Gå til innhold

Indisk curry?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du en favorittoppskrift på curry? Gjerne lettlaget, og med ingredienser det går an å få tak i. Prøvde å se etter i J. Oliver kokeboka mi, men til den måtte man ha bukkehornsfrø, karriblader og sitrongress, og det får man ikke på Rimi..

Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal lage indisk mat fra bunnen av, må du nok bevege deg ut av Rimi, ellers må du ta en ferdigrett. Og da trenger du jo ikke oppskrift. :)

Gjest Piglet i.i.
Skrevet

Jeg har en oppskrift med ikke alt for mange "rare" ingridienser i:

Stek 2 kyllingfilleter i biter. Legg på en tallerken og krydre med salt og pepper.

Stek 1 løk og hvitløk, og tilsett 2-3 ts thailands rød currypast. Tilsett en halv boks (2dl) kokosmelk, og la koke/simre litt

Tilsett 250g cherrytomater og det stekte kjøttet. Varm opp og smak til med sukker (1/2 ts), salt og pepper. Server med ris og evn. nanbrød.

Piglet i.i.

Skrevet

PS Cherrytomatene skal deles i to før de puttes i.

Piglet

Skrevet

Lag saus av et beger yoghurt naturelle og noen skjeer currypaste. Tilsett gjærne også ekstra krydder og hakkede mandler i sausen. Kjøtt og grønnsaker som skal være til til velger du selv. Server sammen med ris og gjærne litt salat.

Skrevet

Her er min yoghurt-baserte curry:

1 løk

3-4 fedd hvitløk

4 cm frisk ingefær

2-3 friske chili

3 ts garam masala

2 ts spisskummen

2 ts koriander

litt olje

2-3 ss mangochutney

ca. 5 dl youghurt naturell

friskpresset sitron

salt og pepper

Kjør løk, hvitløk, ingefær, chili og krydder med stavmikser/foodprocessor til du får en paste. Stek i 5-10 min., tilsett mangochutney, youghurt, salt og evnt. pepper. Kokes i ca. 30 min (jeg pleier å brune rå kyllinglår i panna først som jeg så koker i sausen). Smak til med sitron og mer salt, om det trengs.

Alle disse ingrediensene vil jeg tro det skulle være mulig å få i de fleste dagligvarebutikker.

Skrevet

PS: Glemte at jeg tilsetter 1 ts gurkemeie i sausen etter å ha hatt i youghurten. Det gjør sausen fin og gul. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...