Gå til innhold

Barn med stor aldersforskjell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er veldig usikker hva jeg vill og ønsker og høre fra folk som har vært i samme situasjon. Jeg er gift med en fantstisk mann. Vi har vært sammen siden 2004 og har 2nydelige barn på 9år &6år. (Var 21/22 når jeg fikk første) Jeg hadde lenge lyst på nr 3 men min mann ønsket ikke flere. Ettersom jeg hadde to og det i tilegg var en gutt og ei jente godtok jeg ønsket hans. Jeg har nevnt det for han en gang innimellom men ettersom han forsatt sa nei godtok jeg det. Jeg har alltid sakt at når elste ungen er 10år er det for seint til og få flere barn og at han da fikk lov å «klippes» (han har ønsket helt siden nr2. Han er 1 av 6 barn i søskenflokken sin og ønsker ikke og ha så mange selv) å derfor pga det nå kun er 11mnd igjen til elste er 9år fåreslo jeg at han nå kunne «få lov» av meg😅 men da kom den overtakende tilbakemeldingen: jeg vil bestille time i slutten av august og frem til da vil jeg du skal slutte på pillen. Skjer det noe da: så er det meningen,skjer det ikke noe da: så er det også helt greit. Men det er ditt valg og du avgjør om du vil det samme som meg... først ble jeg VELDIG glad men så starta jeg og tenke på det. Er det litt egoistisk og ønske en til nå når barna er så store? Viss jeg skulle gå med på det og der hadde blitt et barn, da hadde elste vært russ når minste kun var 7år. Det høres ut som en veldig forsjell. Er det noen som har hatt så stor aldersforskjell på barna? Erfaringer?  Bare sånn det også er sakt: det er jo ikke sikkert at jeg ville blitt gravid men jeg har allerede vært det 3ganger og da har jeg bare vært forsinka/glemt 1dag med pillene. 

Anonymkode: d9819...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjenner noen som har 15 og 18 års aldersforskjell på barna, og noen som har 11 og 15 års aldersforskjell på barna. Vel å merke er barna halvsøsken, men det virker som det går helt fint

Endret av Millimani
  • Liker 2
Skrevet

Det er mange familier som har attpåklatter, som fungerer helt fint. Så lenge du fortsatt ønsker deg et barn til synes jeg dere skal prøve, søsknene blir å bli like glad i det nye tilskuddet, selv om det ikke blir en lekekamerat i like stor grad. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er knapt attpåklatt. Går helt fint. Kjempekjekt for eldste som er stor nok til å passe litt når den tid kommer. 

Anonymkode: ddf28...e49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt første søsken da jeg var åtte, mitt siste søsken da jeg var 25. Jeg var praktisk talt enebarn, og misunner det nære og gode forholdet mine andre søsken har sammen. Jeg er bare som en tante for dem :( 

Anonymkode: e8ce9...a6a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk mitt første søsken da jeg var åtte, mitt siste søsken da jeg var 25. Jeg var praktisk talt enebarn, og misunner det nære og gode forholdet mine andre søsken har sammen. Jeg er bare som en tante for dem :( 

Enebarn når du fikk søsken som 8 åring? Det er jo fortsatt 10 år igjen av barndommen. Jeg fikk min søster som 5 åring og neste som 10 åring. Vil ikke selv ha tette barn, for det blir bare mer krangling og stress. 

Anonymkode: 030bf...66b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enebarn når du fikk søsken som 8 åring? Det er jo fortsatt 10 år igjen av barndommen. Jeg fikk min søster som 5 åring og neste som 10 åring. Vil ikke selv ha tette barn, for det blir bare mer krangling og stress. 

Anonymkode: 030bf...66b

5 er noe helt annet enn 8 år. Da jeg var 10, var søster 2. Da jeg var 15, var søster 7. Da jeg var russ, var søster 10. Nå som jeg er gift og har barn, har søster akkurat flyttet ut og begynt på studier. Vi har null og ingenting til felles, og de som er enda yngre enn henne kjenner jeg såvidt.

7 år mellom og barna regnes som enebarn. Funksjonelt enebarn heter det i psykologien. Skulle jeg fått et barn så lenge etter, så hadde jeg fått to slik at det ikke skulle bli like ensom som jeg var. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er knapt attpåklatt. Går helt fint. Kjempekjekt for eldste som er stor nok til å passe litt når den tid kommer. 

Anonymkode: ddf28...e49

Nei det er ikke kjekt i det hele tatt å være den eldste som kan passe.

Ser ikke noe problem i å få flere barn, det er jo deres valg og ingen andre sitt.

vi er 6 søsken med stort sprang mellom. Som eldste jente i familien måtte jeg stille opp alt for mye hjemme. Det har ført til nesten null kontakt med familien min som voksen. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 fordi yngstemann skulle komme til. 

Anonymkode: 312da...fe0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil du gjennom småbarnsperioden igjen? Er det ikke deilig nå når barva har blitt store, er skolebarn og er mer selvstendige?  Så kan dere to leve litt også, som individer og som par? 

Anonymkode: 78d70...0cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søsken som er 16 og 14 år eldre. Aldri hatt noe problem med det eller synest det er dumt. Det er jo sånn vår familie er.

Den yngste er jo bare 6 år? Blir nok kjempe koselig :)

Anonymkode: 21067...e19

• Liker 2
Skrevet

Går det mer enn 7 år mellom to fødsler blir man regna som førstegangsfødende igjen så det er bare å sette i gang :P 

Slik aldersforskjellen blir mellom dine barn hvis det klaffer for dere nå ganske snart, vil aldersforskjellen være nesten den samme som mellom tre søsken (nå voksne) jeg vet hvem er. Jeg kjenner dem ikke, men har hatt litt kontakt med to av dem. Jente, gutt, jente...og de to jentene har alltid hatt et "dukke-forhold" til hverandre. Holdt sammen i tykt og tynt, hatt et nært og godt forhold alltid, og den yngste har vært den eldstes "dukke" i alle år.

Det er kun dere to som kan avgjøre hva dere mener er best for dere. 10 års aldersforskjell mellom eldste og yngste trenger ikke være dumt. Man vet uansett ikke før man har prøvd, men fordi det er "for sent å angre" når den dagen kommer, så finnes det ingen fasitsvar på det. Men det er bedre å angre på ting man har gjort enn å angre på ting man ikke har gjort

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Millimani skrev:

Går det mer enn 7 år mellom to fødsler blir man regna som førstegangsfødende igjen så det er bare å sette i gang :P 

Slik aldersforskjellen blir mellom dine barn hvis det klaffer for dere nå ganske snart, vil aldersforskjellen være nesten den samme som mellom tre søsken (nå voksne) jeg vet hvem er. Jeg kjenner dem ikke, men har hatt litt kontakt med to av dem. Jente, gutt, jente...og de to jentene har alltid hatt et "dukke-forhold" til hverandre. Holdt sammen i tykt og tynt, hatt et nært og godt forhold alltid, og den yngste har vært den eldstes "dukke" i alle år.

Det er kun dere to som kan avgjøre hva dere mener er best for dere. 10 års aldersforskjell mellom eldste og yngste trenger ikke være dumt. Man vet uansett ikke før man har prøvd, men fordi det er "for sent å angre" når den dagen kommer, så finnes det ingen fasitsvar på det. Men det er bedre å angre på ting man har gjort enn å angre på ting man ikke har gjort

Kan du utdype hva du mener med at en kvinne som har født plutselig blir førstegangsfødende igjen om det går noen år mellom fødslene? Altså hva er konsekvensen?

Anonymkode: be4e8...ad8

Skrevet

Naboen min er 18 år yngre enn sin søster, samme mor og far, det har vært et greit søskenforhold, men naturlig nok har de blitt tatt for og være mor og sønn 

Skrevet

Jeg er ikke norsk selv og ser at her er det vanlig å ha barna veldig tett i alderen (1-3 år i mellom). Tror det er en del av det typisk norske. Sikkert  fordi mange starter med barn sent. I mange andre land er det helt vanlig å få første barn i alderen 20-25 år og så ha 5-7-10 år i mellom. Så jeg hadde kjørt på. 

Samtidig er det en ting dere må diskutere. Hva om du begynner å drømme om en til og så er det juli og du fortsatt ikke er gravid? Ønsket forsvinner jo ikke på dagen. Og for en rar holdning har mannen din: han ønsker egentlig ikke barn, men kommer det plutselig en, så er det greit allikevel. Blir han glad for hver mnd. som går der du ikke er gravid?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du utdype hva du mener med at en kvinne som har født plutselig blir førstegangsfødende igjen om det går noen år mellom fødslene? Altså hva er konsekvensen?

Det vet jeg ærlig talt ikke. Men jeg har hørt det av en som har født med mer enn 7 år mellom to fødsler. Kan ikke tenke meg at det har konsekvenser i det hele tatt. Man regnes som førstegangsfødende igjen etter mer enn 7 år mellom to fødsler, det er det hele. Kanskje det har med bekken og livmor å gjøre.

Endret av Millimani
AnonymBruker
Skrevet

Er mellom 5 og 12 år mellom meg og mine storesøsken. Har et fantastisk forhold til alle tre søsknene mine idag :) hadde og et fint forhold til dem i barndommen, men de to eldste flyttet jo fort ut 😊 Uansett var det alltid gøy når de kom hjemom og jeg syns ikke det var negativt med eldre søsken. I dag er det i allefall gull verdt med mange søsken, da vi nylig mistet en av foreldrene våre.

Angående dette som ble nevnt om at hvis det går x antall år mellom fødslene, så sa jordmoren jeg hadde sist at dette ikke stemte. Jeg har kun 1 barn, men på et kurs vi var på så var det en dame der som var andregangsgravid og nr 1 var 15 år gammel og jordmor mente at kroppen faktisk husker alt det den har vært igjennom selv om det har gått mange år :) 

Tilbake til spørsmålet ditt, jeg tenker at du skal kaste pillen og ha en hyggelig sommer med mannen din. Disse babyene kommer når de vil de ;)

Anonymkode: dde13...aa1

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Millimani skrev:

Det vet jeg ærlig talt ikke. Men jeg har hørt det av en som har født med mer enn 7 år mellom to fødsler. Kan ikke tenke meg at det har konsekvenser i det hele tatt. Man regnes som førstegangsfødende igjen etter mer enn 7 år mellom to fødsler, det er det hele. Kanskje det har med bekken og livmor å gjøre.

Ok. Vil bare si at det er en myte 👍 en kvinne blir aldri førstegangsfødende igjen uansett hvor mange år det er mellom barna. 

Selv har jeg 12 år mellom mine og andre fødsel gikk som en drøm. Tydelig at kroppen husket at den hadde født før. Det skjer ingenting med bekken og livmor som gjør at man blir førstegangs igjen. Kroppen husker 😊

AnonymBruker
Skrevet

ni år mellom mine to - de er i dag 18 og 27 og har et fantastisk godt søskenforhold, forøvrig har de hatt det hele veien.. 

Anonymkode: 14a92...765

• Liker 1
Skrevet

Ingen problem det, 12 år mellom meg og yngste søsken og vi er perlevenner :)

AnonymBruker
Skrevet

8 år mellom meg og mitt søsken. Vi har et helt ok forhold nå, men det er alt. Det hadde vi ikke i barne - og ungdomsårene. Veldig tydelig at vi er, og alltid har vært, på forskjellige stadier i livet. Ønsket meg alltid et jevngammelt søsken da jeg var yngre. 

Anonymkode: addbc...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...