AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Jeg skal flytte inn i en ny leilighet snart og utleier har sagt nei til husdyr. Det står i kontrakten at man kan søke om det, og da jeg spurte henne om dette så fikk jeg svar om at det ikke var tillat - uansett hva - bl.a. pga. allergier. Jeg lurer derfor på om utleier har egentlig lov til å nekte dette uten å oppgi en særlig god grunn? I følge husleieloven så er det ikke lov å nekte husdyr med mindre det er overveiende grunner til å gjøre det. Jeg har angst og å ha en hund hjelper utrolig mye når jeg har dårlige perioder, så skulle gjerne hatt en liten hund å holde meg med selskap. Leiligheten er i et blokk og brukes som utleieleiligheter. Jeg vil selvfølgelig ikke være en dårlig leietaker og vil prøve å ta dette opp på en fin måte. Anonymkode: 4f058...12d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Hvorfor valgte du å leie et sted som sier nei til hund når du hadde planer om å kjøpe hund? Anonymkode: 6640c...590 38
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Allergi er overveiende grunn Anonymkode: 5c142...cf9 14
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor valgte du å leie et sted som sier nei til hund når du hadde planer om å kjøpe hund? Anonymkode: 6640c...590 Hadde ingen planer om å kjøpe hund egentlig, men dette ble foreslått av psykologen min. Anonymkode: 4f058...12d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Allergi er overveiende grunn Anonymkode: 5c142...cf9 Ja, det er det sikkert, men under hvilken omstendigheter menes det at allergier kan brukes som argument? Anonymkode: 4f058...12d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde ingen planer om å kjøpe hund egentlig, men dette ble foreslått av psykologen min. Anonymkode: 4f058...12d Da må du rett og slett flytte et annet sted før det lar seg gjøre å kjøpe hund. Anonymkode: 6640c...590 15
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde ingen planer om å kjøpe hund egentlig, men dette ble foreslått av psykologen min. Anonymkode: 4f058...12d Hund er et dyr som trenger mye ansvar. Du bør ha tenkt deg nøye gjennom, da hunden kanskje kommer til å være med deg de neste 10-15 årene. Det finnes andre gode måter å kjempe i mot angst enn å skaffe seg et dyr, men jeg ser hvor idéen kommer fra. Jeg ville tatt en titt på andre husdyr/mindre gnagere som marsvin, mus, kanin osv. Hvis du står fast på hund: skaff deg et sted du faktisk kan ha dyret. Det er diverse huseiere og selskaper som ikke tillater dyr på grunn av alt fra allergi i bygget til mulig allergi til neste leietaker. Sånn er det bare, dessverre. Anonymkode: 2d991...e94 11
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 Dette har du uansett ikke tenkt godt nok igjennom. Anonymkode: c7ea8...12e 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hund er et dyr som trenger mye ansvar. Du bør ha tenkt deg nøye gjennom, da hunden kanskje kommer til å være med deg de neste 10-15 årene. Det finnes andre gode måter å kjempe i mot angst enn å skaffe seg et dyr, men jeg ser hvor idéen kommer fra. Jeg ville tatt en titt på andre husdyr/mindre gnagere som marsvin, mus, kanin osv. Hvis du står fast på hund: skaff deg et sted du faktisk kan ha dyret. Det er diverse huseiere og selskaper som ikke tillater dyr på grunn av alt fra allergi i bygget til mulig allergi til neste leietaker. Sånn er det bare, dessverre. Anonymkode: 2d991...e94 Ja, å ha en hund er god terapi som kan brukes I TILLEGG til andre behandlingsmåter. Jeg går i behandling så å skaffe meg en hund er ikke den eneste måten jeg prøver å bekjempe angst. Og å ha en hund vil ikke akkurat bekjempe angst, men det lindrer vonde følelser. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du rett og slett flytte et annet sted før det lar seg gjøre å kjøpe hund. Anonymkode: 6640c...590 Det er veldig fint at dere kommer med deres EGNE meninger, men jeg er egentlig ikke ute etter hva dere syntes om situasjonen. Jeg ønsker å få et svar som er saklig og som jeg har forstått det så er det viss en mulighet å ha en hund dersom man har behov for det. Anonymkode: 4f058...12d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 Utleier er full berettiget til å nekte deg å ha kjæledyr i hennes leilighet. I vår blokk har styret innført forbud mot kjæledyr på grunn av tidligere beboere som har benyttet fellesarealet som lufte og toalett for hund/katt. At det stinket katteavføring i søppelrom pluss urin fra katt/hund i øvrige fellesarealer gjorde også sitt til at vedtaket ble satt. Du er frekk som i det hele tatt vurderer å skaffe deg et dyr når det tydeligvis er et forbud i blokken mot kjæledyr. Skaff deg heller en robot hund slik de har på eldrehjem. Anonymkode: 02005...0ea 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 Veldig dårlig ide å skaffe seg hund bare fordi psykologen sier det, hunden lever i 10-15 år, trenger masse omsorg og støtte, koster penger og skal være sikret et godt liv. Ellers er det uklokt å trosse huseiers forbud, dersom de sier deg opp og du må ut på leiemarkedet skal du slite veldig med å finne ny bolig, både pga hunden, men også fordi utleieren du flytter fra ikke kommer til å gi deg noen god referanse. Anonymkode: bee8e...269 10
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal flytte inn i en ny leilighet snart og utleier har sagt nei til husdyr. Det står i kontrakten at man kan søke om det, og da jeg spurte henne om dette så fikk jeg svar om at det ikke var tillat - uansett hva - bl.a. pga. allergier. Jeg lurer derfor på om utleier har egentlig lov til å nekte dette uten å oppgi en særlig god grunn? I følge husleieloven så er det ikke lov å nekte husdyr med mindre det er overveiende grunner til å gjøre det. Jeg har angst og å ha en hund hjelper utrolig mye når jeg har dårlige perioder, så skulle gjerne hatt en liten hund å holde meg med selskap. Leiligheten er i et blokk og brukes som utleieleiligheter. Jeg vil selvfølgelig ikke være en dårlig leietaker og vil prøve å ta dette opp på en fin måte. Anonymkode: 4f058...12d Når du har fått nei, så har du fått nei. Finn deg et annet sted å bo dersom du skal ha hund. Les denne saken https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kvinne-tapte-rettssak-mot-borettslag---far-ikke-lov-a-ha-hund/3423431041.html Leier du i tillegg så stiller du enda svakere. Anonymkode: 59a27...a5a 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #13 Skrevet 26. april 2018 (endret) På 24.4.2018 den 15.08, AnonymBruker skrev: Utleier er full berettiget til å nekte deg å ha kjæledyr i hennes leilighet. I vår blokk har styret innført forbud mot kjæledyr på grunn av tidligere beboere som har benyttet fellesarealet som lufte og toalett for hund/katt. At det stinket katteavføring i søppelrom pluss urin fra katt/hund i øvrige fellesarealer gjorde også sitt til at vedtaket ble satt. Du er frekk som i det hele tatt vurderer å skaffe deg et dyr når det tydeligvis er et forbud i blokken mot kjæledyr. Skaff deg heller en robot hund slik de har på eldrehjem. Anonymkode: 02005...0ea Ja, så frekk jeg er. TENK at jeg ville ha muligheten til å eie en hund! Innlegg ryddet for spekulasjoner. Anonymkode: 4f058...12d Endret 27. april 2018 av Elaine Marley 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #14 Skrevet 26. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, så frekk jeg er. TENK at jeg ville ha muligheten til å eie en hund! Anonymkode: 4f058...12d Dette handler ikke om å være frekk, men om å forstå det ansvaret du påtar deg når du skaffer deg et dyr. En hund lever i 15 år +/÷. I hele den tiden hunden lever bør den bo hos de samme menneskene og slippe å bli bortadoptert. Det du risikerer når du har fått beskjed om at dyrehold ikke er tillatt, er å bli kastet ut, med hund. Har du da tenkt over hvor og hvordan du skal skaffe et nytt bosted ikke bare for deg men for deg og hunden? De flrste vil nemlig ikke leie ut til folk med firbente dyr. En hund kan du liksom heller ikke gjemme i jakkelommen når du skal utmog lufte den. Så alle ser at du har skaffet hund ganske raskt. Tenk litt på dyret og mindre på deg selv, og bli voksen. Anonymkode: 59a27...a5a 9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #15 Skrevet 26. april 2018 Det er utleiers leilighet og hn bestemmer hva som er tillat eller ikke i sin egen leilighet. Da kan du heller finne deg et annet sted å bo hvor du kan ha en hund. Hadde dette vært hos meg, så hadde jeg tillat det. Det kommer selvsagt an på leietaker og hvilken type hund. En ung og uerfaren hundeeier skaffer seg en dobermann eller en grand danois er ikke akseptabelt. Anonymkode: db28c...73f 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #16 Skrevet 26. april 2018 På 24.4.2018 den 11.06, AnonymBruker skrev: Jeg skal flytte inn i en ny leilighet snart og utleier har sagt nei til husdyr. Det står i kontrakten at man kan søke om det, og da jeg spurte henne om dette så fikk jeg svar om at det ikke var tillat - uansett hva - bl.a. pga. allergier. Jeg lurer derfor på om utleier har egentlig lov til å nekte dette uten å oppgi en særlig god grunn? I følge husleieloven så er det ikke lov å nekte husdyr med mindre det er overveiende grunner til å gjøre det. Jeg har angst og å ha en hund hjelper utrolig mye når jeg har dårlige perioder, så skulle gjerne hatt en liten hund å holde meg med selskap. Leiligheten er i et blokk og brukes som utleieleiligheter. Jeg vil selvfølgelig ikke være en dårlig leietaker og vil prøve å ta dette opp på en fin måte. Anonymkode: 4f058...12d Men i alla dager. Du mener du skal slå i bordet med huseierloven når huseier er allergisk? Så det betyr ingen ting for deg at andre blir syke bare du får lov til å ha en hund? Vel uansett, allergi er overveiende grunner. Du burde ha gått for en leilighet som tillot husdyr. Hilsen en som har både hund og katt Anonymkode: 1e3e8...fa1 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #17 Skrevet 26. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, så frekk jeg er. TENK at jeg ville ha muligheten til å eie en hund! Bare fordi du ikke er enig i det jeg skriver, så betyr det ikke at det er trolling. kanskje du burde sette deg inn i dyreterapi før du kommer med et slikt uklokt svar. Anonymkode: 4f058...12d Du er ikke sann. Du må slå fra deg dette med hund. Du skal selvfølgelig ikke prøve å snakke med huseier en gang til om dette. Huseier sier nei på grunn av allergi, forhold deg til det. Eller finn deg et annet sted å bo som tillater dyr. Slutt å kveruler, denne kampen vinner du ikke. Anonymkode: 1e3e8...fa1 7
tussi680 Skrevet 26. april 2018 #18 Skrevet 26. april 2018 Tenk deg om to ganger og se etter et annet sted å flytte istedet, men hadde jeg vært deg, ville jeg lest reglene for hva som er lov i dette borettslaget som utleier eier. Sjekke om det er slik utleier sier det er. Men skulle det være helt forbudt, se deg om etter noe annet du. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #19 Skrevet 27. april 2018 Mulig psykologen kan skrive et skriv du kan bruke i søknaden. Da regner jeg med du får det innvilget 14 hours ago, AnonymBruker said: Du er ikke sann. Du må slå fra deg dette med hund. Du skal selvfølgelig ikke prøve å snakke med huseier en gang til om dette. Huseier sier nei på grunn av allergi, forhold deg til det. Eller finn deg et annet sted å bo som tillater dyr. Slutt å kveruler, denne kampen vinner du ikke. Anonymkode: 1e3e8...fa1 Om å ha hund hjelper TS bli frisk synes jeg hun burde gjøre det slik at hun ikke havner på nav resten av livet. Det er bedre at hun kommer seg i arbeid. En huseiers ubehag er mindre verdt enn at et mennesker kommer seg i jobb Anonymkode: 459ee...2ad
Cata Skrevet 27. april 2018 #20 Skrevet 27. april 2018 På 24.4.2018 den 11.06, AnonymBruker skrev: Jeg skal flytte inn i en ny leilighet snart og utleier har sagt nei til husdyr. Det står i kontrakten at man kan søke om det, og da jeg spurte henne om dette så fikk jeg svar om at det ikke var tillat - uansett hva - bl.a. pga. allergier. Jeg lurer derfor på om utleier har egentlig lov til å nekte dette uten å oppgi en særlig god grunn? I følge husleieloven så er det ikke lov å nekte husdyr med mindre det er overveiende grunner til å gjøre det. Anonymkode: 4f058...12d 1) Du kan selvsagt søke. 2) Huseier har sagt det ikke er tillatt så sjansen for å få nei på søknad er stor. 3) Allergi er en god grunn. Søk, aksepter det "nei'et" du garantert kommer til å få og så avgjør du om du vil flytte og skaffe deg hund, eller du blir boende uten hund. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå