AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Del Skrevet 24. april 2018 Bilen er i følge serviceheftet moden for en service, og jeg vurderer å ringe og be om priser. Jeg lurer på hva jeg skal be dem gjøre, altså hva som er det viktigste? Jeg vil helst ikke betale ekstra hvis det er noe jeg kan gjøre selv. Tenker at det å bytte olje og filter er noe som er viktig, og evt sjekke bremser. Noe annet? Bilen er fra 2006. Anonymkode: 07d85...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Del Skrevet 24. april 2018 Oljeskift og filter ja. Sjekke bremser greier du fint å gjøre selv. Slik sjekker du om du må skifte bremseklosse: Den som er nærmest er en nedslitt bremseklosse. Den bak er en ny bremseklosse. Når den er som den er fremst er den virkelig moden for skift Her er bremseklossen montert på: Som du ser her er bremseklossen ny. Du ser at bremseklossen har to "lag". Det er det innerste laget du må se på. Når det innerste laget blir så slitt at det går nedpå det ytterste laget blir bremseskiven ødelagt. Derfor må den skiftes før den blir nedslitt. Man sjekker som oftest dette når man skifter dekkene. Om du ikke har skiftet til sommerdekk enda kan du sjekke når du skal skifte om. Om du har skiftet til sommerdekk kan du se det enten ved å lyse inn i felgen eller så må du ta av dekket for å se. Om du har bakhjulsdrift for eksempel bremser bilen på bakhjulene og da er det naturlig at det slites mest på klossene bak. Anonymkode: 3c9f9...0fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Del Skrevet 24. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Oljeskift og filter ja. Sjekke bremser greier du fint å gjøre selv. Slik sjekker du om du må skifte bremseklosse: Den som er nærmest er en nedslitt bremseklosse. Den bak er en ny bremseklosse. Når den er som den er fremst er den virkelig moden for skift Her er bremseklossen montert på: Som du ser her er bremseklossen ny. Du ser at bremseklossen har to "lag". Det er det innerste laget du må se på. Når det innerste laget blir så slitt at det går nedpå det ytterste laget blir bremseskiven ødelagt. Derfor må den skiftes før den blir nedslitt. Man sjekker som oftest dette når man skifter dekkene. Om du ikke har skiftet til sommerdekk enda kan du sjekke når du skal skifte om. Om du har skiftet til sommerdekk kan du se det enten ved å lyse inn i felgen eller så må du ta av dekket for å se. Om du har bakhjulsdrift for eksempel bremser bilen på bakhjulene og da er det naturlig at det slites mest på klossene bak. Anonymkode: 3c9f9...0fd Takk for så omfattende svar Da har jeg lært noe nytt. Byttet sist til piggfrie vinterdekk før vinteren, og regner vel med at de ville sagt fra om klossene var veldig slitt da. Anonymkode: 07d85...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Del Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Oljeskift og filter ja. Sjekke bremser greier du fint å gjøre selv. Slik sjekker du om du må skifte bremseklosse: Den som er nærmest er en nedslitt bremseklosse. Den bak er en ny bremseklosse. Når den er som den er fremst er den virkelig moden for skift Her er bremseklossen montert på: Som du ser her er bremseklossen ny. Du ser at bremseklossen har to "lag". Det er det innerste laget du må se på. Når det innerste laget blir så slitt at det går nedpå det ytterste laget blir bremseskiven ødelagt. Derfor må den skiftes før den blir nedslitt. Man sjekker som oftest dette når man skifter dekkene. Om du ikke har skiftet til sommerdekk enda kan du sjekke når du skal skifte om. Om du har skiftet til sommerdekk kan du se det enten ved å lyse inn i felgen eller så må du ta av dekket for å se. Om du har bakhjulsdrift for eksempel bremser bilen på bakhjulene og da er det naturlig at det slites mest på klossene bak. Anonymkode: 3c9f9...0fd Det det er bare tull! Bremser ikke noe mer på bakhjulene om det er bakhjulstrekk. Tror ikke du kan så veldig mye om hva som skjer om bakhjul bremses mer enn forhjul, eller i værste fall blokkeres😂 Anonymkode: cb19c...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Del Skrevet 24. april 2018 Skift registerreima. Ryker den kan du vrake bilen. Og det skjer helt uten forvarsel. Alle andre problemer som kan oppstå er mulig å reparere etterhvert som de dukker opp. Anonymkode: 6e5c8...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Del Skrevet 24. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det det er bare tull! Bremser ikke noe mer på bakhjulene om det er bakhjulstrekk. Tror ikke du kan så veldig mye om hva som skjer om bakhjul bremses mer enn forhjul, eller i værste fall blokkeres😂 Anonymkode: cb19c...431 Det slites mer på bremseklossene på bakhjulene om det er bakhjulsdrift. Derfor om jeg har to sett (altså ett sett foran og ett sett bak) som er skiftet samtidig trenger jeg ikke ta av både framhjulet og bakhjulet når jeg har fremhjulsdrift. Da tar jeg av bare framhjulet. Anonymkode: 3c9f9...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #7 Del Skrevet 25. april 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det slites mer på bremseklossene på bakhjulene om det er bakhjulsdrift. Derfor om jeg har to sett (altså ett sett foran og ett sett bak) som er skiftet samtidig trenger jeg ikke ta av både framhjulet og bakhjulet når jeg har fremhjulsdrift. Da tar jeg av bare framhjulet. Anonymkode: 3c9f9...0fd Du har over hodet ikke peiling på hva du snakker om!🤣😂🤣 Bremsene foran, skal gå på først, når du bremser. Vet du hvorfor? Anonymkode: cb19c...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #8 Del Skrevet 25. april 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Bilen er i følge serviceheftet moden for en service, og jeg vurderer å ringe og be om priser. Jeg lurer på hva jeg skal be dem gjøre, altså hva som er det viktigste? Jeg vil helst ikke betale ekstra hvis det er noe jeg kan gjøre selv. Tenker at det å bytte olje og filter er noe som er viktig, og evt sjekke bremser. Noe annet? Bilen er fra 2006. Anonymkode: 07d85...322 Det er interessant også hvor langt bilen har gått ellers er det som du sier viktig med oljeskift. Husk olje som er tilpasset bilen og skift ofte. Du finner på nett serviceplaner for de fleste biler, om det ikke ligger i bilen din allerede. Anonymkode: a3e99...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #9 Del Skrevet 25. april 2018 Hvis du vil ta service ut ifra servicehefte, så vil det jo også stå hvordan service bilen skal ha ("liten", "stor", "blå", "rød" service osv...heter litt forskjellig hos bilprodusentene). Vanlige ting å skifte: Motorolje med filter, kjølevæske, eventuelt bremse- eller servovæske. Automatkasser skal "flushes" mellom kmstand 150000-200000. Det er viktig og ikke alle verksted kan dette. Luftfilter, kabinfilter (får du for 15kr fra Kina), bremseklosser og eventuelt -skiver er greie å se på. Registerreim med vannpumpe og viftereim. Fornyelse av understellsbehandling kan være veldig lurt. Hjulstillingskontroll er grei. Ventiler må gjerne justeres etter 50000km eller deromkring. Nye dekk? Anonymkode: a0924...eb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 25. april 2018 #10 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har over hodet ikke peiling på hva du snakker om!🤣😂🤣 Bremsene foran, skal gå på først, når du bremser. Vet du hvorfor? Anonymkode: cb19c...431 Dette har åpenbart ingen av dere peiling på. Bremsene går selvfølgelig tilnærmet likt på både foran og bak, men det som er utslagsgivende angående slitasje er at omtrent 70% av den totale bremsekraften er foran og bare 30% bak. Endret 25. april 2018 av Traktor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #11 Del Skrevet 25. april 2018 1 time siden, Traktor skrev: Dette har åpenbart ingen av dere peiling på. Bremsene går selvfølgelig tilnærmet likt på både foran og bak, men det som er utslagsgivende angående slitasje er at omtrent 70% av den totale bremsekraften er foran og bare 30% bak. 😂😂😂Endelig en som har skjønt det!!! Gratulerer!! Jeg vet nøyaktig hva jeg snakker, mot denne som mener bremsene slites fortere ut på drivakslingen!! Anonymkode: cb19c...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #12 Del Skrevet 25. april 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du vil ta service ut ifra servicehefte, så vil det jo også stå hvordan service bilen skal ha ("liten", "stor", "blå", "rød" service osv...heter litt forskjellig hos bilprodusentene). Vanlige ting å skifte: Motorolje med filter, kjølevæske, eventuelt bremse- eller servovæske. Automatkasser skal "flushes" mellom kmstand 150000-200000. Det er viktig og ikke alle verksted kan dette. Luftfilter, kabinfilter (får du for 15kr fra Kina), bremseklosser og eventuelt -skiver er greie å se på. Registerreim med vannpumpe og viftereim. Fornyelse av understellsbehandling kan være veldig lurt. Hjulstillingskontroll er grei. Ventiler må gjerne justeres etter 50000km eller deromkring. Nye dekk? Anonymkode: a0924...eb2 Dekker vel det meste, men en titt på tennpluggene er ikke av veien det heller. For å sjekke om det er på stell. Anonymkode: 50cca...ede 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå