s0la Skrevet 26. april 2018 #21 Skrevet 26. april 2018 Fortau eller sykkelvei om det er det, og selvfølgelig på kanten av veien dersom det ikke er fortau der. Jeg vet hvor ufattelig irriterende det er for bilister når en syklist er MIDT på veien og ikke flytter seg. Det irriterer meg grønn, og jeg kjører ikke bil en gang. Satt på en buss en gang, og den turen ble så treg pga en syklist som absolutt skulle ligge midt i veien - han syklet sakte, men sikkert og flyttet seg verken til siden av veien ELLER på fortauet som var like ved. Jeg har ikke lyst å være den fjotten! 1
Hedy Lamarr Skrevet 26. april 2018 #22 Skrevet 26. april 2018 Der jeg bor er det både fortau og sykkelsti, men jeg har likevel ikke tall på alle de som likevel sykler på fortauet i en j*vlig fart. Jeg går på fortauet (selvsagt), men har vært centimeter fra å bli påkjørt av syklister mange ganger. Og så skjeller de ut meg Men fint at ingen av de er her på forumet!
Christiane_W Skrevet 26. april 2018 #23 Skrevet 26. april 2018 Jeg bruker gang- og sykkelstiene når jeg sykler, det er heldigvis et ganske godt utbygd nettverk av dem her i området. Jeg skal innrømme at jeg lar meg irritere av alle syklistene i veibanen i perioder, da jeg ofte kjører Lierbakkene og det er mange som trener nettopp der. Men jeg irriterer meg mer over de "vanlige" folka på offroadsykkel som daffer i vei i veibanen i rolig tempo enn de som trener på racersykler med supersmale dekk og holder et ganske høyt tempo. Førstnevnte burde definitivt holdt seg på gang- og sykkelstien, mens sistnevnte forstår jeg at foretrekker veibanen.
Skadeskutt Skrevet 26. april 2018 #24 Skrevet 26. april 2018 Begge deler. Er det skikkelig gang-og sykkelvei, noe det er ved de store hovedveiene, mens på mindre veier sykler jeg på veien. Der det er type 40-50 km/t. Jeg holder meg til siden så det er lett for biler å sykle forbi. Så får bare enkelte folk bli sure og gretne. Det er lov for syklister å sykle på veien, men de fleste holder seg på sykkelveier der det er lagt til rette for det.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #25 Skrevet 26. april 2018 1 time siden, Sjokoladeknask skrev: Med tanke på at det har vært flere drap på busser så kanskje ikke så lurt. Jo flere samlet på et sted, jo verre. I USA osv. Ikke i Norge. 1 time siden, Amawhatsnot skrev: Der jeg bor er det både fortau og sykkelsti, men jeg har likevel ikke tall på alle de som likevel sykler på fortauet i en j*vlig fart. Jeg går på fortauet (selvsagt), men har vært centimeter fra å bli påkjørt av syklister mange ganger. Og så skjeller de ut meg Men fint at ingen av de er her på forumet! Veldig få som gjør slikt. Da er man gal Anonymkode: 9bb50...927
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #26 Skrevet 26. april 2018 Dersom det finnes sykkelvei eller skikkelig sykkelfelt i den retningen jeg skal, og designet er slik at jeg ikke utsetter meg for fare bruker jeg dem. Overraskende mange sykkelveier og sykkelfelt er designet slik at syklister utsettes for fare enten på veien/feltet, i kryss eller for å komme seg av/på. Tallet på slik dårlig design er heldigvis synkende i Trondheim hvor jeg sykler Smale fortau bruker jeg kun dersom det ikke finnes andre trygge alternativer, og helst bare på kortere strekk. Der finnes en sted jeg er innom et par ganger i året hvor jeg må sykle langs en hullete vei med trikkeskinner og mye trafikk for å komme meg hjem. Her velger jeg 100 m smalt fortau i stedet. Brede fortau eller gang- og sykkelveier benytter jeg dersom veien er farlig eller trafikken er ubehagelig. Siden dette valget er basert på ubehag heller enn trygghet kan man finne meg i veien dersom gang- og sykkelveien er i veldig dårlig stand, bytter side for hver km (dette er faktisk farlig!) eller tar en stor omvei rundt et fjell for å unngå en tunnel. Ellers sykler jeg i veien. Midt i kjørefeltet, selvfølgelig, siden jeg har like stor rett på og behov for plassen som andre trafikanter. Hvis det ikke er mulig å passere meg trygt på et langt strekk lar jeg trafikken passere på et sted jeg vurderer som egnet. I det daglige sykler jeg på elsykkel, og holder derfor en så høy fart at jeg er til lite hindring for annen trafikk. Anonymkode: ab72d...22c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #27 Skrevet 26. april 2018 Sykler på fortauet. Jeg tar hensyn til de gående, dessuten sykler jeg ikke veldig fort. Anonymkode: 2d54a...27a
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 26. april 2018 #28 Skrevet 26. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I USA osv. Ikke i Norge. Anonymkode: 9bb50...927 I Norge. Google: Bussdrap 3 stk i Årdal. Digresjon slutt.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #29 Skrevet 26. april 2018 2 minutter siden, Sjokoladeknask skrev: I Norge. Google: Bussdrap 3 stk i Årdal. Digresjon slutt. Diskusjon* Anonymkode: 9bb50...927
FrodeF Skrevet 26. april 2018 #30 Skrevet 26. april 2018 5 timer siden, GiftMann38 skrev: En god løsning på irritable bilister ville vært å tiltale enhver bilist som kjører på en syklist for drapsforsøk. Smart du. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #31 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, FrodeF skrev: Smart du. Det var et bra forslag Anonymkode: 9bb50...927 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #32 Skrevet 26. april 2018 Det er ikke lov å sykle på fortau og i fotgjengerfeltet. Allikevel er det alltid noen idioter som dere som gjør dette og plinger med bjeller mot døve mennesker foran dere fordi dere vil ha fri leide. Kom dere ut i vei og sykkelfelt for pokker! Anonymkode: 9b112...d74
Luckiness Skrevet 26. april 2018 #33 Skrevet 26. april 2018 Sykler ikke så ofte...Men de gangene jeg gjør det så sykler jeg på fortau, så fremt det finnes fortau...Tar alltid hensyn til fotgjengere. Er generelt veldig forsiktig når jeg sykler. Er jeg nødt å sykle i bilveien (sykler aldri hovedveier, kun type sideveier e.l. som ikke er alt for traffikert) så holder jeg siden min godt og stopper gjerne opp for å slippe biler forbi. Blir stresset av å ha bilister i ryggen, dessuten sykler jeg ikke i noe racer-tempo.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #34 Skrevet 26. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å sykle på fortau og i fotgjengerfeltet. Allikevel er det alltid noen idioter som dere som gjør dette og plinger med bjeller mot døve mennesker foran dere fordi dere vil ha fri leide. Kom dere ut i vei og sykkelfelt for pokker! Anonymkode: 9b112...d74 Anonymkode: 9bb50...927
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 26. april 2018 #35 Skrevet 26. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Diskusjon* Anonymkode: 9bb50...927 Digresjon* (Sidesprang fra hovedemne).
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #36 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, Sjokoladeknask skrev: Digresjon* (Sidesprang fra hovedemne). :facepalm: Anonymkode: 9bb50...927
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 26. april 2018 #37 Skrevet 26. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: :facepalm: Anonymkode: 9bb50...927 Nettopp.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #38 Skrevet 26. april 2018 10 minutter siden, Sjokoladeknask skrev: Nettopp. Anonymkode: 9bb50...927
Gjest GiftMann38 Skrevet 26. april 2018 #39 Skrevet 26. april 2018 2 hours ago, FrodeF said: Smart du. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå