Gå til innhold

Sesongen for fuglelopper er i gang, og å avvenne pus fra å sove i senga funker dårlig.. noen råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å ha katten i senga er noe jeg har vokst opp med, så det har blitt en naturlig del av mitt kattehold også som voksen. Jeg har også et utrolig tett bånd med katten min, da vi begge var i en usikker situasjon i livet da han kom til meg som hjemløs og utrygg pus. Så han har alltid satt pris på å ligge i armkroken min, enten jeg ser på film om ettermiddagen eller har lagt meg for kvelden. Jeg bor i en liten hybelleilighet, og har bare seng her, så det funker ikke å skille mellom stue og soverom. 

Men nå er det altså litt vanskelig. Han er en absolutt 100% UTEkatt, som er umulig å omvende til innekatt, og fordi han går ute så jakter og spiser han både det ene og det andre. Da kommer han inn med lopper i pelsen og drar dette med seg opp i senga.. og jeg blir bitt og klør som ei annen loppebefengt bikkje. Han selv får loppemiddel (Frontline) og ser ikke ut til å være påvirket i det hele tatt. I går og i dag har jeg nektet han å være i sofa og seng pga det klør som et helvete, og jeg merker at det går på bekostning av både meg og han. For det første er det masse omstendigheter i livet mitt som gjør at denne nærheten er veldig god å ha for min del. Han setter også veldig stor pris på denne nære kontakten og blir veldig furten og virker nesten deppa på samme måte som han har vært deprimert av en annen årsak tidligere. Prøver å hoppe opp i senga, men jeg jager han ned og han legger seg på gulvet og blir liggende der resten av dagen. Jeg får helt vondt. 

Vet at det sikkert blir masse synsinger her uten at folk vet hele konteksten, og det er vanskelig å skissere hele bildet her sånn at folk forstår det også. Men sånn er det jo alltids her på KG. Uansett... Noen som har noen velmenende råd? PS: husk at dere ikke vet, og heller ikke kan vite, alt om livet til personen dere prøver å gi råd..

Still heller oppklarende spørsmål enn å være krasse. 

Hilsen håpefull :)

Anonymkode: 2abb2...544

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Steng soveromsdøren. Lag en egen "seng" for pus på et annet rom :ninuskapus:

Anonymkode: 72c22...d6b

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Steng soveromsdøren. Lag en egen "seng" for pus på et annet rom :ninuskapus:

Men da kutter jeg også tvert av denne nære kontakten vi har. :( Som sagt har jeg bare ettroms så ingen mulighet for å skille mellom soverom og stue. Som sagt har jeg kun seng. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ah, jeg ser nå at stue og soverom er i ett. Kan pus få en kosekurv på  kjøkkenet eller på badet der pus også har tilgang på mat og toalett?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev sofa og seng en plass i innlegget ser jeg, det var ikke meningen å forvirre, men jeg har altså bare seng, dvs. sovesofa. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da kutter jeg også tvert av denne nære kontakten vi har. :( Som sagt har jeg bare ettroms så ingen mulighet for å skille mellom soverom og stue. Som sagt har jeg kun seng. 

Får du ofte loppebitt? Tar du allergimedisin når du får loppebittene?
Er det mulig å gjøre noe mer med pelsen til  pus for å unngå loppesmitte?

AnonymBruker
Skrevet

Ah, jeg ser nå at stue og soverom er i ett. Kan pus få en kosekurv på  kjøkkenet eller på badet der pus også har tilgang på mat og toalett?

Oppholdsrom er i samme rom som stue og soverom, bare ett rom. Ellers har jeg en liten gang og et lite bad og det er ikke plass til mat og toalett der. Uansett så er det samme problemet om det hadde vært gjennomførbart, fordi denne nære kontakten da blir borte. :(

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du har langermet ettersittende genser + longs + sokker når du sover / er i seng med pus? Klarer loppene å bite gjennom klær?

AnonymBruker
Skrevet

Får du ofte loppebitt? Tar du allergimedisin når du får loppebittene?
Er det mulig å gjøre noe mer med pelsen til  pus for å unngå loppesmitte?

Jeg tar Zyrtec ja, daglig pga pollen. Har tatt det i noen uker nå og tenker å fortsette med det helt til høsten. Får ihvertfall ett loppebitt daglig nå, så klør konstant når jeg er hjemme. 

Tror kanskje ikke det er noe mer å gjøre med pelsen enn det han allerede får, hvis ikke noen har andre forslag? Det dumme er at han allerede får en del medisiner fordi han også er allergisk (haha, ironisk), så om det skal være noe mer medisingreier så føler jeg nesten at det er jeg som må ta medisiner? Han klør jo ikke nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen din om hva som hjelper best når du får loppebitt. Allergitablett  + evt noe salve som er kløstillende?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du har langermet ettersittende genser + longs + sokker når du sover / er i seng med pus? Klarer loppene å bite gjennom klær?

Finnes det sånn "kondomdrakt" i tynn bomull? Jeg tror ikke lopper kommer seg igjennom klær? Forøvrig så hater jeg å ha sokker på når jeg sover, haha, men hadde det vært tynt stoff så kanskje.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre katter og det eneste som hjelper er dette: Tilvenning og resignasjon.

Hjelper også å kutte alle tilsetningsstoffer og melkeprodukter ut fra maten, jeg klør mindre av alle slags insektbitt etter jeg gjorde det.

Anonymkode: 2dc57...1cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar Zyrtec ja, daglig pga pollen. Har tatt det i noen uker nå og tenker å fortsette med det helt til høsten. Får ihvertfall ett loppebitt daglig nå, så klør konstant når jeg er hjemme. 

Tror kanskje ikke det er noe mer å gjøre med pelsen enn det han allerede får, hvis ikke noen har andre forslag? Det dumme er at han allerede får en del medisiner fordi han også er allergisk (haha, ironisk), så om det skal være noe mer medisingreier så føler jeg nesten at det er jeg som må ta medisiner? Han klør jo ikke nå. 

Jeg forstår. Jeg ville spurt legen din. Kanskje en annen allergimedisin vil hjelpe deg bedre?

Hør med legen din om hva som hjelper best når du får loppebitt. Allergitablett  + evt noe salve som er kløstillende?

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det sånn "kondomdrakt" i tynn bomull? Jeg tror ikke lopper kommer seg igjennom klær? Forøvrig så hater jeg å ha sokker på når jeg sover, haha, men hadde det vært tynt stoff så kanskje.. 

Bumullstrømpebukse kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar allerede Zyrtec, og har masse kløstillende kremer liggende, men blir det ikke litt voldsomt å smøre seg inn med masse kortison eller lignende hver kveld? Jeg klør på hele kroppen, særlig leggene. Evt funker det kanskje med MyggA eller noe sånt? Noen som vet?? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår. Jeg ville spurt legen din. Kanskje en annen allergimedisin vil hjelpe deg bedre?

Ja kanskje det :) må høre om det. Takk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bumullstrømpebukse kanskje?

Ja, god ide. Kan jo alltids prøve! Takk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar allerede Zyrtec, og har masse kløstillende kremer liggende, men blir det ikke litt voldsomt å smøre seg inn med masse kortison eller lignende hver kveld? Jeg klør på hele kroppen, særlig leggene. Evt funker det kanskje med MyggA eller noe sånt? Noen som vet?? 

Jeg vet ikke.  Jeg ville spurt legen. 

Jeg håper at tiltak  med påkledning vil hjelpe deg å unngå loppebitt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, god ide. Kan jo alltids prøve! Takk :)

Håper at det vil hjelpe, og at legen din også gir deg gode råd  om hvilke tabletter  og salver som vil være best for deg :klemmer: 

AnonymBruker
Skrevet

Moren min gikk på allergimedisin og alle slags piller, hun var uansett superallergisk mot biestikk og hovnet enormt opp. Jeg tror pillene bare gjør det verre over tid.

Anonymkode: 2dc57...1cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...