Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Forventer å få en del sure miner om akkurat dette temaet, men det får så være. Jeg håper at jeg kan finne noen her som kan reflektere litt rundt dette på en ok måte.

Litt bakgrunn før jeg hopper til det aktuelle spørsmålet: Vi er inne i vår 15 pp, begge er 29 år. Har vært til utredning, alt ok med begge så langt. Jeg får EL hver måned, syklus på 30-33 dager siste året. Det kan hende jeg har litt korte lutealfaser (11-12), og hadde sikkert ikke hatt veldig vondt av å gå ned et par kilo (har litt for høy BMI, men ikke krise ifølge gyn). Skal prøve crinone for lutealfasen denne syklusen. Vekten jobber jeg med gjennom å legge om dietten og forsøke å være litt mer aktiv.

Som mange her vet så alt for godt, så er det å være langtidsprøver fryktelig slitsomt og altoppslukende. Jeg forsøker virkelig å holde motet oppe, men det er tungt. Hver EL øyner jeg et håp, og med hver negative mens er skuffelsen så utrolig stor. I starten (da alt av håp og positiv innstilling var på topp) drakk jeg null alkohol, røyket ikke og kuttet snusen tvert mellom EL og IKM. Jeg sluttet med kosmetikk som kunne inneholde skumle ting, begynte å kjøpe mer økologiske matvarer (because why not), og holdt meg unna alt av spekemat, upasteuriserte oster osv, osv. Spiren skulle absolutt få det beste utgangspunktet, og jeg skulle gjøre alt jeg kunne for å legge til rette for dette.

Herregud, jeg husker til og med at jeg leste på en post om "alkohol og langtidsprøvere" og tenkte "Åja, klarer du ikke å holde deg unna alkohol en gang? Det er svakt. Det skal i hvert fall jeg klare!" For å si det slik, jeg har aldri følt meg mer idiot enn jeg gjør nå...

Så sitter jeg her da, 15 pp senere... Jeg har de siste månedene ikke klart å følge det "strenge" regimet jeg beskriver ovenfor. Å ikke skulle unne seg noe av det som for meg gjenspeiler et "normalt liv", er en daglig påminnelse om at dette ikke går veien. Igjen gjør dette det vanskelig for meg å stresse ned, ikke tenke så mye på hele prøveprosjektet og generelt bare slappe av. Jeg måtte rett og slett bare slutte med det. Nå spiser jeg spekemat og oster. Jeg drikker alkohol (med måtehold, ingen fyllekuler), og jeg snuser. Har kjøpt den svakeste snusen jeg kan finne, og alternerer på daglig basis mellom denne og onico (nikotinfri snus), vel å merke med tyngde på onicoen så ofte som mulig (før vi startet prøvingen snuste jeg 3 bokser "ekstra sterk" i uken...)

Både alkoholinntaket og maten er jeg komfortabel med at jeg ikke er så streng på lenger. Men, det var dette med den snusen da. Jeg sliter med å legge denne helt på hyllen, da dette er noe jeg liker å gjøre. Rett og slett. Jeg anser meg ikke som fysisk avhengig av nikotinen, da jeg fint kan glemme å snuse noen dager (noe jeg gjør rett som det er). Jeg bare liker det. Ærlig sak.

Når det er sagt, så har jeg såpass sterk vilje at dersom det er noe som jeg 100% med sikkerhet VET enten er årsaken til at jeg ikke blir gravid, aller kan føre til skader på et begynnende foster, så ryker det ut vinduet på sekundet. Problemet er bare det at jeg ikke klarer å finne noe konkret om snus og det å prøve å bli gravid. De fleste undersøkelser baserer seg på enten 1. Snusing gjennom graviditeten, 2. røyking gjennom graviditet, 3. røyking og prøve å bli gravid. Forskning  disse tre temaene er ganske klar på at røyk/snus og graviditet er negativt. I tillegg til dette kan røyking føre til nedsatt fertilitet, noe som ikke er gunstig når man prøver. MEN, jeg finner ikke ingenting spesifikt om det er kun nikotinen som er synderen (blant de hundrevis andre skadelige stoffene i sigaretter), og det står heller ingenting om dette gjelder de som røyker en pakke om dagen eller de som tar seg én sigg annenhver lørdag... Jeg syns rett og slett det er vanskelig å overføre denne forskningen til snus.

Er det noen som har noe konkret forskning til meg som sier at "lett" snusing, har 1) en direkte negativ effekt på fertilitet (og muligens årsaken til at jeg ikke blir gravid) eller 2) skaper store skader på et begynnende foster.

Jeg vil også gjerne høre om andre langtidsprøvere som er i samme situasjon som meg, og som kanskje har noen refleksjoner som kan være til nytte :) Jeg føler meg fanget mellom å forsøke å stresse ned, kose meg og leve som normalt, og det å konstant slite med dårlig samvittighet. Kanskje noen kan relatere?

Anonymkode: ab016...04b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nikotin er ugunstig for fertilitet, så det hadde jeg droppet. 

Anonymkode: a7f5f...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid mnd etter jeg sluttet å snuse etter 8 mnd med prøving☺️

Anonymkode: d55a1...036

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid mnd etter jeg sluttet å snuse etter 8 mnd med prøving☺️

Anonymkode: d55a1...036

Interessant :) hvor mye snuste du de foregående månedene? 

TS

Skrevet

hmm.. jeg snuste fast veldig mye før jeg ble gravid. Vi prøvde nesten 3 år, ingenting galt med oss. Jeg drakk også alkohol under prøvetiden til slutt da ting tok tid. Jeg prøvde aldri og slutte å snuse, men kan jo være det hadde en innvirkning på at vi ikke ble gravid? :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Snus er sikkert det siste dere skal skylde å. Ikke alle kan få barn.

Anonymkode: d264c...d7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snus er sikkert det siste dere skal skylde å. Ikke alle kan få barn.

Anonymkode: d264c...d7f

Enig. Jeg vet om mange som snuser og som likevel har klart å få barn. 

Anonymkode: 7dfc6...7b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke helt i samme båt som deg, men ville allikevel skrive til deg. Vi har vært prøvere i snart tre år, og er nå i gang med assistert befruktning. Jeg har hele veiene vært veldig avslappet i forhold til livsstil, jeg har drukket (vanligvis med måte, men har blitt noen fyllekuler i løpet av tre år) og spiser helt normalt. Røyking har jeg aldri gjort, men snuste fast i mange år før vi begynte prøvingen. Etter noen måneder bestemte jeg meg for å slutte, fordi jeg visste at det kom til å bli et faktum før eller senere. Selv om vi fortsatt ikke har lykkes, er jeg i dag glad jeg har sluttet. Nå kan jeg finne på å ta en snus når jeg drikker, men greier meg med den ene. Så lenge du er sikker på at det vil gå bra å slutte når tiden er inne, tror jeg ikke du skal stresse med dette nå. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Snusk gjør vel at de små blodårene i kroppen trekker seg sammen og det blir dårligere blodgjennomstrømming til bl.a. livmora. Dette vil gjøre det vanskeligere for et egg å feste seg. Snusere har ofte kalde hender f.eks., av samme grunn. De små blodårene trekker seg sammen.

Det kan være gunstig å bevege seg i dagene før og etter EL. Snus bør du kutte ut, det er snakk om små marginer for at det går/ikke går. Er nok ikke bare snusen det går på, og det kan fint være du blir gravid selv når du snuser, men gunstig for fertiliteten er det jo ikke, nettopp pga blodgjennomstrømmingen. 

At andre har klart det før betyr ikke at det ikke innvirker på dine sjanser. Vi er alle forskjellige. Jeg forstår deg godt, man kan ikke kutte alt og leve som gravid når det går lang tid, men du skriver selv at du ikke er avhengig og da forstår jeg ikke helt hvorfor snusen er så viktig.

Lykke til!

Anonymkode: 36057...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg er under behandling med Ivf og var forberedt på spørsmål om snus. Var absolutt ingen spørsmål eller fokus på snus, kun på røyk. Men jeg tror absolutt det ikke er gunstig og jeg tror det vil komme forskning på det etterhvert. Det er relativt nytt at unge kvinner snuser, for 15-20 år siden var det helt uvanlig. Så jeg tror nok det er lurt å kutte ut snus, evt holde det på et minimumsnivå slik du gjør.

Anonymkode: 94450...9ec

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Jeg er under behandling med Ivf og var forberedt på spørsmål om snus. Var absolutt ingen spørsmål eller fokus på snus, kun på røyk. Men jeg tror absolutt det ikke er gunstig og jeg tror det vil komme forskning på det etterhvert. Det er relativt nytt at unge kvinner snuser, for 15-20 år siden var det helt uvanlig. Så jeg tror nok det er lurt å kutte ut snus, evt holde det på et minimumsnivå slik du gjør.

Der jeg går til behandling med IVF er der fokus på både røyk og snus, det fikk vi iallefall spørsmål om. Det varierer sikkert litt fra plass til plass :) 

Anonymkode: 559c5...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke relatere meg helt til din situasjon, da jeg ikke har røyket eller snust, men jeg kjenner godt igjen dette med å være langtidsprøver og lure på hvor mye man egentlig skal "leve som gravid". For min del var kaffe hovedutfordring i livsstilen, i tillegg til at jeg hadde litt lav BMI. Jeg var avslappet første del av prøveperioden, men ble mer og mer opptatt av å leve sunt og riktig. Så mye at det ikke var helt sunt, tror jeg. For oss ble det IVF etter hvert, og da hadde jeg kuttet koffein helt, og var pinlig nøye med å spise riktig, regelmessig og nok. Det føltes egentlig godt, så slapp jeg å lure på om det var noe jeg kunne gjort annerledes i ettertid. Jeg kuttet aldri alkohol helt ut, og kunne ta et glass vin til maten nå og da.

Jeg har heller ikke lest noe om snus og fertilitet, så det har jeg ikke noe svar på. Jeg tror kanskje jeg ville nytt den snusen nå, og så heller kuttet den helt ut om dere skal i gang med behandling for barnløsheten senere. Jeg kan ikke tenke meg at snusingen skal være årsaken til at det ikke går, men det er jo andre i tråden her som har noen gode poenger rundt at den kan være med å påvirke noe. Uansett har jeg tenkt mange ganger at jeg ikke vil tenke tilbake på årene som prøver som en vond tid. Tøft er det jo, det kommer man ikke unna. Men jeg tror det er viktig å prøve å fokusere på å leve også.

Anonymkode: f06da...743

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i problematikken. Jeg er ex-snuser, men sluttet å snuse en god tid før jeg begynte å prøve å bli gravid. Jeg har kuttet ut mye annet enn snus som kaffe (drikker koffeinfri), alkohol, diverse oster og annen mat og prøver å spise det som blir anbefalt for de som sliter med å bli gravide. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Juni15 skrev:

Jeg er ikke helt i samme båt som deg, men ville allikevel skrive til deg. Vi har vært prøvere i snart tre år, og er nå i gang med assistert befruktning. Jeg har hele veiene vært veldig avslappet i forhold til livsstil, jeg har drukket (vanligvis med måte, men har blitt noen fyllekuler i løpet av tre år) og spiser helt normalt. Røyking har jeg aldri gjort, men snuste fast i mange år før vi begynte prøvingen. Etter noen måneder bestemte jeg meg for å slutte, fordi jeg visste at det kom til å bli et faktum før eller senere. Selv om vi fortsatt ikke har lykkes, er jeg i dag glad jeg har sluttet. Nå kan jeg finne på å ta en snus når jeg drikker, men greier meg med den ene. Så lenge du er sikker på at det vil gå bra å slutte når tiden er inne, tror jeg ikke du skal stresse med dette nå. Lykke til.

Takk for svar og gode ord :) Å slutte når jeg blir gravid er det minste problemet i hele verden, så det bekymrer jeg meg ikke for:) Ønsker deg lykke til også!  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snusk gjør vel at de små blodårene i kroppen trekker seg sammen og det blir dårligere blodgjennomstrømming til bl.a. livmora. Dette vil gjøre det vanskeligere for et egg å feste seg. Snusere har ofte kalde hender f.eks., av samme grunn. De små blodårene trekker seg sammen.

Jeg har hørt at røyk gjør dette ja, men har du noen artikler/forskning å vise til? Jeg vil svært gjerne gå i dybden på dette, i stedet for at det blir til "jeg har hørt at...", for det er mye rart mange har hørt og lest og ikke vært særlig kildekritisk til.

Jeg er ikke i tvil om at nikotin gjør at de små blodårene i kroppen trekker seg sammen. Det er vel et ganske godt etablert faktum. Men her lurer jeg på om vi snakker om folk som tar seg en røyk en gang i blant, eller om det er snakk om de som inntar mye nikotin hver dag.  

men du skriver selv at du ikke er avhengig og da forstår jeg ikke helt hvorfor snusen er så viktig.

Jeg er heller ikke avhengig av alkohol eller brie, så det er ikke avhengigheten det er snakk om her :)

Lykke til!

Tusen takk! Til deg og dersom du også er prøver :) !

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 94450...9ec

Nettopp. Det er mye fokus på røyk, men lite på snus. Samme hos min fastlege og gynekolog, INGEN av de har nevnt snus i det hele tatt, kun røyk. Og det er jo litt rart...

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke lest noe om snus og fertilitet, så det har jeg ikke noe svar på. Jeg tror kanskje jeg ville nytt den snusen nå, og så heller kuttet den helt ut om dere skal i gang med behandling for barnløsheten senere. Jeg kan ikke tenke meg at snusingen skal være årsaken til at det ikke går, men det er jo andre i tråden her som har noen gode poenger rundt at den kan være med å påvirke noe. Uansett har jeg tenkt mange ganger at jeg ikke vil tenke tilbake på årene som prøver som en vond tid. Tøft er det jo, det kommer man ikke unna. Men jeg tror det er viktig å prøve å fokusere på å leve også.

Tusen takk for gode og reflekterte ord. Jeg tenker at snusen holdes på et så minimumsnivå at det er vanskelig å skulle tenke seg til at det er det som skulle være årsaken til at det ikke går. Det er liksom dette med å finne balansen mellom det som er fornuftig, og det som tipper over til å bli hysteri. Det virker for meg som om flere har et så avslappet forhold til et par glass vin, men at et par snus skal være så utrolig mye mer "unødvendig" og skadelig. Da lurer jeg på om dette faktisk er tilfellet (at 1-2 snus en kveld ute er mer skadelig enn 1-2 glass vin en kveld ute), eller om det kun er spekulasjoner (og hva dette i så fall er basert på).  

Blir det til IVF-forsøk og slikt, så blir saken en annen. Da får vi begge bare kvitte oss med alle "uvaner" og satse helt og fullt på det ;)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen i problematikken. Jeg er ex-snuser, men sluttet å snuse en god tid før jeg begynte å prøve å bli gravid. Jeg har kuttet ut mye annet enn snus som kaffe (drikker koffeinfri), alkohol, diverse oster og annen mat og prøver å spise det som blir anbefalt for de som sliter med å bli gravide. 

Jeg har også kuttet ned en del på kaffen, og det går mye i koffeinfri dersom jeg har lyst på "kaffesmaken" :) Har dere forsøkt å bli gravid lenge eller er du tidlig i prøvefasen? :) 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at røyk gjør dette ja, men har du noen artikler/forskning å vise til? Jeg vil svært gjerne gå i dybden på dette, i stedet for at det blir til "jeg har hørt at...", for det er mye rart mange har hørt og lest og ikke vært særlig kildekritisk til.

Jeg er ikke i tvil om at nikotin gjør at de små blodårene i kroppen trekker seg sammen. Det er vel et ganske godt etablert faktum. Men her lurer jeg på om vi snakker om folk som tar seg en røyk en gang i blant, eller om det er snakk om de som inntar mye nikotin hver dag.  

Jeg er heller ikke avhengig av alkohol eller brie, så det er ikke avhengigheten det er snakk om her :)

Tusen takk! Til deg og dersom du også er prøver :) !

Røyk har denne effekten, og den skyldes nikotinen, så snus vil ha den samme effekten.

Ellers tenker jeg at hvis man prøver lenge, vil man til slutt kutte ut ting som sannsynligvis påvirker fertiliteten, selv når det ikke er bevist. Snus er en av disse tingene, og det finnes forskning på at røyk kan skade folliklene (anbefaler å søke på engelsk, når det kommer til snus, er det kanskje verdt et forsøk å søke på svensk?).

Ellers syns jeg ikke man skal leve som gravid før man er det, bare så det er sagt :) Måtte ta stilling til mange av disse tingene selv før jeg ble gravid. Vet at snus er kos, om det er verdt å risikere å få marginene mot seg er jo spørsmålet. Selv kuttet jeg kraftig ned og jobbet med å slutte, og kuttet selvsagt snusen tvert da jeg fikk positiv test etter 4 PP. I ettertid skulle jeg ønske jeg bare hadde sluttet før, men lettere sagt enn gjort.

Anonymkode: 36057...831

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd lenge, 16pp uten pause.. før dette hoppet vi av i svingen og håpet bare på at det skulle skje plutselig. Men slik blir det altså ikke.

Jeg har snust i mange år, sluttet i fjord rundt juletider. Jeg har fått bedre blodgjennomstrømning i kroppen etter at jeg sluttet, og håper nå at vi snart lykkes.

Du klarer å slutte med nikotin, kutt ut alt som kan minske kroppen sin mulighet for å bli gravid. Kosthold er også svært viktig i denne prosessen, men den biten holder du på med som du skrev, bra at du tar initiativ. Jeg har stor tro på at du klarer dette, viss du virkelig vil bli gravid så slutter du med nikotin. Stå på❤

Anonymkode: f5c4b...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...