Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Har du en favorittoppskrift på curry? Gjerne lettlaget, og med ingredienser det går an å få tak i. Prøvde å se etter i J. Oliver kokeboka mi, men til den måtte man ha bukkehornsfrø, karriblader og sitrongress, og det får man ikke på Rimi.. Noen?
Plym Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Hvis du skal lage indisk mat fra bunnen av, må du nok bevege deg ut av Rimi, ellers må du ta en ferdigrett. Og da trenger du jo ikke oppskrift.
Gjest Piglet i.i. Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Jeg har en oppskrift med ikke alt for mange "rare" ingridienser i: Stek 2 kyllingfilleter i biter. Legg på en tallerken og krydre med salt og pepper. Stek 1 løk og hvitløk, og tilsett 2-3 ts thailands rød currypast. Tilsett en halv boks (2dl) kokosmelk, og la koke/simre litt Tilsett 250g cherrytomater og det stekte kjøttet. Varm opp og smak til med sukker (1/2 ts), salt og pepper. Server med ris og evn. nanbrød. Piglet i.i.
Piglet Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 PS Cherrytomatene skal deles i to før de puttes i. Piglet
@riel Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Lag saus av et beger yoghurt naturelle og noen skjeer currypaste. Tilsett gjærne også ekstra krydder og hakkede mandler i sausen. Kjøtt og grønnsaker som skal være til til velger du selv. Server sammen med ris og gjærne litt salat.
Gjest piaf Skrevet 24. februar 2005 #7 Skrevet 24. februar 2005 Her er min yoghurt-baserte curry: 1 løk 3-4 fedd hvitløk 4 cm frisk ingefær 2-3 friske chili 3 ts garam masala 2 ts spisskummen 2 ts koriander litt olje 2-3 ss mangochutney ca. 5 dl youghurt naturell friskpresset sitron salt og pepper Kjør løk, hvitløk, ingefær, chili og krydder med stavmikser/foodprocessor til du får en paste. Stek i 5-10 min., tilsett mangochutney, youghurt, salt og evnt. pepper. Kokes i ca. 30 min (jeg pleier å brune rå kyllinglår i panna først som jeg så koker i sausen). Smak til med sitron og mer salt, om det trengs. Alle disse ingrediensene vil jeg tro det skulle være mulig å få i de fleste dagligvarebutikker.
Gjest piaf Skrevet 24. februar 2005 #8 Skrevet 24. februar 2005 PS: Glemte at jeg tilsetter 1 ts gurkemeie i sausen etter å ha hatt i youghurten. Det gjør sausen fin og gul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå