AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #1 Skrevet 23. april 2018 Er så mange som lar religion og avstand komme i veien for et kjærlighetsforhold. Men alle som vil date en muslim blir frarådet dette. De bør bestemme seg for at en fremtidig kjæreste skal være norsk/vestlig. Men da eksisterer jo ikke ekte kjærlighet? hvis man skal sette opp kriterier Anonymkode: b1d26...5ae
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #2 Skrevet 23. april 2018 Hva er kjærlighet? Anonymkode: 6fb7c...19f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #3 Skrevet 23. april 2018 Joda, klart ekte kjærlighet eksisterer. Men når man er religiøs så skal kjærligheten vare lengre enn i det fysiske, og for at man skal leve sammen som en enhet også i det åndelige, er det mange som mener at man må praktisere samme religion og ha mål om å komme hjem til samme Guden, for i tro er det å forenes med Gud som er menneskets mål og mening. Så for å fortsette å være forent med en kjæreste også må man jo til samme destinasjon etter man dør. Man kan elske et menneske men måvære sann til det man mener er meningen og målet med livet, som er gjenforening med Gud i det åndelige, som er ekte uendelig kjærlighet mellom skaper og skaperverk, så derfor er det viktigere enn kjærlighet i det fysiske, for det fysiske er bare midlertidig. Anonymkode: 93d72...6eb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #4 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, klart ekte kjærlighet eksisterer. Men når man er religiøs så skal kjærligheten vare lengre enn i det fysiske, og for at man skal leve sammen som en enhet også i det åndelige, er det mange som mener at man må praktisere samme religion og ha mål om å komme hjem til samme Guden, for i tro er det å forenes med Gud som er menneskets mål og mening. Så for å fortsette å være forent med en kjæreste også må man jo til samme destinasjon etter man dør. Man kan elske et menneske men måvære sann til det man mener er meningen og målet med livet, som er gjenforening med Gud i det åndelige, som er ekte uendelig kjærlighet mellom skaper og skaperverk, så derfor er det viktigere enn kjærlighet i det fysiske, for det fysiske er bare midlertidig. Anonymkode: 93d72...6eb Interessant svar. Er du religiøs siden du kan dette? Jeg er slik at jeg ikke ser noen vits i å bli sammen med noen så fort det oppstår følelser. Jeg værer stemningen lenge, og lar ikke avstand være et hinder for at det kan bli oss. Men vil ikke gå og vente på noe som ikke skjer heller. Jeg har ikke hatt kjæreste, fordi følelsene gikk over etter noen år....da var ikke kjærligheten dyp nok. Jeg vil liksom bare finne den eneste ene. En kan nok forelske seg i mange, midlertidig...men når vet man at det er riktig? Anonymkode: b1d26...5ae
AnonymBruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 På 24.4.2018 den 0.22, AnonymBruker skrev: Er så mange som lar religion og avstand komme i veien for et kjærlighetsforhold. Men alle som vil date en muslim blir frarådet dette. De bør bestemme seg for at en fremtidig kjæreste skal være norsk/vestlig. Men da eksisterer jo ikke ekte kjærlighet? hvis man skal sette opp kriterier Anonymkode: b1d26...5ae Kjærlighet er kjemiske reaksjoner oppi hodet ditt. Religion er en historie om at det finnes en skaper. Hvordan et påstått intelligent vesen som mennesket har klart å rote sammen disse 2 tingene og fortsatt gjør det etter flere tusen år er for meg en gåte. Anonymkode: 90f4a...5a2
Gjest Newroz Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Jeg er enig med deg i at man legger begrensinger på seg selv hvis man setter opp kriterier for hvem man vil inngå et partnerskap med og ikke. Samtidig så gjør vi det på veldig mange områder, sånn utover religion. Vi vil ha en mann som er så og så høy, den og den utdannelsen, og det og det livet. Jeg har for eksempel prøvd meg på Tinder for en stund tilbake, da sveipet jeg venstre på en hel mengde menn - og kanskje jeg sveipet til venstre på han som kunne blitt min livspartner, og min store kjærlighet? De samme kriteriene setter man opp hvis man ønsker å velge bort noen som har en annen tro/har en tro. Vi ser også gjerne etter noen som er like som oss selv, og som vi kan dele våre interesser med. Hvis praktisering av tro er en viktig del av ditt liv, ønsker du vel også kanskje noen å dele akkurat dette med - og du vil da logisk nok søke etter noen som deler samme tro som deg, og som vil praktisere det med deg.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2018 #7 Skrevet 30. april 2018 Hva er egentlig kjærlighet da, tenker du? Jeg har tro på "ekte kjærlighet" men mener man må skille mellom kjærlighet og forelskelse eller tiltrekning. Selv om forelskelsen gjerne er utgangspunktet for et kjærlighetsforhold, skal man også skape et liv sammen. Sammenfallende verdier blir da viktig, ulik kulturell bakgrunn kan skape utfordringer, og alle områder der man er ulike kan bidra til å skape en slags avstand. Jeg er det mange sikkert vil betegne som "veldig religiøs". Jeg går i kirka ukentlig, ber, leser i Bibelen, og de kristne verdiene står svært sentralt for meg. Jeg kan ikke tenke meg å flytte sammen med noen før vi er gift, og jeg er seksuelt konservativ, bare for å nevne noen ting. En ting er at en mann må respektere dette, men jeg tror man står mye sterkere som par om man har dette felles. For meg er det fint å kunne be sammen, snakke om tro, gå i kirka sammen, og rett og slett oppleve at også troen binder oss sammen. Troen er en så stor del av hvem jeg er at det ville være rart å ikke dele den med en partner. Med det sagt har jeg opplevd å forelske meg og bli glad i mennesker som ikke deler min tro, men jeg ser ikke at et forhold da kan ha en framtid. Med det sagt er det selvsagt andre ting som er viktige for meg ved valg av partner enn religion: syn på økonomi og felles ønsker for framtiden, for å nevne noe. Det betyr ikke at jeg ikke tror på ekte kjærlighet, men jeg ser på kjærligheten som noe man velger, og noe man bygger sammen, og som i liten grad har sammenheng med forelskelsen, selv om tiltrekning også er viktig for et godt parforhold. Anonymkode: 4e37c...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå