Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg gjøre slik at mine foreldre ikke har tilgang på min skattemelding? Eller hva enn det heter. 

Jeg er 23 og forstår ikke hvorfor mine foreldre skal ha mulighet til å sjekke hva jeg tjener, betaler i skatt og hva jeg har i gjeld etc. 

Anonymkode: 68d62...582

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de tilgang? Får du den ikke elektronisk?

Anonymkode: 8400d...cd7

AnonymBruker
Skrevet

De har da ikke tilgang til det. 

Anonymkode: 479c5...f9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de tilgang? Får du den ikke elektronisk?

Anonymkode: 8400d...cd7

Jo, jeg må logge meg inn på altinn for å sjekke den selv, så jeg skjønner ikke hvorfor eller hvordan de har tilgang på den.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg gjøre slik at mine foreldre ikke har tilgang på min skattemelding? Eller hva enn det heter. 

Jeg er 23 og forstår ikke hvorfor mine foreldre skal ha mulighet til å sjekke hva jeg tjener, betaler i skatt og hva jeg har i gjeld etc. 

La oss få vite hvordan dine foreldre får tilgang til din skattemelding. Det skal de nemlig ikke ha tilgang til så lenge du ikke er umyndiggjort. 

Anonymkode: a09f8...56d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

La oss få vite hvordan dine foreldre får tilgang til din skattemelding. Det skal de nemlig ikke ha tilgang til så lenge du ikke er umyndiggjort. 

Anonymkode: a09f8...56d

Jeg spør jo dere fordi jeg ikke forstår hvordan eller hvorfor de har tilgang på den. 

Plutselig ringte min mor fly forbanna og lurte på hvorfor ifølge skattemeldingen min jeg hadde noen tusen i kredittgjeld (betalte en ferie med MasterCard pga forsikring) 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg spør jo dere fordi jeg ikke forstår hvordan eller hvorfor de har tilgang på den. 

Plutselig ringte min mor fly forbanna og lurte på hvorfor ifølge skattemeldingen min jeg hadde noen tusen i kredittgjeld (betalte en ferie med MasterCard pga forsikring) 

Hva med å spørre henne hvordan hun har fått tilgang til den? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Hva med å spørre henne hvordan hun har fått tilgang til den? 

Normalt så er jeg enig at det hadde vært det lureste og beste. Dessverre hadde det bare blitt krangling da min mor hadde blitt forbanna for at jeg spurte om noe slikt (hennes menneskerett å vite hva jeg har på konto og hva mine penger går til) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Normalt så er jeg enig at det hadde vært det lureste og beste. Dessverre hadde det bare blitt krangling da min mor hadde blitt forbanna for at jeg spurte om noe slikt (hennes menneskerett å vite hva jeg har på konto og hva mine penger går til) 

Ring skatteetaten. De kan forhåpentligvis sjekke hvordan din mor har tilgang eller henvise deg videre til noen som kan. 

https://www.skatteetaten.no/kontakt/

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du i så fall ta kontakt med skatteetaten å høre hvorfor andre har tilgang til din skattemelding. 
Mine foreldre står som disponenter på min brukskonto, og får fortsatt ikke tilgang til skattemeldinger. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du hjemme?

Anonymkode: 25c90...35a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor du hjemme?

Nei, flyttet ut for fem år siden. Hadde det egentlig spilt noen rolle om jeg bodde hjemme? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, flyttet ut for fem år siden. Hadde det egentlig spilt noen rolle om jeg bodde hjemme? 

Tenkte egentlig bare på om de har tilgang til mobilen din etc.

AnonymBruker
Skrevet

Lagret den på PCen din, printet ut? 

Anonymkode: 9c7f6...525

Skrevet

Det er mulig at de logger inn som deg på Altinn. Det finnes flere innloggingsmetoder som kan brukes, og minst én av dem kan de få tilgang til uten at du er involvert:

http://eid.difi.no/nb/hva-trenger-jeg-registrere-en-minid-bruker

http://eid.difi.no/nb/hvordan-bestille-buypass-id-i-mobil

Du kan kontakte tilbyderne for å sjekke om du har konto, og eventuell aktivitet.

http://eid.difi.no/nb/sikkerhet-og-informasjonskapsler/mistanke-om-id-tyveri-hva-gjor-jeg

AnonymBruker
Skrevet

De har sikkert et brev med koder til innlogging. Det er vel en del år siden de ble send ut. Kontakt skattetaten og be om råd. 

Anonymkode: 62e33...210

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...