Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Nå nermere det seg fristen for å sende inn skattemeldingen. 

Jeg er en alenemamma til en gutt så ble født i februar 2017 og da motokk jeg full overgangsstønad samt utvidet barnetrygd. 

Jeg er ikke så flink når det gjelder skattekort så i begynnelsen av 2017 fikk eg hjelp av skattekontoret til å fylle ut skattekortet mitt. Og tenkte alt var rett og greit. 

Men Nå i april kom skattemeldingen og jeg har nå fått en smell på 13 tusen. Det jeg ikke kan fårstå er HVORFOR? og jeg fårstår heller ikke hvordan jeg skal sende inn skattemeldingen med opplysninger som forhåpentligvis får vekk en del av de 13 tusen.  

Hvor kan jeg eventuelt henvende meg for hjelp med skattemeldingen og få kontrollert at alt er riktig og eller sende inn skattemeldingen.? Kan man få hjelp på skattekontoret eller eventuelt nav til dette? 

Anonymkode: b1074...444

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

skattekontoret kan hjelpe deg. Ring å bestil time. Men er litt i siste liten. Stor sjanse for at de ikke har tid før den skal sendes inn. Utbetalinger fra nav er dom regel korrekte. Så mest sansynlig skal du betale 1200kr mer i skatt hver mnd. Har du lav inntekt kan du søke om skattelette. Det er et punkt på skattemeldingen du da krysser for.

Som voksen må man lære seg slike ting.

Anonymkode: 697bd...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått foreldrefradrag da?

Anonymkode: e0a08...696

AnonymBruker
Skrevet

Desverre er det mye rot med skattemeldingshjelp rundt om. Så du må faktisk sjekke selv at det trekkes der det skal og så mye som det skal. Du kan be om time og hjelp på skattekontoret.Men er vel sikkert fullt der no siden fristen er rundt hjørnet. Men du kan ringe eller stille opp på skattekontoret imorgen tidlig. Si og at du fikk hjelp av skattekontoret i utgangspunktet. 

Bedre å betale litt mer i skatt i måneden enn for lite og. Så får du heller igjen.

Anonymkode: f40e6...60a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe også. 

Anonymkode: 6dfd8...fed

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du fått foreldrefradrag da?

Anonymkode: e0a08...696

Sannsynligvis har hun ikke rett på det. Regner ikke med at barnet hennes gikk i barnehage i 2017. Foreldrefradrag er for utgifter til barnepass (dvs barnehage/sfo).  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Britt Banditt skrev:

Sannsynligvis har hun ikke rett på det. Regner ikke med at barnet hennes gikk i barnehage i 2017. Foreldrefradrag er for utgifter til barnepass (dvs barnehage/sfo).  

Jeg har ikke rett på foreldrefradrag nei 😊 

Skrevet (endret)

Den gang jeg fikk overgangsstønad  (maaaange år siden) gjorde den at jeg fikk igjen på skatten. Så lenge jeg mottok den ble det nemlig beregnet at jeg hadde lav skatteevne og dermed ikke skulle betale skatt omtrent. Kanskje det ikke er slik lenger?

Det som er viktig å sjekke i skattemeldingen uansett er: inntekt og innbetalt skatt. Om du har formue (typisk bil og bolig) bør du sjekke oppført verdi, og at eventuell gjeld er ført opp, samt at det er gitt fradrag for innbetalte renter på lån.

Er du alene om omsorgen for barnet bør du også sjekke at du har fått fullt særfradrag som enslig forsørger, det utgjør drøyt 50 000 i fradrag. 

Endret av must
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på skattemeldingen og på punkt 2.1 lønn og tilsvarende ytinger har de skrevet opp 209 880 og det er greit det er riktig. Jeg fikk utvidet barnetrygd fra april måned 2017 og det utgjorde 26 000 i hele 2017. Det ser jeg også på årsoppgaven min på nav at de har raportert inn. Jeg ser på skattemeldingen så har de satt opp på punkt 3.5.5 særfrådrag på 43 170. Men det jeg har regnet meg fremm til er at særfrådraget skulle vært på 38.853 istedenfor. Siden jeg fikk utvidet barnetrygd fra april måned  og det er kr 4317 man skal regne av som fradrag hver måned.  

Jeg hadde også en inntekt på 209.880 i 2017 å regnet meg fremm til at jeg har betalt kr 9395 i skatt i hele 2017. 

Nå i år har jeg fortsatt bare den inntekten på 209.880 som er skattepliktig, men nå i år skatter jeg 1580 hver måned som vil utgjøre at jeg har skattet 18 960 i 2018. 

Er det noen som fårstår noe som helst av det jeg prøver å forklare ? 

Også lurer jeg på hva punkt 3.2 (3.2.1) minstefradrag eiga inntekt vil si? Der står det oppført -92 347 kr. 

Også står det oppført på punkt 3.3.1/4.8.1 renter/gjeld i sparebanken vest. Der står det oppført -673. Hvorfor ? Jeg har ikke noe gjeld i sparebanken vest..

Fårstår Hvist dette var veldig rotete og vanskelig å forstå men hadde sotte utrolig stor pris på litt hjelp til å forstå. Har brukt halve april måned til å lese meg rundt på skatt/skattemeldingen men klarer virkelig ikke å bli noe klokere. Det skal sies at min skattemeldingen er relativt liten med ikke så alt for mange poster. I gjort 2017 mottok jeg bare overgangsstønad og utvidet barnetrygd så det er ikke så mye å gå ut i fra. 

Er det noen som kan forstå om jeg må betale tilbake de pengene eller om det eventuelt kan være en liten feil en plass ?

Tenker også at det bare blir helt håpløst å skulle gå til skatteetaten og få noen der til å se på og hjelpe meg..

Sitter stor pris på de som tar seg tid til å lese alt dette rotet jeg har skrevet. Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

siste punkt er at du mest sannsynlig hadde minus på konto 31desember.

Du betaler mer i skatt i år pga baksmellen du fikk  for 2017. Da har skatteetaten sett at du betalte for lite skatt. Ellers ser det riktig ut. Har du skatteklasse 2?  Hvis ikke må du endre den og da forsvinner det meste av restskatten.

Under punkt 5 ett eller annet sted kan du krysse av for å søke skattelette grunnet lav inntekt. Vet ikke om du vil få detda jeg ikke vet grensene. Men de med minstesats ufør kan i såfall få det.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, must skrev:

Den gang jeg fikk overgangsstønad  (maaaange år siden) gjorde den at jeg fikk igjen på skatten. Så lenge jeg mottok den ble det nemlig beregnet at jeg hadde lav skatteevne og dermed ikke skulle betale skatt omtrent. Kanskje det ikke er slik lenger?

Det som er viktig å sjekke i skattemeldingen uansett er: inntekt og innbetalt skatt. Om du har formue (typisk bil og bolig) bør du sjekke oppført verdi, og at eventuell gjeld er ført opp, samt at det er gitt fradrag for innbetalte renter på lån.

Er du alene om omsorgen for barnet bør du også sjekke at du har fått fullt særfradrag som enslig forsørger, det utgjør drøyt 50 000 i fradrag. 

Tusen takk for svar 😊 

Jeg har ingen formue altså hus og bil og den slags jeg har kunnet gjeld hos lånekassen. 

Ja jeg er alene med omsorgen for 1 barn som ble født i februar i 2017 jeg begynte å motta utvidet barnetrygd i april måned som utgjorde 2600 i 2017 da har jeg regnet meg frem til at særfradraget skulle være på 38.853  kr  grunnet at det er kr 4317 man skat sjekke av i måneden. Men på skattemeldingen har de oppført kr 43.170 kr i særfradrag grunnet enslig forsørger. 

Skal si deg at jeg rett og slett ikke fårstår noenting av hele skattemeldingen 😅🙁 

AnonymBruker
Skrevet

Betaler ikke skatt av barnetrygd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

siste punkt er at du mest sannsynlig hadde minus på konto 31desember.

Du betaler mer i skatt i år pga baksmellen du fikk  for 2017. Da har skatteetaten sett at du betalte for lite skatt. Ellers ser det riktig ut. Har du skatteklasse 2?  Hvis ikke må du endre den og da forsvinner det meste av restskatten.

Under punkt 5 ett eller annet sted kan du krysse av for å søke skattelette grunnet lav inntekt. Vet ikke om du vil få detda jeg ikke vet grensene. Men de med minstesats ufør kan i såfall få det.

Tusen takk for svar 😊 har det noe å si på skattemeldingen at det står oppført gjeld i sparebanken vest ? 

Som sagt fikk jeg hjelp av skatteetaten til å sette opp skattekortet mitt for 2017 men gjennom telefon. 

Så i år ikke jeg også hjelp og siden skatten ble så høy i år i forhold til i fjord spurte jeg hvorfor så sa hun la meg skjekke kanskje du har skattet feil i fjord. Men så sa hun det ser ut som siden du ble trekt så mye i januar å februar så fikk du liten skattetrekk resten av året. Å som eg forsto på hun så hadde eg ikke gjort noe feil. 

Jeg er i skatteklasse 1 ser jeg på skattemeldingen. Men det har jo blitt noe nytt nå om at enslige forsørgere skal ikke bli regnet i skatteklasse 2 lengre. ? Vet du noe om dette ? 

Takk for hjelp. 

Skrevet

Flott at du inkluderer postene, slik at vi vet hva vi snakker om :)

Jeg er absolutt ingen ekspert, og har verdens enkleste skattemelding selv med kun inntekt og litt lån.

Det lille jeg kan bidra med er en link til Skatteetaten/finn-post - du har sikkert funnet den selv.
Der kan du taste inn de ulike postene og finne ut hva de betyr.

Der finner du 3.2.1 Minstefradrag og ser at med din inntekt er minstefradraget 44% av inntekten. Det stemmer med tallene du oppgir. Dette fradraget får alle som har lønn eller ytelser.

Utvidet barnetrygd - denne er ikke skattepliktig så vet ikke helt hva den har med saken å gjøre :klo:
Du får ihvertfall utbetalt 1940,- i måneden så lenge du har utvidet barnetrygd og eneomsorg.

Om du la ved et sladdet bilde av skattemeldingen ville det vært lettere å se om der er noe noen her reagerer på.

AnonymBruker
Skrevet

2018042449237264.thumb.jpg.db2e3b4faa649bf002510514cef5585a.jpg2018042449237264.thumb.jpg.db2e3b4faa649bf002510514cef5585a.jpg20180424-2028978000.thumb.jpg.1a19fb455d71a5eb2e857abff0eadd4e.jpg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, applestories skrev:

Flott at du inkluderer postene, slik at vi vet hva vi snakker om :)

Jeg er absolutt ingen ekspert, og har verdens enkleste skattemelding selv med kun inntekt og litt lån.

Det lille jeg kan bidra med er en link til Skatteetaten/finn-post - du har sikkert funnet den selv.
Der kan du taste inn de ulike postene og finne ut hva de betyr.

Der finner du 3.2.1 Minstefradrag og ser at med din inntekt er minstefradraget 44% av inntekten. Det stemmer med tallene du oppgir. Dette fradraget får alle som har lønn eller ytelser.

Utvidet barnetrygd - denne er ikke skattepliktig så vet ikke helt hva den har med saken å gjøre :klo:
Du får ihvertfall utbetalt 1940,- i måneden så lenge du har utvidet barnetrygd og eneomsorg.

Om du la ved et sladdet bilde av skattemeldingen ville det vært lettere å se om der er noe noen her reagerer på.

Tusen takk for svar 😊 jeg mener at jeg leste en feil at særfrådraget for enslig forsørger ble regnet ut fra om du hadde utvidet barnetrygd eller ikke. Muligens eg tar helt feil. Men har vartfall lagt inn 2 bilder i forumet her med skattemeldingen min. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 😊 jeg mener at jeg leste en feil at særfrådraget for enslig forsørger ble regnet ut fra om du hadde utvidet barnetrygd eller ikke. Muligens eg tar helt feil. Men har vartfall lagt inn 2 bilder i forumet her med skattemeldingen min. 

Særfradraget følger om du har utvidet barnetrygd eller ikke, ja 😊

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trygdeavgiften alene blir jo over 17000 i skatt. Denne beregnes av bruttoinntekten, før fradragene trekkes fra.

Det virker derfor ikke som at eventuelle fradrag kan påvirke dette beløpet om du tjener over en viss grense.
- uten at jeg vet det, eller hva grensen er, vel å merke, men det er sånn jeg leser det her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...