AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Hei! Vi har bestillt privat time for tidlig ultralyd 16. Mai. Har jeg da krav på fri fra jobben eller må jeg bruke avspasering? Jobber i kommunal barnehage som pedagogisk leder. 3 timers reisevei både til og fra for å ta ultralyd 😊🤰🏼 Anonymkode: 57c1c...0a1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Privat ultralyd er vel noe man må ta avspasering for, da det ikke inngår i oppfølgingen fra det offentlig helsevesenet. Svangerskapskontroller, ordinær ultralyd osv, er betalt fri. Anonymkode: 3c5c4...f97 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 Nei, ikke hvis ikke du er henvist av medisinske årsaker. Kun svangerskapskontroller man får fri for, herunder regnes også ordinær ultralyd. Anonymkode: 87ffc...2c3
Alvario Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi har bestillt privat time for tidlig ultralyd 16. Mai. Har jeg da krav på fri fra jobben eller må jeg bruke avspasering? Jobber i kommunal barnehage som pedagogisk leder. 3 timers reisevei både til og fra for å ta ultralyd 😊🤰🏼 Anonymkode: 57c1c...0a1 Du får fri med lønn om den tidlige ultralyden er for medisinsk grunn. Dvs. at legen vil ha deg inn på ul for f.eks blødninger.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 Takk for svar 😊 Anonymkode: 57c1c...0a1
Luckiness Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 Du har nok neppe krav til fri med lønn. Du må sikkert bruke avspasering eller bli trukket for timene du ikke kan være på jobb. Selvfølgelig kan det hende noen arbeidsgivere lar deg gå selv om det er i arbeidstiden og med lønn Er derimot tidlig ultralyd pga. komplikasjoner eller noe du har fått henvisning til av ulike grunner av lege så vil jeg tro du har rett på å gå i arbeidstiden med lønn.
Carrot Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 (endret) om du velger private legetjenester eller ikke spille ringen rolle for velferdspermisjon: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/lonnet-og-ulonnet-permisjon/ - ultralyd er en del av svangerskapsoppfølgingen. Endret 24. april 2018 av Carrot 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 Dersom dette ikke er noe du har fått henvisning til, og du kun skal ha tidlig UL for å sjekke at alt er Ok for egen del, tror jeg det går under avspasering. Det har i alle fall jeg gjort begge ganger jeg skulle på tidlig UL, men det har vel også noe med at jeg ikke ville fortelle arbeidsgiver om graviditeten så tidlig. Anonymkode: 5c370...04d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 53 minutter siden, Carrot skrev: om du velger private legetjenester eller ikke spille ringen rolle for velferdspermisjon: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/lonnet-og-ulonnet-permisjon/ - ultralyd er en del av svangerskapsoppfølgingen. Tull. Privat ultralyd uten medisinsk grunn er ikke en legetjeneste i den forstand. Det er ren underholdning. Trenger man ultralyd pga bekymringer eller andre grunner, så får man dekket fullt ut av det offentlige, med en henvisning. Om TS ønsker å ha dette dekket, så går hun til lege og får henvisning, da det er medisinsk begrunnet. Man får heller ikke ta haugevis av vanlige kontroller uten at de er på grunn av komplikasjoner/bekymringer/medisinsk grunnet. Feks. er det ikke lov pga ressursbruk å gå fullt til lege og fullt til jordmor. Hadde regelen vært at det ikke spilte noen rolle hvorfor man gikk til kontroll, kunne jo gravide bedt om to kontroller i uken og fått det betalt fri. Det sier seg selv at det ikke er intensjonen. Anonymkode: a7a4b...105 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 Du trenger da ikke å gå inn i detaljer. Du søker bare om velferdspermisjon på vanlig måte. Arbeidsgiver har da ingenting med hvorfor du skal til lege. Privat legetime hos gynekolog er også en legetime. Anonymkode: 1ea0e...00d 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Anonymkode: a7a4b...105 Så bra du vet bedre enn NAV osv.. Anonymkode: 1ed45...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi har bestillt privat time for tidlig ultralyd 16. Mai. Har jeg da krav på fri fra jobben eller må jeg bruke avspasering? Jobber i kommunal barnehage som pedagogisk leder. 3 timers reisevei både til og fra for å ta ultralyd 😊🤰🏼 Anonymkode: 57c1c...0a1 Nei, du har ikke krav på fri fra jobb ved frivillige legebesøk. Du får ta permisjon uten lønn, avspasere eller ta ut feriedag. Får da være grenser for hva folk skal ha krav på som de ordner for fornøyelsens skyld. Anonymkode: 000f7...8f8 2
Carrot Skrevet 24. april 2018 #13 Skrevet 24. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Privat ultralyd uten medisinsk grunn er ikke en legetjeneste i den forstand. Det er ren underholdning. Trenger man ultralyd pga bekymringer eller andre grunner, så får man dekket fullt ut av det offentlige, med en henvisning. Om TS ønsker å ha dette dekket, så går hun til lege og får henvisning, da det er medisinsk begrunnet. Man får heller ikke ta haugevis av vanlige kontroller uten at de er på grunn av komplikasjoner/bekymringer/medisinsk grunnet. Feks. er det ikke lov pga ressursbruk å gå fullt til lege og fullt til jordmor. Hadde regelen vært at det ikke spilte noen rolle hvorfor man gikk til kontroll, kunne jo gravide bedt om to kontroller i uken og fått det betalt fri. Det sier seg selv at det ikke er intensjonen. Anonymkode: a7a4b...105 oi, tull faktisk.. Sitat Kapittel 12. Rett til permisjon § 12—1. Svangerskapskontroll Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. Så spiller alder inn, er man for eksempel i risikogruppen av ulik årsak kan man "be om to kontroller i uken " uten problem, og man stårr fritt til å velge hvor man vil følges opp ref retten til frtt å velge som er lovbestemt. At du mener det er tull får være din greie, i følge loven er svangerskapsrelatert oppfølging innenfor reglen for velferdspermisjon med rett til lønn. Så enkelt er det faktisk, også om man går hver uke.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #14 Skrevet 24. april 2018 1 minutt siden, Carrot skrev: oi, tull faktisk.. Så spiller alder inn, er man for eksempel i risikogruppen av ulik årsak kan man "be om to kontroller i uken " uten problem, og man stårr fritt til å velge hvor man vil følges opp ref retten til frtt å velge som er lovbestemt. At du mener det er tull får være din greie, i følge loven er svangerskapsrelatert oppfølging innenfor reglen for velferdspermisjon med rett til lønn. Så enkelt er det faktisk, også om man går hver uke. Du må skille mellom medisinsk nødvendig undersøkelse og behandling og undersøkelser som ikke er vurdert som nødvendig av medisinske grunner. Privat ul for "morro skyld" er ikke medisinsk nødvendig. Den er i tillegg bestilt/avtalt av den gravide selv/partner og ikke rekvirert av fastlege eller jordmor fordi det er nødvendig av medisinske grunner. Medisinsk nødvendig og rekvirert undersøkelse og behandling gir rett til fri etter reglene du henviser til, mens frivillig og privat bestilt ekstra undersøkelse ikke gir noen rett til fri. Hva blir det neste? At frivillig og privat ultralyd skal gi rett til dekning med drosje betalt av pasientreiser? Fordi man må ha krav på det? Anonymkode: 000f7...8f8 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #15 Skrevet 24. april 2018 56 minutter siden, Carrot skrev: oi, tull faktisk.. Så spiller alder inn, er man for eksempel i risikogruppen av ulik årsak kan man "be om to kontroller i uken " uten problem, og man stårr fritt til å velge hvor man vil følges opp ref retten til frtt å velge som er lovbestemt. At du mener det er tull får være din greie, i følge loven er svangerskapsrelatert oppfølging innenfor reglen for velferdspermisjon med rett til lønn. Så enkelt er det faktisk, også om man går hver uke. Du vet ikke hva du snakker ol. Man kan ikke be om noe som helst. Det er medisinsk personell som bestemmer hvorvidt en gravid er i et risikosvangerskap og har behov for påfølgende ekstra oppfølging. Først da kan man snakke om rettigheter og «krav». Anonymkode: eed84...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #16 Skrevet 24. april 2018 Alle nettsteder du finner har samme info: Velferdspermisjon I tillegg til den lovfestede retten til fri, er det mange arbeidsgivere som innvilger velferdspermisjon i forbindelse med andre typer fravær. Velferdspermisjonsordninger kan følge av avtaler (f. eks. tariffavtale) eller praksis/administrative bestemmelser i virksomheten. Grunn for fri (kjønn) Lengde Penger Hjemmel Svangerskapskontroll Alle kontroller Lønn fra arbeidsgiver Arbeidsmiljøloven § 12-1 Anonymkode: 1ed45...4a3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #17 Skrevet 24. april 2018 TS her. Så da vil det si at det gjelder alle kontroller? Litt forvirret her 🤷🏼♀️ Anonymkode: 57c1c...0a1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #18 Skrevet 24. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Så da vil det si at det gjelder alle kontroller? Litt forvirret her 🤷🏼♀️ Anonymkode: 57c1c...0a1 Det gjelder ordinær eller medisinsk nødvendig svangerskapskontroll. Ikke privat og medisinsk unødvendig(e) ekstrakontroller bestilt for fornøyelsens skyld. Du får sende en søknad til personalansvarlig, så får du svar. Forumet driver ikke og gir permisjoner. Anonymkode: 000f7...8f8 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #19 Skrevet 24. april 2018 Bra lite som skal til før folk flipper her inne 😂 Anonymkode: 57c1c...0a1 2
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 24. april 2018 #20 Skrevet 24. april 2018 Men hvordan vet arbeidsgiver hvorvidt det er av eget ønske eller medisinske årsaker? Jeg har aldri måtte lagt frem legeerklæring når jeg har vært til behandlinger (psykolog etc).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå