Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at den nylig avdøde artisten Avicii ble regnet for å være en pioner innenfor EDM. Han ble 28 år. 

Videre leser jeg at EDM er en forkortelse for Elektronisk Dansemusikk. 

Jeg har pleid å høre på elektronisk dansemusikk, feks house, fra både 80-, og 90-tallet. For meg er det helt andre folk som er pionerer innenfor området. 

Kan noen opplyse meg, hva er det jeg misforstår? 

Anonymkode: e7b98...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forvirringen har vel rot i at,

EDM både blir brukt som et samlebegrep - for all elektronisk musikk (herunder det du refererer til, House fra 80 og 90 tallet),

og som den mer kommersielle pop-elektroniske musikken, der AVICII nok var en pioner.

Det blir litt som et stedsnavn, der ligger i en kommune med samme navn.

Eller enda mer rariteter: sjangeren progressive House, der den eldre garde da vil minnes storheter som John Digweed, Sasha, James Holden, Nick Warren, Deep Dish etc,

mens for dagens ungdom er progressive House mer synonymt med nettopp AVICII.

Endret av puppi
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, puppi skrev:

EDM både blir brukt som et samlebegrep - for all elektronisk musikk (herunder det du refererer til, House fra 80 og 90 tallet),

og som den mer kommersielle pop-elektroniske musikken, der AVICII nok var en pioner.

Eller enda mer rariteter: sjangeren progressive House, der den eldre garde da vil minnes storheter som John Digweed, Sasha, James Holden, Nick Warren, Deep Dish etc,

Hehe, da tilhører jeg helt klart den eldre garde. Dette var kjente navn for meg, Avicii er nok ikke det. Takk for oppklaring. 

Ts 

Anonymkode: e7b98...d1f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, puppi skrev:

Greia er vel at vi aldri egentlig har brukt EDM som begrep her i Europa? Den betegnelsen kom med musikkanmelderene som så til USA for inspo. Så da når «EDM» ble inn i statene, da begynte anmelderene å bruke betegnelsen EDM. Rundt 2010-12 en plass.

Anonymkode: 21e84...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...