AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 Jeg har 5 dager fri snart. Jeg tenker å benytte disse dagene best mulig ifht trening og tur. Vi har øvd litt på kontakt og dette går OK uten distraksjoner. Passering går ikle så bra enda. Har to hunder. Hvordan ville dere utnyttet disse dagene? Hvor mye trening? Hvor mye tur? Trene med en og en? Ved passeringstrening, bør vi trene et sted med mange hunder, eller kun noen, slik det blir litt pauser? Anonymkode: 80108...988
Tabris Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Tren med èn og èn. Jeg ville startet inne og trent. Ofte, flere ganger om dagen, men korte økter. Tren sånn at det er nok at du står på gulvet med hendene på ryggen og ser på hunden, så kommer den og trener kontakt. Ta det så med deg ut, men start steder hvor det er lite/ingen forstyrrelser. Ha ekstra gode godbiter med deg ut. Stopp, stå med hendene på ryggen og ikke si noe. Hunden skal helst komme og ta kontakt med deg av seg selv, noe den vil gjøre om a) du har trent nok på det inne, b) forstyrrelsene ute ikke er så store og c) godbitene ute er gode nok. Det er veldig lurt å trene kontakt med ytterdøren før du starter hver tur. Først etter du har tatt på deg yttertøy og tatt på hunden selen, stå og tren litt kontakt ved døren. Så går du ut, lukker døren og trener litt ute også. Trenger ikke være lenge, 4-5 repetisjoner. Klarer du å gjøre det konsekvent, så får du en helt annen ro og forventning til hva det vil si å gå ut døren, og du starter turen med lavere stressnivå. Ved passering ville jeg fokusert på avstand. Få så stor avstand til det du passerer at din hund klarer å jobbe kontakt med deg. Det er best å trene passering med èn og èn hund som passerer, samt at du står og trener kontakt et par minutter etter hunden har passert, sånn at stressnivået til din hund kan roe seg igjen. Hvis ikke får du den berømmelige dråpen - for hver passering så går stresset litt opp, til det til slutt smeller selv om alle andre passeringer har gått fint, fordi hunden har gradvis økt i stress til den ikke klarer mer. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 I tillegg til det Tabris skriver, husk å se an hunden. Mine hunder takler best korte økter, de kjeder seg fort og blir ufokuserte, og godisen må være veldig god når jeg setter dem i krevende situasjon (som f.eks. passeringstrening kan være med hunder som ikke er så gode på det). Så ikke tenk at du skal løse alle problemer på 5 dager. Dette er noe som må øves på over tid. Anonymkode: f7874...82d 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til det Tabris skriver, husk å se an hunden. Mine hunder takler best korte økter, de kjeder seg fort og blir ufokuserte, og godisen må være veldig god når jeg setter dem i krevende situasjon (som f.eks. passeringstrening kan være med hunder som ikke er så gode på det). Så ikke tenk at du skal løse alle problemer på 5 dager. Dette er noe som må øves på over tid. Anonymkode: f7874...82d Hvilke godbiter gir du? Jeg har gitt en del provit tørkede godbiter, dette liker de godt. Men mulig det er for "lite" lukt dersom lukten kanskje lettere kan få fokuset over på selve kontakttreningen og ikke forbipasserende hunder? Anonymkode: 80108...988
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, Tabris skrev: Tren med èn og èn. Jeg ville startet inne og trent. Ofte, flere ganger om dagen, men korte økter. Tren sånn at det er nok at du står på gulvet med hendene på ryggen og ser på hunden, så kommer den og trener kontakt. Ta det så med deg ut, men start steder hvor det er lite/ingen forstyrrelser. Ha ekstra gode godbiter med deg ut. Stopp, stå med hendene på ryggen og ikke si noe. Hunden skal helst komme og ta kontakt med deg av seg selv, noe den vil gjøre om a) du har trent nok på det inne, b) forstyrrelsene ute ikke er så store og c) godbitene ute er gode nok. Det er veldig lurt å trene kontakt med ytterdøren før du starter hver tur. Først etter du har tatt på deg yttertøy og tatt på hunden selen, stå og tren litt kontakt ved døren. Så går du ut, lukker døren og trener litt ute også. Trenger ikke være lenge, 4-5 repetisjoner. Klarer du å gjøre det konsekvent, så får du en helt annen ro og forventning til hva det vil si å gå ut døren, og du starter turen med lavere stressnivå. Ved passering ville jeg fokusert på avstand. Få så stor avstand til det du passerer at din hund klarer å jobbe kontakt med deg. Det er best å trene passering med èn og èn hund som passerer, samt at du står og trener kontakt et par minutter etter hunden har passert, sånn at stressnivået til din hund kan roe seg igjen. Hvis ikke får du den berømmelige dråpen - for hver passering så går stresset litt opp, til det til slutt smeller selv om alle andre passeringer har gått fint, fordi hunden har gradvis økt i stress til den ikke klarer mer. Lykke til! Takk for svar! Må forsøke å tenke meg ut noen plasser hvor det er mulig å få litt avstand. Liker ikke så godt å trene på turstier, da det ofte er kort avstand mellom forbipasserende hunder. Men jeg lurer litt på, hva gjør jeg dersom de forbipasserende også trener kontakt? Har opplevd dette før. At begge trener på kontakt, og da stopper opp, men en må jo gå forbi? Sist jeg forsøkte å trene på dette (var nok for tidlig ifht at vi ikke hadde trent så mye kontakt før), så gikk jeg bare forbi i stedet for å trene fordi det ble helt tullete at to stk skulle stå 20m unna hverandre og trene kontakt og aldri går forbi... Anonymkode: 80108...988
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Må forsøke å tenke meg ut noen plasser hvor det er mulig å få litt avstand. Liker ikke så godt å trene på turstier, da det ofte er kort avstand mellom forbipasserende hunder. Men jeg lurer litt på, hva gjør jeg dersom de forbipasserende også trener kontakt? Har opplevd dette før. At begge trener på kontakt, og da stopper opp, men en må jo gå forbi? Sist jeg forsøkte å trene på dette (var nok for tidlig ifht at vi ikke hadde trent så mye kontakt før), så gikk jeg bare forbi i stedet for å trene fordi det ble helt tullete at to stk skulle stå 20m unna hverandre og trene kontakt og aldri går forbi... Anonymkode: 80108...988 Du kan øve på at hunden går «på plass» ved siden av deg. Altså at dere har kontakt mens dere går et lite stykke. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke godbiter gir du? Jeg har gitt en del provit tørkede godbiter, dette liker de godt. Men mulig det er for "lite" lukt dersom lukten kanskje lettere kan få fokuset over på selve kontakttreningen og ikke forbipasserende hunder? Anonymkode: 80108...988 Ikke meg du siterer, men jeg bruker det beste av det beste ute. Ikkenoe kjøpegodis er godt nok når det er andre hunder i nærheten, så da er det kjøtt som gjelder. Kokt skinke, kyllingfilet, lever, hva enn hunden din liker aller, aller best. Ost, kanskje? Tube med baconost? Roast beef? Kjøtt fra gårsdagens middag? Anonymkode: f4c46...88f
Tabris Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 Ja, hvis du klarer å passere uten utfall, så gjør du det. Mat gjerne hele tiden mens du passerer, om du må.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 7 minutter siden, Tabris skrev: Ja, hvis du klarer å passere uten utfall, så gjør du det. Mat gjerne hele tiden mens du passerer, om du må. Også om den bjeffer? Anonymkode: 80108...988
Tabris Skrevet 25. april 2018 #9 Skrevet 25. april 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Også om den bjeffer? Anonymkode: 80108...988 Ja. Du belønner ikke bjeffing, fordi bjeffingen er bare et symptom på utryggheten hunden føler inne i seg. Det er ikke en bevisst atferd i den settingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå