Gå til innhold

Tyrkia (Side). Alenemor med barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i Tyrkia en gang før, men det er ca 15 år tilbake i tid. Inntrykket var/er at dette er et sted man ikke reiser til som alenemor med barn da kvinnesynet var/er ganske trist. Ser nå etter ferietur for meg og sønnen på 12 og vurderer Side i Tyrkia med forhåpninger om at ting kan ha endret seg noe siste 15 årene. Har noen her inne vært i Tyrkia alene med barn? Er det trivelig og ikke minst trygt å reise dit som alenemor eller bør jeg droppe det helt. Side skal vel være et mere rolig og barnevennlig sted i utgangspunktet, men er altså usikker på å reise som enslig kvinne i Tyrkia :klo:

Anonymkode: b9028...7cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt på denne

Skrevet

Ville ikke reis til Tyrkia i disse tider🤔 er det ikke mye uroligheter der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med trist kvinnesyn? Mulig det gjelder for tyrkiske kvinner, men som norsk vil du bli behandlet som en gudinne i Tyrkia. De elsker også unger der. Jeg føler meg 10 ganger mer trygg i Tyrkia enn i Norge. Så er absolutt ingenting å stusse på :) dere kommer til å elske det (med mindre dere er skikkelig innadvendt og ikke kan fordra at folk er hyggelig og hilser og sier hei) 

Anonymkode: 45ec6...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Hvor da ? 

Skrevet

Vet ikke😂 men de er vel i «krig» mot Syria?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ordinarygirl skrev:

Er de ? Ikke noe mer enn hva resten av verden er. 

Og turiststedene i Tyrkia er jo eviglangt unna grensen til Syria hvor den kan være uroligheter 

Er nok mye mer farlig å reise til London, Barcelona, Paris, Stockholm og andre storbyer i Europa om det er krig, bomber og terror man er redd for. 

Er man generelt redd for skumle menn i mørke bakgater, ran, tyveri, voldtekt osv er nok Oslo et mer utrygt sted en feriebyene i Tyrkia. 

Jeg går ikke aleine hjem fra byn i Norge, men gjør det uten tvil i Alanya 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Er ingen uroligheter rundt Side. Det blir som å tenke at man ikke kan dra til Arendal fordi det er dårlig stemning i Karasjok. Har eldre slektninger med feriebolig i Side som har vært der hele vinteren nå. Alt er som normalt. 

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å reise dit som alenemor.

Anonymkode: 7fa3e...78c

• Liker 1
Skrevet

Var i side med barn for 3-4 år siden. Ingen issues. Bsre koselig.

Skrevet

Alene til syden med 12 åring? Jeg anbefaler definitivt Kreta, og gjerne dette hotellet, har vært der flere ganger alene med barn, gå gjerne for all inclusive. https://www.tui.no/feriereiser/hellas/kreta/gerani/tui-family-life-caldera-beach-by-atlantica/pc-000087796/?departureCode=BGO&departureDate=2018-05-25&duration=8 

Der har de også "ungdomsklubb" og mer enn nok aktiviteter for en 12 åring.

Jeg ville personlig ikke ha dratt til Tyrkia, mest på grunn av de urolighetene som har vært. Kreta blir  dyrere enn Tyrkia, så tenker du penger, så er Tyrkia smartere. Når det gjelder kvinnesyn der kan jeg ikke uttale meg.

AnonymBruker
Skrevet

Var i Side med min mor for noen år siden. Veldig rolig og fint. Nå var vi der i slutten av mai mener jeg å huske, så kan hende det er annerledes midt i sesongen. Vi følte oss aldri utrygge. Pratet med et par av de lokale og de forklarte at de yngre generasjonene som er født og oppvokst på vestsiden og spesielt kysten er mye mer europeiske i holdninger og skikker. De lokale kvinnene gikk ofte uten hodeplagg og noen få hadde fargerike sjal. Vi tok en utflukt til en litt større by i nærheten og der var det mer sort burka og enkelte som kikket litt skrått på oss.  I selve Side fikk vi egentlig ikke følelsen av at vi var i et muslimsk land, annet enn de bønneropene. 

Vi valgte også selv å ikke gå alt for lettkledde i offentligheten. Spesielt da vi tok en utflukt hvor vi skulle besøke en moske. En annen jente som var med hadde miniskjørt og singlet med tynne stropper og ble sjokkert da hun fikk beskjed om å knytte et sjal over skuldre og som et slags skjørt. Vi hadde knelange skjørt/bukser og t-skjorter og måtte bare dekke håret. 

Ellers virket alt veldig rent og ordentlig. Maten var også kjempegod. Spiste blant annet på en av restaurantene langs promenaden, ganske nærme havnen, en skikkelig god kebabgryte. Vi gikk forbi der da vi skulle til de ruinene av tempelet for vi ville ta bilder i solnedgangen og de spurte om vi ville spise der(Ja, de har innkastere, men de var ikke plagsomme). Vi pratet litt med dem og fant ut vi ville prøve en sånn tradisjonell gryte, og det passet perfekt siden det tok en times tid før den ble klar, så vi rakk å få med oss solnedgangen først. Fikk velge kjøtt selv, og stekt i ei sånn leirkrukke som ble knust da den kom til bordet. Helt nydelig mørt og god smak! 

Anonymkode: 974c9...223

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir for nærme Syria, er nabolandet. 

Endret av Meadow
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var uten tvil oppløftende lesing. Jeg er ikke redd for å bli snakket til av hyggelige folk, men ønsker ikke å bli sett ned på av religiøse fanatikere som anser meg som en hore fordi jeg er alene med sønnen og i tillegg går i shorts og singlet. Mulig det er mere akseptabelt nå enn for 15 år siden. Takk for oppdateringer på dette :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var uten tvil oppløftende lesing. Jeg er ikke redd for å bli snakket til av hyggelige folk, men ønsker ikke å bli sett ned på av religiøse fanatikere som anser meg som en hore fordi jeg er alene med sønnen og i tillegg går i shorts og singlet. Mulig det er mere akseptabelt nå enn for 15 år siden. Takk for oppdateringer på dette :-)

Du blir absolutt ikke sett ned på. Tyrkerne har selv en unge her og en unge der. Drikker, fester, går kledd akkurat som her hjemme. Noen bruker selvfølgelig hijab, men det er som oftest de litt eldre. Gutta danser halvnakne på bardisken osv. På de største klubbene og utestedene har de «strippestenger» hvor unge jenter (stortsett turister) står å danser i bare bikini. Folk soler seg toppløs på stranden osv. Så det er ikke akkurat så veldig muslimsk og strengt der. 

Jeg har vært der 3-6 uker hver år de siste 12årene ( i alanya vel å merke) 

Aldri opplevd noe som helst negativt. Har jeg glemt lommeboken på en restaurant eller en strand kommer de løpende etter. Rakner genseren jeg kjøpte der kan jeg ta den med ned igjen neste sommer å få ny. Har jeg blitt dårlig på restaurant kjører de meg hjem (altså ikke av maten, for det har jeg aldri opplevd).  Griner ungen gjør de alt de kan for å underholde +++ 

God tur :) 

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Kvinnesyn i Syden? Jeg regner med at du reiser med Tui eller Ving. På disse hotellene er det stort sett bare nordmenn. Du kommer ikke til å merke de innfødtes kvinnesyn i stor grad. I såfall bare i positiv retning.

Side ligger på Alanya-kysten og jeg har ikke hørt om noen uroligheter der. Jeg er uansett ikke redd for terror og reiser hvor jeg vil. Et av de verste terrorangrep skjedde her hjemme, skal man slutte å leve?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ca 70 mil fra Aleppo til Alanya, i følge Google Maps. Ikke såå langt. 

Anonymkode: 55f7c...072

Skrevet
23 timer siden, ordinarygirl skrev:

Dumt å uttale seg om noe du ikke kjenner til!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi reiser ofte til Tyrkia, (Bodrum)både hele familien, og jeg har vært der alene. Har aldri opplevd noe negativt. I år reiser vi hele familien, og våre to døtre i begynnelsen av tjueårene,  føler seg også helt trygge der. 

Bodrum er en moderne by, hvor tyrkiske kvinner soler seg i bikini på stranda, noen til og med toppløse. Elsker å være der!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Tyrkia og side spesielt :) vi bor på enten sunwing resort side east eller side resort. Kan også anbefale Pegasos world(nazar sitt Hotell). Har også vært der. Veldig flotte og barnevennlige hotell :) 

Anonymkode: 63f81...c32

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri reist til Tyrkia alene med barn, har vært i Side og likte meg ikke.

Men, folk er jo forskjellige.

Typiske sydenreiser for meg med barn har vært Mallorca, Costa Blanca& Gran Canaria.

Anonymkode: 98906...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...