Gå til innhold

Hjelp, bruker opp sparepengene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem. Jeg skammer meg mye over dette.

Jeg er en mann på 27, er student. Jeg har fått forskudd på arv av mor og far. Tidlig i desember i år fikk jeg utbetalt 100 tusen. 

Jeg har nå brukt opp 40 av de 100 tusen jeg fikk i desember og vi skriver 24. april. Jeg skammer meg så mye over dette. Jeg er en student ved høyskole. Jeg tar ut fullt lån og stipend. Jeg SKAL jobbe hele sommeren, og jeg kommer til å tjene inn en del da, men pengene jeg nå har brukt får jeg ikke tilbake uansett.

Jeg har to deltidsjobber. Begge jobbene krever ikke fast oppmøte, men er oppdragsbaserte. Jeg har totalt kun tatt to oppdrag i den ene jobben siden januar. Det har rett og slett vært utrolig få oppdrag i år. Derfor søkte jeg flere jobber og fikk jobb nr to. I denne andre jobben har jeg ikke engang tatt et oppdrag pga ulike årsåker, men jeg har kun vært ansatt en måned.

Jeg har kastet vekk pengene på fest og alkohol, taxi og ferdigmat. Jeg KLARER ikke å la pengene ligge når jeg har dem. Jeg har et problem! Er det noen som kan relatere? 

Jeg HAR tatt grep og fått meg ny deltidsjobb. men jeg har enda ikke tatt noen oppdrag. Jeg SKAL jobbe i sommer og jeg skal prøve å lage en plan for hvordan å tjene inn penger i høst. Pengene fortsetter å renne ut. Jeg har låst 25k i BSU, men vil helst låse mer av pengene. Hvor kan jeg gjøre dette? Noen som kan relatere?

mvh litt fortvilet mann.

Anonymkode: 370f0...39c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan låse kr 40 000 i  IPS, men da kan du ikke ta  ut pengene før du er 67  år (om jeg husker rett), og pengene må tas ut  over minimum 10 år.

Anonymkode: 62ec9...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Kan  du  be  dine foreldre om å ta vare på pengene for deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen dum idé faktisk. Men jeg skammer meg så mye over de pengene jeg allerede har brukt at jeg ikke tør å be dem låse resten da de ser hvor mye jeg har brukt.

Bør helst spørre de om de kan låse et beløp etter sommeren, når jeg har tjent tilbake litt av det jeg har brukt, kanskje.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen dum idé faktisk. Men jeg skammer meg så mye over de pengene jeg allerede har brukt at jeg ikke tør å be dem låse resten da de ser hvor mye jeg har brukt.

Bør helst spørre de om de kan låse et beløp etter sommeren, når jeg har tjent tilbake litt av det jeg har brukt, kanskje.

Ville begynt med å slenge 25 000 inn på bsu. Og så setter du resten av pengene over på en egen bankkonto og jobber med selvkontrollen ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville   bedt foreldrene om å ta vare på de resterende pengene nå med en gang. Du trenger ikke å fortelle at du har brukt resten av pengene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Evt kjøp fondsandeler for en del av  pengene (for  langsiktig sparing).  Indeksfond er å anbefale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynner du først å spare, er det lett å bli hekta  på sparing :) Snakker av egen erfaring :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe galt i at du bruker disse pengene gradvis til å supplere med nå mens du studerer og økonomien er trang, hvis du ser for deg å få en godt betalt jobb senere. Når du først har fått en jobb etter studiene, tar det ikke lang tid å spare inn igjen, og 100.000kr er ikke "så" mye i det store og hele når jobben er i boks. Men veldig gode penger å ha i bakhånd for en student. Men det må være til nyttige ting du trenger, ikke sløseri.

Anonymkode: c3940...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

OBOS har både bsu og bsu 2.0, så man kan få låst 50kr per år totalt 

Anonymkode: d6a67...e83

AnonymBruker
Skrevet

Sutre for at du sløser bort arven? Hva med å faktisk opparbeide litt viljestyrke? Du kommer langt med det.

Anonymkode: 7d9cd...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også sånn. Brukte opp alt. Hadde vært rik i dag om ikke. Og pengene ble brukt på bare tull også, ikke givende ting som reiser og langvarige minner.

Vil anbefale deg å sette resten i Fond, eller opprette sparekonto i en annen bank enn bruksbanken din, så du glemmer at du har de pengene , og bare lar de stå der å rente seg opp de neste årene.

Anonymkode: a62a9...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Du har ikke gjeld. Ta lærdom, ikke bruk mer, du har fortsatt en god slump sparepenger. 

Anonymkode: 396c9...2fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lignende type som deg og da jeg tjente en god del på et leilighetssalg, brant pengene i lomma på meg... Jeg er blitt anbefalt om å avvente fond og aksjer inntil eventuelt neste år, så i mellomtiden har jeg løst det ved å opprette en sparekonto i en random bank (jeg gikk for den med best rente) og jeg husker ærlig talt ikke navnet på banken engang/fortrengt det. 

Hvis jeg vil bruke pengene, kan jeg enkelt finne informasjonen, men det krever mer enn 2 taatetrykk på en app, slik det var da pengene var i min vanligr bank.

Anonymkode: fd2c8...cb6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av. Du har ikke gjeld. Ta lærdom, ikke bruk mer, du har fortsatt en god slump sparepenger. 

Anonymkode: 396c9...2fe

God slump sparepenger er det ikke. Det er nok til en god ferie , det er det. Men ikke nok til å kjøpe bil, eller legge i som egenkapital til hyttekjøp, leilighetskjøp osv. De tingene som faktisk er nyttig

Gjest GoldenLioness
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et problem. Jeg skammer meg mye over dette.

Jeg er en mann på 27, er student. Jeg har fått forskudd på arv av mor og far. Tidlig i desember i år fikk jeg utbetalt 100 tusen. 

Jeg har nå brukt opp 40 av de 100 tusen jeg fikk i desember og vi skriver 24. april. Jeg skammer meg så mye over dette. Jeg er en student ved høyskole. Jeg tar ut fullt lån og stipend. Jeg SKAL jobbe hele sommeren, og jeg kommer til å tjene inn en del da, men pengene jeg nå har brukt får jeg ikke tilbake uansett.

Jeg har to deltidsjobber. Begge jobbene krever ikke fast oppmøte, men er oppdragsbaserte. Jeg har totalt kun tatt to oppdrag i den ene jobben siden januar. Det har rett og slett vært utrolig få oppdrag i år. Derfor søkte jeg flere jobber og fikk jobb nr to. I denne andre jobben har jeg ikke engang tatt et oppdrag pga ulike årsåker, men jeg har kun vært ansatt en måned.

Jeg har kastet vekk pengene på fest og alkohol, taxi og ferdigmat. Jeg KLARER ikke å la pengene ligge når jeg har dem. Jeg har et problem! Er det noen som kan relatere? 

Jeg HAR tatt grep og fått meg ny deltidsjobb. men jeg har enda ikke tatt noen oppdrag. Jeg SKAL jobbe i sommer og jeg skal prøve å lage en plan for hvordan å tjene inn penger i høst. Pengene fortsetter å renne ut. Jeg har låst 25k i BSU, men vil helst låse mer av pengene. Hvor kan jeg gjøre dette? Noen som kan relatere?

mvh litt fortvilet mann.

Du går i banken og ber dem om å sette opp en konto som er sperret for uttak og overføring. 

Kun at din kan sette inn penger og må fysisk gå inn i banken for å få overført penger. Da er det mye mer tiltak enn å bare taste et beløp over på konto i nettbanken.

Skrevet

Du kan åpne en sparekonto i en annen bank, som du ikke har kort på. Da tar det tid å overføre de tilbake, og får deg vekk fra spontakjøp.

Da får du mulighet til å tenke over om du trenger å bruke de og de ligger ikke å frister hver dag 😊

• Liker 2
Gjest hva som helst
Skrevet

Sett pengene på fastrenteinnskudd, de fleste bankene tilbyr dette. Da er pengene låst fram til bindingstiden er over. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg kortene igjen hjemme, og ikke ta med mer kontanter enn du trenger.

Anonymkode: ed915...060

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var også sånn. Brukte opp alt. Hadde vært rik i dag om ikke. Og pengene ble brukt på bare tull også, ikke givende ting som reiser og langvarige minner.

Det er ikke opp til deg hva som er tull og tøys.

Forskning viser at så lenge forbruk matcher personlighet, så er det ikke nødvendigvis tull, - men faktisk en vei til lykke.

Hvis materiell bruk er foretrukket, fordi utadvendt er personligheten, så er det faktisk verdt det.

(...)

Anonymkode: 4c6f2...d51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...