Gå til innhold

Utvide prosentstilling.. Arb.giver sier nei..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Har et spørsmål om stillingsprosent iforhold til loven.

Jeg har 50% fast stilling, jobbet der i et og et halvt år nå, men aldri jobbet så lite som 50%. Jeg skriver timer over, og hver måned er det opp mot 100%. Iallefall over 90-95% i snitt. Men spørr jeg om mer % på kontrakten min får jeg et nei og en eller annen merkelig unnskyldning om "vent til utbygging." 

Behovet er der, ellers har jeg ikke vært der tilnærmet 100% hver eneste måned. 

Leste noe på arbeidsmiljøloven om dette, men "unntakene" i loven gjør meg litt frustrert.. 

Kan noen hjelpe meg? 😇

Anonymkode: 9a729...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidstilsynet forklarer dette veldig greit, synes jeg. Du har rett til den  reelle stillingsprosenten du har hatt de siste 12 månedene. Unntaket er hvis arbeidsgiver kan bevise at de ikke lenger har behov for merarbeidet. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/ Hvis du fremmer dette kravet for arbeidsgiver, og arbeidsgiver nekter, skal saken føres i Tvisteløsningsnemda. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ullvott skrev:

Arbeidstilsynet forklarer dette veldig greit, synes jeg. Du har rett til den  reelle stillingsprosenten du har hatt de siste 12 månedene. Unntaket er hvis arbeidsgiver kan bevise at de ikke lenger har behov for merarbeidet. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/ Hvis du fremmer dette kravet for arbeidsgiver, og arbeidsgiver nekter, skal saken føres i Tvisteløsningsnemda. 

Ja, det mente jeg også! Ble bare usikker når en kollega sa "men dette gjelder bare.." et eller annet, og jeg har lest dette om og om igjen for å få det riktig når jeg legger det frem (og ikke dummer meg ut siden jeg allerede har spurt om prosentstillingen et par ganger allerede)..

Skrevet

For sikkerhets skyld: hør med fagforeningen din. De skal ha god greie på slikt. Alternativt: ring Arbeidstilsynet og spør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Ullvott skrev:

For sikkerhets skyld: hør med fagforeningen din. De skal ha god greie på slikt. Alternativt: ring Arbeidstilsynet og spør. 

Er ikke organisert.. Men har sendt mail til arbeidstilsynet. Tusen takk for svar og tips!♡ 

får forhåpentligvis hørt noe fra de =) 

Skrevet (endret)

Tvangsnemd, fagforening, og arbeidstilsyn.

ja, dette er nok en sjef som vil satse på deg i fremtiden - og gjøre alt for at du lykkes.

Endret av Harmankaya
  • Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Harmankaya skrev:

Tvangsnemd, fagforening, og arbeidstilsyn.

ja, dette er nok en sjef som vil satse på deg i fremtiden - og gjøre alt for at du lykkes.

En arbeidsgiver som i utgangspunktet ikke oppfyller rettigheter når arbeidstaker allerede har meldt fra, vil møte slike virkemidler. Dette synes å være en arbeidsgiver som allerede gjør alt h*n kan for å få arbeidstaker til å trives :sarkasme: 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, Ullvott skrev:

En arbeidsgiver som i utgangspunktet ikke oppfyller rettigheter når arbeidstaker allerede har meldt fra, vil møte slike virkemidler. Dette synes å være en arbeidsgiver som allerede gjør alt h*n kan for å få arbeidstaker til å trives :sarkasme: 

Jeg har ikke tenkt å mene så mye om denne arbeidsgiveren, jeg bare poengterer at når man havner i en slik situasjon - så er karrieren (med denne sjefen) mest sannsynlig over.

Hadde jeg vært TS hadde jeg vært mye mer nysgjerrig på hvorfor arbeidsgiver ikke ØNSKER å ha meg på fulltid, og om vedkommende ikke er redd for å miste meg?

Et ultimatum ‘fulltid eller så går jeg’, vil tvinge frem en løsning - men da må man kanskje forholde seg til realitetene rundt hvor attraktiv arbeidstaker man egentlig er - og det kan nok bli et tøft møte med virkeligheten.

Hvis jeg måtte gå rettens vei for å få høyere stilling, så hadde jeg ikke følt det feiler noen andre noe enn meg selv.

Anyways: go entitlement-generasjonen, vi har ikke arvet et oljefond for ingenting. Nyt livet!

Endret av Harmankaya
AnonymBruker
Skrevet

Og dette er også en av grunnene til at man bør være organisert ... 

Anonymkode: e7955...56f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet ca 20% mer enn min faste stillingsprosent i 4 år, men har fått vite av min arbeidsgiver og tillitsvalgt at så lenge jeg ikke er vikar for samme person så har jeg ikke krav på å utvide min faste stillingsprosent :( 

Anonymkode: de434...bd6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er også en av grunnene til at man bør være organisert ... 

Anonymkode: e7955...56f

Absolutt - her er enda et godt forslag for noen som ønsker å bli sjefens favoritt.

Det blir jo ikke utfordrende nok hvis man ikke stiller til start med selvpåført handicap.

Og husk: alle arbeidsgivere hater alle sine ansatte, ønsker at de har et shit liv, robbet for trygghet - og ønsker helst å bytte ut alle ansatte hver måned, så det er best å ruste til full krig.

Det finnes ikke arbeidsgivere som verdsetter og belønner ansatte de opplever løfter bedriften fremover, det fins ingen som gir ansatte man har tillit til 100% kontrakter, og ingen i historien har noen gang fått en lønnsøkning før man har stått der med politiet, LO, B-gjengen, og norges lover i hånda. Ingen i historien har noen gang fått bedre arbeidsavtaler pga dyktighet.

Til slutt: husk at det er nok å møte til tiden på jobb, da gjør du en mer enn bra nok jobb. Opphold kroppen din i lokalet i arbeidstiden, så kommer suksessen av seg selv.

Det er bra dere har kvinneguiden, så dere kan gi hverandre gode råd i arbeidslivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...