Gå til innhold

Barn med stor aldersforskjell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er veldig usikker hva jeg vil og ønsker å høre fra folk som har vært i samme situasjon. Jeg er gift med en fantstisk mann. Vi har vært sammen siden 2004 og har 2nydelige barn på 9år &6år. (Var 21/22 når jeg fikk første) Jeg hadde lenge lyst på nr 3 men min mann ønsket ikke flere. Ettersom jeg hadde to og det i tilegg var en gutt og ei jente godtok jeg ønsket hans. Jeg har nevnt det for han en gang innimellom men ettersom han forsatt sa nei godtok jeg det. Jeg har alltid sakt at når elste ungen er 10år er det for seint til og få flere barn og at han da fikk lov å «klippes» (han har ønsket helt siden nr2. Han er 1 av 6 barn i søskenflokken sin og ønsker ikke og ha så mange selv) å derfor pga det nå kun er 11mnd igjen til elste er 9år fåreslo jeg at han nå kunne «få lov» av meg😅 men da kom den overtakende tilbakemeldingen: jeg vil bestille time i slutten av august og frem til da vil jeg du skal slutte på pillen. Skjer det noe da: så er det meningen,skjer det ikke noe da: så er det også helt greit. Men det er ditt valg og du avgjør om du vil det samme som meg... først ble jeg VELDIG glad men så starta jeg og tenke på det. Er det litt egoistisk og ønske en til nå når barna er så store? Viss jeg skulle gå med på det og der hadde blitt et barn, da hadde elste vært russ når minste kun var 7år. Det høres ut som en veldig forsjell. Er det noen som har hatt så stor aldersforskjell på barna? Erfaringer?  Bare sånn det også er sakt: det er jo ikke sikkert at jeg ville blitt gravid men jeg har allerede vært det 3ganger og da har jeg bare vært forsinka/glemt 1dag med pillene. 

Anonymkode: bb946...b98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør da ingenting! Det viktigste er at du føler at du er i form til det, at dere har økonomi til det og begge ønsker det. 

Anonymkode: d4539...c97

• Liker 3
Skrevet

Vil dere ha et barn til og har ressurser til det ser jeg ikke at aldersforskjellen til de to eldste har noe å si i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er egoistisk. 

Dette kommer til å bli en attpåklatt som får alles oppmerksomhet og det blir vel bare fint det. Og med voksne foreldre og masse tid og overskudd og økonomi. Jeg syns dette høres fint ut, jeg. 

Anonymkode: 44ac7...249

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir det ikke litt trist om dere bestemmer dere for å «go for it», men ikke klarer det innen tidsfristen? 

Anonymkode: 1ae47...a2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det ville vært et problem. Vi, Vartfall jeg er fast bestemt på 10års grensen. Var derfor jeg ble så overrasket.Jeg kommer fra en søskenflokk på 2 & 5års mellomrom og han en på 6 & 22års mellomrom.  Å når jeg såg forskjellene hos han laget jeg regelen. Jeg skal aldri få et barn bare for jeg ønsket det,viss det gjør slik jeg ikke kan følge opp de elste som bestemor. Hos oss har mormor har hatt 21års pause før hun ble mormor, hun kommer på kamper, skoleavslutninger og tar med ungene både til fjellet og sjøen. Hun kan komme på fotballkamper & skoleavslutninger mens farmor har en jente selv som skal følges opp i tillegg til farmor rollen. Ungene er altid velkomne men det er forsatt langt fra det samme.

Er redd for at en så stor aldersforskjell vil gjør at vi blir plassert i samme situasjon om 11år. Å da hadde jeg tatt vekk en opplevelse fra mine barn/barnebarn  pga jeg ønsket en til🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med så stor aldersforskjell mellom barna mine selv, men jeg har en søster som er 10 år eldre enn meg. Kjente henne ikke så godt under oppveksten, men ettersom jeg ble eldre har vi fått kjempe god kontakt. 

Jeg tror ikke noen av oss har tenkt at det var egoistisk av foreldrene våre. Jeg syns dere skal gjøre det som føles rett for dere og familien deres. 

Anonymkode: f3dfe...9e8

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det ville vært et problem. Vi, Vartfall jeg er fast bestemt på 10års grensen. Var derfor jeg ble så overrasket.Jeg kommer fra en søskenflokk på 2 & 5års mellomrom og han en på 6 & 22års mellomrom.  Å når jeg såg forskjellene hos han laget jeg regelen. Jeg skal aldri få et barn bare for jeg ønsket det,viss det gjør slik jeg ikke kan følge opp de elste som bestemor. Hos oss har mormor har hatt 21års pause før hun ble mormor, hun kommer på kamper, skoleavslutninger og tar med ungene både til fjellet og sjøen. Hun kan komme på fotballkamper & skoleavslutninger mens farmor har en jente selv som skal følges opp i tillegg til farmor rollen. Ungene er altid velkomne men det er forsatt langt fra det samme.

Er redd for at en så stor aldersforskjell vil gjør at vi blir plassert i samme situasjon om 11år. Å da hadde jeg tatt vekk en opplevelse fra mine barn/barnebarn  pga jeg ønsket en til🤔

Én frisk attpåklatt vil normalt ikke hindre dere i å være de besteforeldrene dere vil være om dere er normalt friske og oppegående. Men selv har jeg en lillebror med autisme som nå er tenåring. Han krever veldig mye, og mine foreldre har ikke overskudd til å være besteforeldre for mine barn.

I tillegg er det vanskelig for meg og den andre broren min (som også er voksen) å kunne finne på ting sammen som det ikke passer å ha barn med på. Får lillebroren min vite om det så blir det et leven uten like fordi han blir "utestengt" siden han er den eneste av søsknene som ikke får være med. Så jeg skulle egentlig ønske, når foreldrene mine først valgte å få en attpåklatt, at de heller fikk enda en.

Jeg elsker jo lillebroren min og ønsker selvsagt ikke at han ikke var født. Men jeg må innrømme at jeg noen ganger har tenkt tanken på at mye kunne vært annerledes.

Nå er aldersforskjellen større her da. Om dere får en til når eldste er 7 så er det jo godt mulig yngste er voksen før eldste får barn. :)

Anonymkode: 51fca...a32

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg husket feil, ser at eldste er 9 nå. Men det er jo en mulighet likevel. Og de eldste kan få mye glede av et søsken til selv med aldersforskjell. Kan dessverre ikke fortelle deg hva som er best, det er det vel ingen som kan. :)

Anonymkode: 51fca...a32

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det er egoistisk. 

Dette kommer til å bli en attpåklatt som får alles oppmerksomhet og det blir vel bare fint det. Og med voksne foreldre og masse tid og overskudd og økonomi. Jeg syns dette høres fint ut, jeg. 

Bare for å fortsette litt på mitt eget innlegg.

Jeg har tre barn der alle tre har litt store aldershopp. Det er nesten 8 år mellom eldste og mellomste og det samme mellom eldste og yngste.

Fordelen er som nevnt over her med oppmerksomhet, tid osv. Det andre er at når man har så store barn så kan de kanskje være barnevakt innimellom.

Ulempen er at de sannsynligvis ikke kommer til å vokse opp i samme hjem og kanskje ikke få den søskenfølelsen seg i mellom. Nå er mine to eldste mye sammen siden de har blitt voksne, aldersforskjellen merkes ikke så godt der lengre. Det er annerledes med den yngste som blir for ung for de to andre. 

Jeg syns fortsatt ikke at det er egoistisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe å si! Jeg er 18 år eldre enn min lillesøster og vi har et utrolig godt forhold! Hun går nå i 2.klasse og jeg har flyttet hjemmefra, men hun overnatter her og vi finner på ting sammen! :) 

Anonymkode: 153cd...1d5

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ville tenkt på i din situasjon er om jeg ville lagt et "behagelig" liv som jeg har nå, bak meg. Nå er ungene store og det er lett å dra på ferier mm. De du har er mer jevngamle og det kreves ikke av dere at dere må ta hensyn til den lille og hva dere kan gjøre alle sammen samtidig. For mange så blir hensynet til den minste en stopper for hva dere kan finne på alle sammen samtidig. Er det verd å begynne med nattevåk, bleieskift og stresset som er den første tiden enda en gang til? Det er noe du burde tenke godt over om du virkelig vil igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 10 år mellom eldste og nr 2. Og vi har enda flere år mellom eldste og nummer 3.

For oss ble det bare sånn, og jeg tenkte ikke en gang over at det ble stor aldersforskjell. Og for barna har det aldri vært annet enn glede mellom eldste og yngre. Det var veldig kjekt for eldste å få mindre søsken, og de små har stor glede av det eldste barnet.

Nå har barna blitt store/ voksne, og jeg ser nok litt annerledes på det... Jeg angrer på at vi har latt småbarns livet ta så mange år. Vi sitter fortsatt med hjemmeboende barn, i mange år til, når vi egentlig kunne hatt utflyttede barn. Jeg har "alltid" hatt barn, og vil nesten være pensjonist før jeg kan disponere min egen tid sånn som jeg vil. Vi kan ikke ta en impulsferie, bare oss to, for vi må bruke feriedagene våre på skoleferie og planleggingsdager. Når andre betaler ned gjeld, bygger på huset, kjøper hytte, så må vi enda handle Reima dresser, støvler og betale medlemskontingent til lag og foreninger.

Dette er selvsagt veldig satt på spissen, og vi angrer absolutt ikke på barna vi har fått, men vi skulle ønske de siste var tettere med den første.  

Anonymkode: 018c1...16d

Skrevet

Kan ikke se noe problem med det. Ville gått for det om alt lå til rette for å få et barn til. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ti år mellom mine to. Men nå var jeg veldig ung med nr 1 og ung med nummer 2 .

Helt perfekt aldersforskjell. Har to enebarn egentlig og de har fått full fokus uten at jeg har stresset et eneste sekund. Nå er de 25 og 15.  kjempegode venner. Som tilbringer mye tid sammen.

Anonymkode: 51973...f89

AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldersforskjell på 16 år, og har aldri angret på det. Vi trives med barn i huset og har ikke kjent på lengelsen etter å bli ferdig med barna, så for oss passer det godt. Den eneste negative tanken jeg har hatt i forbindelse med aldersforskjellen, er at yngste fikk mye eldre besteforeldre. På den annen side er jo eldste søskenet nærmest en blanding mellom søsken og tante, så minsten får uansett en ekstra "voksenperson". At forholdet mellom søsknene ikke blir det samme som om de hadde vært 2-3 år fra hverandre i alder, er bare annerledes- ikke dårligere eller bedre. Bare annerledes, og fint det også :)

Anonymkode: f6e92...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 12 år mellom nr 1 og 2. Planlegger nr over sommeren slik at minstemann får et søsken i lik alder. 

Jeg var 20 når første kom så har alltid visst at jeg ville ha flere barn. 

Anonymkode: 83d81...713

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg har dårlige erfaringer med mye eldre søsken. Dere har allerede en av hver, og kan nå se frem til tomt rede i 40-årene. Det må jo være en flott livssituasjon!

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en ny lillebror når jeg var 12 år. Det var bare superstas :)

Anonymkode: 235bb...122

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min er 12 år eldre enn meg. Elsket når hun passet og lekte med meg som barn. Vi har fortsatt ett veldig godt forhold, og jeg kan alltid søke råd hos henne. 

Jeg har også ett annet søsken som er 5 år eldre og vi har også ett godt forhold. Har aldri savnet å ha ett søsken på samme alder som meg. Husker som barn/ungdom hvor mye søskene til vennene mine (med 1-2 års mellomrom) kranglet, jeg kan aldri huske å ha kranglet med mine. Kanskje litt med søskene mitt som er 5 år eldre, men det var sjeldent. 

Synes dere skal prøve på en til uten dårlig samvittighet! 

Anonymkode: 1c2ff...131

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...