AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Vår tur til å ha champagnefrokost på 17.mai, og vi har ikke veldig god råd om dagen(noe ingen vet om og ønsker heller ikke at folk skak vite). Derfor har jeg bestemt meg for å planlegge dette nøye for å få kjøpt inn ting litt over tid så vi ikke blir helt raka fant til den store dagen. Eller at vi må stresse rundt kvelden før.... Hvilke typiske ingredienser og matvarer obligatorisk til 17.mai kan kjøpes inn allerede nå? Og som kan lagres eller fryses ned uten at det blir dårlig? Anonymkode: 5d284...b28
Antoinette Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Røkelaks og spekeskinke, sjekk datoen selvsagt. Frosne rundstykker og crissanter om du ikke baker selv. Egg, frukt, bær, skalldyr etc. er for tidlig ennå.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Kan dere ikke bare spare opp penger, for å så kjøpe det til "normal" tid? I stedet for å bruke pengene over tid, så er det jo like greit å bare litt over tid? Anonymkode: 7795d...4d6 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke bare spare opp penger, for å så kjøpe det til "normal" tid? I stedet for å bruke pengene over tid, så er det jo like greit å spare litt over tid? Anonymkode: 7795d...4d6 Skrivefeil Anonymkode: 7795d...4d6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 2 minutter siden, Antoinette skrev: Røkelaks og spekeskinke, sjekk datoen selvsagt. Frosne rundstykker og crissanter om du ikke baker selv. Egg, frukt, bær, skalldyr etc. er for tidlig ennå. Egg kan hun da helt fint kjøpe inn nå. Det holder seg jo i evigheter.. Anonymkode: 3e751...c42 3
Antoinette Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Egg kan hun da helt fint kjøpe inn nå. Det holder seg jo i evigheter.. Anonymkode: 3e751...c42 God eggerøre bør lages med ferskest mulig egg, det vet alle som kan lage mat. 1
Alvario Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 Roastbiff og stekt løk er på tilbud hos Mega denne uken og kan fryses. Andre kjøttpålegg kan også fryses fint. Pai er alltid en slager og kan lages, stekes nesten ferdig og stekes ferdig fra fryseren 17 mai morgen. F.eks grove rundstykker og lyse horn kan du lage selv i forkant og fryse ned. 1
Luckiness Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 Spekemat. Dette holder lenge, men sjekk dato når du kjøper. Du kan jo følge med fremover om det er salg noen steder. Egg (til eggerøre som lages samme dag den skal serveres) Kringler dersom dere pleier å ha det. Men vil kanskje tro at de har kringler på tilbud nærmere 17. mai? Frosne rundstykker Bake kaker som du kan fryse ned Juice Kaffe/te Karbonader kan fryses dersom dere pleier å servere det Løk holder seg en god stund. Det beste er å lage stekt løk selv, men det finnes også ferdig stekt løk i frysedisken. Du kan bake pai og foccacia som kan fryses ned. Men er dere en gjeng som bytter på å ha 17. mai frokosten? Må den som holder frokosten lage alt? Det er jo kanskje en idé å da starte med at alle tar med noe hver Ikke bare fordi dere har trangere økonomi nå, men det er jo mer lettvint å dele på arbeidet
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vår tur til å ha champagnefrokost på 17.mai, og vi har ikke veldig god råd om dagen(noe ingen vet om og ønsker heller ikke at folk skak vite). Derfor har jeg bestemt meg for å planlegge dette nøye for å få kjøpt inn ting litt over tid så vi ikke blir helt raka fant til den store dagen. Eller at vi må stresse rundt kvelden før.... Hvilke typiske ingredienser og matvarer obligatorisk til 17.mai kan kjøpes inn allerede nå? Og som kan lagres eller fryses ned uten at det blir dårlig? Anonymkode: 5d284...b28 Kaffe, te, mineralvann, vin/musserende kan du kjøpe allerede nå. Mel, smør osv til å bake rundstykker av kan du kjøpe. Evt bake og fryse ned. Iskrem, evt frosne bær / frossent syltetøy, spekemat (behøver ikke fryses, det kan ha lang holdbarhet). Kransekake. (Skinke, røkelaks og ost bør være ferskt, egg smaker best så ferske som mulig, friske bær kjøpes dagen før). Anonymkode: 16937...a67
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke bare spare opp penger, for å så kjøpe det til "normal" tid? I stedet for å bruke pengene over tid, så er det jo like greit å bare litt over tid? Anonymkode: 7795d...4d6 Enig, kan dere ikke bare legge av pengene dere ville brukt nå? Å kjøpe inn nå og fryse ned gir jo ingen mening. Om noe lager du bare mer jobb for deg selv, da må jo varene tas ut tidsnok for å tine. Anonymkode: b2c8b...a8c
missmcbeal Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 Er det vanlig hos dere at den som arrangerer tar på seg alt ansvaret med å lage og kjøpe inn mat? Går det på rullering liksom? Jeg er vant med tradisjonen der alle tar med noe, så slipper man å blakke seg og ansvaret blir jevnt fordelt. Uansett, jeg ville sjekket tilbudene i avisene og se om det er noe som er på tilbud nå som du kan kjøpe, og som kan fryses eller oppbevares lenge. Men husk også at en del typiske 17.mai-varer kommer på tilbud i uka før 17.mai. Rundstykker kan du med fordel begynne å bake selv nå, kjøp inn ingrediensene selv så blir det billig, så lager du i store mengder og fryse de, du slepper iallfall å tenke på det!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 4 timer siden, Mariell77 skrev: Roastbiff og stekt løk er på tilbud hos Mega denne uken og kan fryses. Andre kjøttpålegg kan også fryses fint. Pai er alltid en slager og kan lages, stekes nesten ferdig og stekes ferdig fra fryseren 17 mai morgen. F.eks grove rundstykker og lyse horn kan du lage selv i forkant og fryse ned. Dette. Vil bare si at om en fryser ned kjøttpålegg i skiver, så legg gjerne matpapir eller liknende i mellom skivene da de lett kan smuldre litt opp ellers. Ville satset på hjemmebakt. Det løfter måltider mye! Anonymkode: f822e...135 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #13 Skrevet 24. april 2018 4 timer siden, Antoinette skrev: God eggerøre bør lages med ferskest mulig egg, det vet alle som kan lage mat. For en spydig og nedlatende kommentar. Anonymkode: b148a...e7f 6
Antoinette Skrevet 24. april 2018 #14 Skrevet 24. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For en spydig og nedlatende kommentar. Anonymkode: b148a...e7f Og 100% korrekt, spør en hvilken som helst kokk ;-) 1
T-Rex Skrevet 24. april 2018 #15 Skrevet 24. april 2018 6 hours ago, Antoinette said: God eggerøre bør lages med ferskest mulig egg, det vet alle som kan lage mat. Assa, TS prøver å unngå stress før den store dagen. Og du oppfordrer til å kontakte folk i området som kan ha hjemmehøns, for å få eggene ferskest mulig? Ideelt sett, ja. I praksis, kanskje ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #16 Skrevet 24. april 2018 6 minutter siden, Antoinette skrev: Og 100% korrekt, spør en hvilken som helst kokk ;-) Det er fortsatt fullstendig lovlig og ikke minst normalt å klare å svare på en skikkelig måte uten å være nedlatende. Prøv det en gang Anonymkode: e32f8...52b 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #17 Skrevet 24. april 2018 6 timer siden, Antoinette skrev: God eggerøre bør lages med ferskest mulig egg, det vet alle som kan lage mat. Jeg syns man alltid bør bruke så ferske egg som mulig, til bakst og matretter. Anonymkode: 1b034...7b1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #18 Skrevet 24. april 2018 15 minutter siden, Antoinette skrev: Og 100% korrekt, spør en hvilken som helst kokk ;-) Og "alle som kan lage mat" vet dette? Anonymkode: 3e4c1...a08
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #19 Skrevet 24. april 2018 Grunnen til at jeg ønsker å kjøpe inn litt og litt over tid er fordi jeg blir stressa å handle inn når "alle andre" er ute i samme ærend, og blir da roligere av å vite at ting allerede er i hus. Har bedre oversikt da. Vi har en stor ungeflokk og dermed nok å gjøre på 17.mai fra før. Det er bare sånn jeg er, og dere som uffer dere over det kan la være å svare. Til dere andre som har svart; takk :-) jeg noterer flittig ned. Ts Anonymkode: 5d284...b28 1
Antoinette Skrevet 24. april 2018 #20 Skrevet 24. april 2018 17 minutter siden, T-Rex skrev: Assa, TS prøver å unngå stress før den store dagen. Og du oppfordrer til å kontakte folk i området som kan ha hjemmehøns, for å få eggene ferskest mulig? Ideelt sett, ja. I praksis, kanskje ikke. Høh? Jeg skrev hva hun kunne kjøpe nå og hva hun kunne vente med. Hvor skrev jeg noe som helst om "hjemmehøns"? Tullekopp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå