielt vanskelig studie? Kommer an på øye som ser! Første halvår er krevende å slitsomt syntes jeg da, fordi det var så mye nytt å sette seg inn i å mange år siden jeg hadde vært på skolebenken. Etterhvert når du kommer inn i det, blir ting lettere! Snart ferdig med første året da.. men de sier at første halvår i andre året er det tyngste. Mye obligatorisk, medikamenten tas, en del eksamener osv. Men ingenting er vel lett ;-) har du jobbet noe innenfor helseomsorgen før?
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #14 Skrevet 24. april 2018 3 minutter siden, pyttpott1 skrev: Kommer an på øye som ser! Første halvår er krevende å slitsomt syntes jeg da, fordi det var så mye nytt å sette seg inn i å mange år siden jeg hadde vært på skolebenken. Etterhvert når du kommer inn i det, blir ting lettere! Snart ferdig med første året da.. men de sier at første halvår i andre året er det tyngste. Mye obligatorisk, medikamenten tas, en del eksamener osv. Men ingenting er vel lett ;-) har du jobbet noe innenfor helseomsorgen før? Har jobbet i omsorgsbolig og på sykehjem, og så får jeg mest sannsynlig jobb i bofelleskap nå, så har jo fått prøvd meg litt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #15 Skrevet 24. april 2018 På sykehjemmet jeg jobber ansettes det stadig flere vernepleiere, de er likestilt med sykepleierne med tanke på ansvar, medisinutdeling etc. Hovedforskjellen blir den faglige tilnærmingen. Lønnen er også lik. Anonymkode: e027e...551
Gjest Henniee Skrevet 24. april 2018 #16 Skrevet 24. april 2018 Syns jo helt klart vernepleien høres veldig spennende ut da :D
Shinee Skrevet 24. april 2018 #17 Skrevet 24. april 2018 på youtube ligger det filmer om hvert yrke. Gå for det som ligger hjertet ditt nærest :D På min arbeidsplass har vi både vernepleiere og sykepleiere. da er sykepleiere og vernepleiere og sosionomer i tittelen Miljøterapaut og har et stort faglig ansvar for sine brukere, medisinsk ,faglig ,daglig omsorg osv.Hjelpepleiere ,omsorgsarbeidere ,helsefagarbeidere har daglig omsorg og har primær brukere. Det er en døgnbemannet bofelleskap med avlasting i tillegg
Nesly Skrevet 24. april 2018 #18 Skrevet 24. april 2018 Sykepleier sier jeg! Mye mer valgmuligheter i forhold til videreutdanning. Er sykepleier på tolvte året. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #19 Skrevet 24. april 2018 Hvis du velger sykepleien kan du bli psykiatrisk sykepleier og jobbe på samme steder som vernepleiere så sykepleie gir flere valg vil jeg si. Anonymkode: e97aa...079
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #20 Skrevet 24. april 2018 Hei. Jeg er vernepleier. Jeg har videreutdanning innen psykiatri. Jeg jobber i en psykiatrisk akuttavdeling i et helseforetak. Tidligere har jeg jobbet i kommunen i et bofelleskap for psykisk utviklingshemmede. I min nåværende jobb har jeg samme faglige ansvar og lønn som sykepleiere. Rent subjektivt sett så synes jeg at sykepleiere og vernepleiere utfyller hverandre perfekt i et miljøterapeutisk arbeidsområde. Anonymkode: bb9dd...79a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå