Gå til innhold

Sykler du på fortauet eller veien?

?  

33 stemmer

1. 1. ?

• Fortauet
      27
    • Veien
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det finnes sykkelvei eller skikkelig sykkelfelt i den retningen jeg skal, og designet er slik at jeg ikke utsetter meg for fare bruker jeg dem. Overraskende mange sykkelveier og sykkelfelt er designet slik at syklister utsettes for fare enten på veien/feltet, i kryss eller for å komme seg av/på. Tallet på slik dårlig design er heldigvis synkende i Trondheim hvor jeg sykler

Smale fortau bruker jeg kun dersom det ikke finnes andre trygge alternativer, og helst bare på kortere strekk. Der finnes en sted jeg er innom et par ganger i året hvor jeg må sykle langs en hullete vei med trikkeskinner og mye trafikk for å komme meg hjem. Her velger jeg 100 m smalt fortau i stedet.

Brede fortau eller gang- og sykkelveier benytter jeg dersom veien er farlig eller trafikken er ubehagelig. Siden dette valget er basert på ubehag heller enn trygghet kan man finne meg i veien dersom gang- og sykkelveien er i veldig dårlig stand, bytter side for hver km (dette er faktisk farlig!) eller tar en stor omvei rundt et fjell for å unngå en tunnel.

Ellers sykler jeg i veien. Midt i kjørefeltet, selvfølgelig, siden jeg har like stor rett på og behov for plassen som andre trafikanter. Hvis det ikke er mulig å passere meg trygt på et langt strekk lar jeg trafikken passere på et sted jeg vurderer som egnet. 

I det daglige sykler jeg på elsykkel, og holder derfor en så høy fart at jeg er til lite hindring for annen trafikk.

Anonymkode: ab72d...22c

Vet ikke hvordan det er der du bor men når mopeder ikke har lov å benytte tunnelene har nok ikke syklistene heller

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Vet ikke hvordan det er der du bor men når mopeder ikke har lov å benytte tunnelene har nok ikke syklistene heller

Der jeg ferierer er det ingen skilting som forbyr sykler eller mopeder i tunnelene. Det er i noen tunneler en høydebegrensning.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg ferierer er det ingen skilting som forbyr sykler eller mopeder i tunnelene. Det er i noen tunneler en høydebegrensning.

Her jeg bor er det forbud mot mopeder i tunnelen og du bør ha et dødsønske om du sykler gjennom de tunnelene 

Noen tunneler er lov å sykle gjennom, i Norge, men langt fra alle

Skrevet

Kjører for det meste men når jeg tar sykkelen, sykler jeg alltid på fortauet når jeg kan. Dessverre er det mange der jeg bor som gjør det motsatte. Kan bli plagsomt hvis det er svært tydelig at vedkommende kan sykle på fortauet men likevel velger veien. 

AnonymBruker
Skrevet

Syklister som sykler i veien der det er fortau eller sykkelsti med ledig kapasitet, burde bøtelegges for å unødvendig forsinke eller forhindre annen trafikk. Akkurat som andre trafikanter kan bli bøtelagt for å f.eks. unødvendig somle i venstrefeltet eller kjøre sakte med milevis kø bak seg.

På veier med flere felt heter det at man som hovedregel skal ligge til høyre, mens venstrefelt skal brukes til forbikjøring eller når det er hensiktsmessig (som ved tett trafikk i høyre felt, eller før avkjørsel eller der veien deler seg osv). Dette for å få mest mulig effektivitet. Når syklister sykler midt i veien der det er sykkelfelt, så er dette å unødvendig forsinke eller forhindre annen trafikk. Hvis det allerede er fullt med sykler i sykkelfeltet, så er det greit at syklistene legger seg ut for å sykle forbi, for så å legge seg inn igjen når sykkelbanen blir ledig akkurat slik bilister gjør på motorveien. Da er det hensiktsmessig å legge seg ut.

Grunnen til at syklister og bilister ikke kommer godt overens er at samspillet fungerer dårlig. Og der vil jeg faktisk velge å peke ut syklister som hovedsyndere som ikke samhandler med bilistene på en god måte. Ikke fordi jeg tilfeldigvis er bilist og skal melde meg inn i "la oss hate syklister"-gjengen, men fordi det er noe jeg observerer. Bilister gjør stort sett det de kan for å hjelpe hverandre og samarbeide, kjøre effektivt osv. Noen syklister prøver nesten å sabotere dette fordi de tror de kan gjøre som de vil fordi de er "miljøvennlig" og "sunn". Noen virker å nesten provosere litt demonstrativt fordi de har en eller annen grønn filosofi.

Anonymkode: d1ff8...464

AnonymBruker
Skrevet

Sykler veldig sjeldent, men når jeg først sykler - så skjer det på fortauet. Syklister som sykler på veien, når det er fortau - irriterer meg grenseløst.

Anonymkode: 62cd7...0ac

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syklister som sykler i veien der det er fortau eller sykkelsti med ledig kapasitet, burde bøtelegges for å unødvendig forsinke eller forhindre annen trafikk. Akkurat som andre trafikanter kan bli bøtelagt for å f.eks. unødvendig somle i venstrefeltet eller kjøre sakte med milevis kø bak seg.

På veier med flere felt heter det at man som hovedregel skal ligge til høyre, mens venstrefelt skal brukes til forbikjøring eller når det er hensiktsmessig (som ved tett trafikk i høyre felt, eller før avkjørsel eller der veien deler seg osv). Dette for å få mest mulig effektivitet. Når syklister sykler midt i veien der det er sykkelfelt, så er dette å unødvendig forsinke eller forhindre annen trafikk. Hvis det allerede er fullt med sykler i sykkelfeltet, så er det greit at syklistene legger seg ut for å sykle forbi, for så å legge seg inn igjen når sykkelbanen blir ledig akkurat slik bilister gjør på motorveien. Da er det hensiktsmessig å legge seg ut.

Grunnen til at syklister og bilister ikke kommer godt overens er at samspillet fungerer dårlig. Og der vil jeg faktisk velge å peke ut syklister som hovedsyndere som ikke samhandler med bilistene på en god måte. Ikke fordi jeg tilfeldigvis er bilist og skal melde meg inn i "la oss hate syklister"-gjengen, men fordi det er noe jeg observerer. Bilister gjør stort sett det de kan for å hjelpe hverandre og samarbeide, kjøre effektivt osv. Noen syklister prøver nesten å sabotere dette fordi de tror de kan gjøre som de vil fordi de er "miljøvennlig" og "sunn". Noen virker å nesten provosere litt demonstrativt fordi de har en eller annen grønn filosofi.

Anonymkode: d1ff8...464

Hva med de gangene sykkelfeltet er fullt av løv, sand, hull eller andre farer? Må man likevel bruke det, og hvem skal vurdere når det er greit å la være? Er det i dine øyne greit å ligge i veien når man snart skal svinge av til venstre? Hvem skal vurdere hva som er unødig? 

Du har rett i at samspillet fungerer dårlig, men jeg er uenig i at det bare er syklistenes feil. Jeg mener samspillet fungerer dårlig fordi det er så mye aggresjon i trafikken. I stedet for å forsøke å hjelpe hverandre med å komme fram er man mer opptatt av å tenke "jævla fotgjenger/syklist/bilist, du har ingen rett til å kjøre/sykle/gå/parkere/stanse/krysse her, hold deg der du hører hjemme!" 

Politikerne må ta noe av skylda, det samme må media som hauser opp motsetningene. Den største skylda må likevel vi trafikanter ta, hver gang vi hytter med neven, mumler forbannelser over medtrafikanter og presser oss frem fordi vi mener vi har rett til det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...