Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen en god bok å anbefale, som kan oppleves litt "trøstende" å lese for en som er deprimert og kjenner på mye ensomhet?

Anonymkode: 3c02d...8be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bibelen.

Anonymkode: 629ae...956

AnonymBruker
Skrevet

Elling-bøkene? Av Ingvar Ambjørnsen.

Anonymkode: 99870...a58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker på fagbøker så kan Å bekjempe depresjon av Paul Gilbert kanskje være noe. Selvhjelpsbok. 

Anonymkode: c3e3e...e06

AnonymBruker
Skrevet

En som er deprimert vil vel neppe ha lyst eller ork til å lese bøker...?

Men, om du bare er litt deppa og ønsker å le litt kan du sjekke ut Populærmusik från Vittula. Jeg lo i allefall.

Anonymkode: b12a1...830

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, om du bare er litt deppa og ønsker å le litt kan du sjekke ut Populærmusik från Vittula. Jeg lo i allefall.

Er du seriøs? Selvfølgelig kan deprimerte få lyst til å lese!! Det kan faktisk være opptur om en leser en god bok. Hva tror du deprimerte gjør? Ligger og glaner i taket dagen lang?

• Liker 5
Skrevet

"Når livet er kjipt" av Oda Rygh.

Skrevet

Jeg vil anbefale Viktor Frankls Man's search for meaning. Den er dels en beretning om forfatterens opplevelser fra Auschwitz under andre verdenskrig og dels en innføring i hans psykoterapeutiske metode logoterapi. Det kan kanskje høres tungt ut, men det er  en vakker liten bok som virkelig anerkjenner og tar på alvor indre lidelse, og som søker å gi både liv og lidelse mening. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I depressive perioder er bøker redningen for meg. Det er det eneste som gir meg pause fra tankekjøret. 

TS: Prøv Vindeltorn av Tone Almhjell. Den er litt Narnia-lignende, hvor ett barn reiser inn i en annen verden med dyr. Jeg synes den var både spennende og hjertevarmende. 

Anonymkode: da6c7...c9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tilbakevendene depresjon og under forrige depressive periode så leste jeg «The power of now» av Eckhart Tolle. 

Den hjalp meg veldig med å bekjempe alle de negative tankene som konstant plager meg i tillegg til å hjelpe mot angst.

Et lite utdrag fra boken som traff meg:

«Compulsive thinking has become a collective disease. Your whole sense of who you are is then derived from mind activity. Your identity becomes a vulnerable and ever-needy mental construct, which creates fear as the predominant underlying emotion.»

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Jeg sliter med depresjon, og bøker har vært min største redning og "flukt" fra hverdagen og vonde tanker. For meg, og sikkert for mange andre også, så er bøker den mest effektive måten å stenge resten av verden ute på. 

Til TS, det spørs litt hva slags bøker du liker. Jeg har funnet mye trøst i fantasybøker, favorittene mine akkurat nå er "a court of thorns and roses" serien av Sarah J. Maas. Den er på engelsk da, men om du ikke er vant til å lese på engelsk så går det overraskende fort å vende seg til det. 

Anonymkode: 42a96...1e8

Skrevet

Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna. La deg ikke skremme av tittelen, det er ei humorbok. Jeg hørte den som lydbok kort tid etter kjæresten min døde, og det var et deilig pusterom i sorgen. Jeg hørte mye lydbøker den første tida etter kjærestens død, men det måtte være enten humor eller spenning. Bøker om sorg og tap, eller selvhjelp orket jeg ikke. Det bare forsterket følelsene.

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2018 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Selvfølgelig kan deprimerte få lyst til å lese!! Det kan faktisk være opptur om en leser en god bok. Hva tror du deprimerte gjør? Ligger og glaner i taket dagen lang?

Sover, gråter, glaner tomt ut i luften foran seg. Hilsen tidligere tungt deprimert.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover, gråter, glaner tomt ut i luften foran seg. Hilsen tidligere tungt deprimert.

Det er mange grader av depresjon da. lettere, moderat depresjon finnes også.

Anonymkode: b82ad...f0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...