AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #41 Skrevet 24. april 2018 So ro lillemann, ulogisk tekst! Ikke bare ulogisk, men uforståelig! Ja lillemann har jeg, så det vet jeg jo hva er, men "so ro", er det noe den ER, eller kanskje noe den skal GJØRE? Jeg fatter ingen ting. Anonymkode: 2655b...d98
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #42 Skrevet 24. april 2018 7 minutter siden, Perelandra skrev: Herlig med litt fakta Ja ikke sant? Men det går jo kanskje an å stable ungene i høyden? Eventuelt la rekka slynge seg litt på vei til Drammen? Det står jo tross alt ingen steder at rekka skal ta korteste vei fra A til B Anonymkode: 6ef22...a13
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #43 Skrevet 24. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avstanden direkte fra Sørafrika til Drammen er 10120000 meter. Hvis man da regner at det er plass til 2 barn pr meter blir det 20240000 barn totalt. Hvis vi tar utgangspunkt i denne artikkelen (1,9 milliarder barn under 15 år) vil det overhodet ikke være plass til så mange barn i den rekka fra Afrika til Drammen; barna må da trøkkes såpass tett sammen at det blir direkte helseskadelig. Anonymkode: 6ef22...a13 Selv om det ikke hjelper så veldig føler jeg at vi bør forholde oss til antall barn i verden da sangen ble skrevet (utgitt i 1960). Da snakker vi 1 milliard barn? Kan muligens bli litt bedre hvis de står etter hverandre, rygg mot mage? Da kan vi kanskje få til 6-7 barn per meter? Anonymkode: 7e14d...57c 1
Perelandra Skrevet 24. april 2018 #44 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om det ikke hjelper så veldig føler jeg at vi bør forholde oss til antall barn i verden da sangen ble skrevet (utgitt i 1960). Da snakker vi 1 milliard barn? Kan muligens bli litt bedre hvis de står etter hverandre, rygg mot mage? Da kan vi kanskje få til 6-7 barn per meter? Anonymkode: 7e14d...57c Godt poeng! Jeg tenke akkurat på det, og var i ferd med å finne ut når sangen ble skrevet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #45 Skrevet 24. april 2018 1 minutt siden, Perelandra skrev: Godt poeng! Jeg tenke akkurat på det, og var i ferd med å finne ut når sangen ble skrevet. Blir fortsatt kun 65780000 barn.. Anonymkode: 7e14d...57c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #46 Skrevet 24. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: So ro lillemann, ulogisk tekst! Ikke bare ulogisk, men uforståelig! Ja lillemann har jeg, så det vet jeg jo hva er, men "so ro", er det noe den ER, eller kanskje noe den skal GJØRE? Jeg fatter ingen ting. Anonymkode: 2655b...d98 So forklares her bl.a med sugge, gris, purke. Ro er grei. Så da er det snakk om en gris som ror? Eventuelt er det en skjult fornærmelse i sangen, at man faktisk kaller sin lille gutt for en gris, og insruerer ungen i å ro vekk? Altså, jeg skjønner at foreldre blir frustrert når avkommet nekter å sove, men det der er jo direkte slemt. Anonymkode: 6ef22...a13 1
Salka Skrevet 24. april 2018 #47 Skrevet 24. april 2018 (endret) Sov i ro lille kjønnsnøytrale skapning, nå er dagen over Alle barn i alle land innenfor vår tidssone ligger nå og sover Sov i ro tipp og topp, sov min vesle pode Reven sover også nå med halen under hodet Fornøyd nå? Endret 25. april 2018 av Salka 2
Gjest Husmusa70 Skrevet 25. april 2018 #48 Skrevet 25. april 2018 Dette er ikke ulogisk i det hele tatt! "So ro" er noe man synger når man bysser mus i søvn, det er på vårt språk og jeg kan ikke avsløre hva det betyr. Og denne sangen er sunget av en mus, til en mus, og vi tenker ikke på tidsregning og land slik som dere. For oss er "landene" mye mindre og kan godt være innen samme tiddsone. Så det så!
Perelandra Skrevet 25. april 2018 #49 Skrevet 25. april 2018 Godt vi får en ekspertuttalelse fra ei ekte husmus! 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #50 Skrevet 25. april 2018 19 timer siden, Perelandra skrev: Barnesanger er full av ulogiskheter, sånn er det bare. For eksempel sangen Noen barn er brune. "Tenk om de kunne leke sammen alle sammen Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen" Hvorfor akkurat Drammen? Og hvorfor ikke spesifisere hvor i Afrika rekken starter? Er da ikke noe ulogisk med det. Om man hadde spesifisert et sted i Afrika er det ikke sikkert folk hadde visst hvor det var. En rekke fra Afrika et sted, og til Drammen. No prob. Anonymkode: a63c3...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2018 #51 Skrevet 25. april 2018 13 timer siden, Husmusa70 skrev: Dette er ikke ulogisk i det hele tatt! "So ro" er noe man synger når man bysser mus i søvn, det er på vårt språk og jeg kan ikke avsløre hva det betyr. Og denne sangen er sunget av en mus, til en mus, og vi tenker ikke på tidsregning og land slik som dere. For oss er "landene" mye mindre og kan godt være innen samme tiddsone. Så det så! Så saken er at Egner tenkte på at musene kanskje ikke vet om tidsforskjell? Tja, kanskje. Litt som at man i Islam ikke visste om midnattssol og mørketid, som ikke passer helt inn i Ramadan-konseptet. Anonymkode: a63c3...ba0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå