Gå til innhold

Har begynt trene. Hva skal jeg gjøre for at vekten skal rikke seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har akkurat begynt trene, dvs er på tredje uken. Før jeg begynte trene gikk jeg ned ca 0,5-1 kg pr uke. Etter trening, absolutt ingenting, og jeg begynner miste motivasjon. 

Kjenner det gjør meg godt å trene men jeg vil jo ned i vekt ikke bare inn i cm?! Veier tross alt 95 kg! 

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke raser av meg.

Spiser som jeg har gjort lenge, sunt og uten sukker. Variert og teller kalorier. 

Trener tre ganger pr uke. Ca 30 min på tredemølle der jeg blir skikkelig svett og ligger på makspuls. Deretter ca 45 min med fullkropps styrkeprogram. 

Vær så snill kom med forslag til meg for jeg MÅ ned i vekt!! 

PS. Vet at noen sier at muskler veier mer enn fett osv....Men når løsner det da? Har jo so mange venner som sier de klarte gå ned i vekt da de begynte trene....?

Anonymkode: 4d2f2...d50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke heng deg så mye opp i vekta, bruk målebånd og mål progresjonen på treningen. Dette er en livsstilsendring og ting tar tid. 3 uker er veldig lite tid i den store sammenhengen, og om en stund kommer du til å se hvor langt du har komt.

Det kan være mange grunner til at du ikke har gått ned de siste ukene. Kroppen kan holde på vann pga treningen og generelt så er ikke en vektnedgang en jevn kurve men den går litt opp og ned.

Ta formbilder og fortsett slik du holder på, så skal du se at kroppen er totaltforandret på 1 års tid

Anonymkode: 8a91b...d72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er altfor utålmodig, det er også begrenset hvor mange kalorier du forbrenner med den treningen. 

Anonymkode: 2f86b...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var jeg også når jeg begynte å trene styrke! Gikk på med godt mot, nesten rett etter fødsel. I stedet for å bli fit og fin, så ble jeg bare feitere og feitere. Trente regelmessig i godt over ett år, gikk ikke ned ett gram, jeg gikk opp faktisk, og mistet til slutt motivasjonen, og sluttet.

Nå fokuserer jeg på maten, og har gått ned ti kilo.

Følger tråden, kanskje det kommer opp noe lurt som kan fornye motivasjonen min :) 

Anonymkode: 5787e...325

AnonymBruker
Skrevet

3 uker er ingenting. Om noen uker vil du merke resultat. Jeg tror jeg ville ha brukt mer tid på kardio og mindre på styrke nå først. Da går det litt raskere i starten. Jeg vet ikke hvor mye du spiser, men ikke spis alle kaloriene du forbrenner på trening.

Har selv gått ned 60kg. Ikke gi opp :) 

Anonymkode: 0eca4...829

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill.

Jeg er også veldig fokusert på maten, men går likevel ikke ned. Kjipt å høre om deg som sluttet trene for så å gå ned i vekt.... Hm sånn skal det jo ikke være! 

Jeg har tidligere hatt god effekt av å trene som jeg gjør nå. Men det er ti år siden. Da gikk jeg ned 20 kg på fire mnd bare ved dette kostholdet og slik trening. 

Mulig jeg er utålmodig men er litt dumt når vekten plutselig stagnerer,det har jo gått nedover hele tiden. 

Jeg måler og, og har ikke gått inn så mye akkurat. Jeg fokuserer på det og, men vil gjerne ha vekten nedover.

Kanskje lurt å være litt mer på tredemøllen enn å trene styrke i begynnelsen da. Er jo både romaskin og trappemaskin der og. Bør jeg velge dem i stedet en stund?

Finnes ikke gruppetimer der jeg går (type selvbetjening)

Ts

Skrevet

Trening kan gjøre at kroppen holder på mer vann, og derfor kamuflerer reell vektnedgang. Bare snakk om noen kg, men mest sannsynlig kan du se positive endringer om ikke altfor lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sisti skrev:

Trening kan gjøre at kroppen holder på mer vann, og derfor kamuflerer reell vektnedgang. Bare snakk om noen kg, men mest sannsynlig kan du se positive endringer om ikke altfor lenge. 

Ok det visste jeg faktisk ikke. Jeg har antakelig gått noe ned, og håper at det synes på vekten om ikke lenge.

Noen som vet, av erfaring, når nedgangen kommer? hvor lenge varer denne overgangen med "stillstand"?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Trening alene utgjør ikke særlig mye på vekta. Ønsker man å gå ned i vekt er det kostholdet man må se på.

Anonymkode: 63f14...b59

Skrevet (endret)

Jeg går ikke ned i vekt med den slags trening du driver med.

Jeg må ha fullt fokus på kosthold, det er alfa omega. Når det gjelder trening er det løping/rask gange 4 dager (45-60 minutter) i uka og to dager med hard styrketrening.

Som alle andre sier; 3 uker er kort tid, men jeg tror de første ukene er viktige for å holde motivasjonen oppe. 

Lykke til💪🏻

Endret av Nyepoke
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening alene utgjør ikke særlig mye på vekta. Ønsker man å gå ned i vekt er det kostholdet man må se på.

Anonymkode: 63f14...b59

...og det gjør jeg. Er knall god på kosthold ;)

12 minutter siden, Nyepoke skrev:

Jeg går ikke ned i vekt med den slags trening du driver med.

Jeg må ha fullt fokus på kosthold, det er alfa omega. Når det gjelder trening er det løping/rask gange 4 dager (45-60 minutter) i uka og to dager med hard styrketrening.

Som alle andre sier; 3 uker er kort tid, men jeg tror de første ukene er viktige for å holde motivasjonen oppe. 

Lykke til💪🏻

Den slags trening jeg driver med.....? altså tre dager med styrke? Hva vil du anbefale meg? 2 dager styrke og 1 dag kondis, eller 2 dager kondis og 1 dag styrke? Har kun 3 dager til rådighet..... :)

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...og det gjør jeg. Er knall god på kosthold ;)

Den slags trening jeg driver med.....? altså tre dager med styrke? Hva vil du anbefale meg? 2 dager styrke og 1 dag kondis, eller 2 dager kondis og 1 dag styrke? Har kun 3 dager til rådighet..... :)

ts

Regner med du mener at du kun har tid til treningssenter 3 dager i uka. Da hadde jeg gått for 2 dager kondis, og en dag styrke...og lagt til litt styrketrening hjemme før leggetid eller før jobb en dag i uka. 

Vet jo ingenting om deg og ditt liv, men hva med å sykle til jobb den ene dagen, ta kollektivt hjem. Og bytte dagen derpå. Da får du to dager kondis.... Du må kanskje legge inn litt ekstra tid for reiseveien, men er du en av de som står i kø til jobb, går det kanskje opp i opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...