Gå til innhold

So ro lillemann, ulogisk tekst!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

«Alle mus i alle land, ligger nå og sover».

Men om musene sover i Norge, så er det ikke sikkert de sover i feks USA pga tidsforskjellen. Burde det ikke i stedet hett «Alle mus i dette land»?

Ser at visen er skrevet av Thorbjørn Egner og utgitt i 1953. Men man visste jo godt om tidsforskjellen på den tiden, Jorden rundt på 80 dager ble feks skrevet på 1800-tallet.

Anonymkode: a63c3...ba0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tjaaah... Og mus er vel  nattdyr (og sover på dagtid?), er de  ikke? Og da blir teksten i hvertfall  feil :alice:

Anonymkode: b61f7...3ab

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den versjonen jeg har lært synger man "alle mus i dette land ligger nå og sover". Så får de amerikanske musene bare jobbe på!

Anonymkode: fa503...7f5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, eventyr, ser du, kan godt være ukorrekte  ettersom det er kun eventyr:ac:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjaaah... Og mus er vel  nattdyr (og sover på dagtid?), er de  ikke? Og da blir teksten i hvertfall  feil :alice:

Nei? På musespråk omtaler man nok tiden man er våken som «dagen».

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, eventyr, ser du, kan godt være ukorrekte  ettersom det er kun eventyr:ac:

Tviler på om Egner tenkte: «I min verden eksisterer det ikke tidsforskjell». 

Nei, det var nok en glipp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det en vise som mor til klatremus sang da han var liten? Hakkebakkeskogen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er fin og ganske logisk, om man ikke tenker på tidsforskjell.

Hør på sangene på radio i dag, DER er det ikke logikk å finne!  gucci gang gucci gang gucci gang.... bængshot maddafakka ....
*rister på hodet*

Anonymkode: 0ec65...5bc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kvelder før jeg går til sengs, tenker jeg "jeg kjeder meg og livet mitt suger", så går jeg inn på kvinneguiden, leser en tråd som dette og tenker "Hm. Det finnes faktisk særere mennesker enn meg". Så blir jeg glad og kan legge meg med et smil om munnen. Tusen takk TS. Du gjorde virkelig kvelden min bedre :) 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, og jeg som har lært at det heter "Sov ro, lille barn".... "Alle barn i dette land, ligger nå å sover". 

Anonymkode: 791b5...1d4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har endret teksten til "alle barn i dette land ligger nå og sover". Selv om de nok ikke gjør det, da. Grunnen til mus i sangen er vel pga. det liksom var mus som sang den i Hakkebakkeskogen.

Anonymkode: b3463...837

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endret teksten til "alle barn i dette land ligger nå og sover". Selv om de nok ikke gjør det, da. Grunnen til mus i sangen er vel pga. det liksom var mus som sang den i Hakkebakkeskogen.

Anonymkode: b3463...837

:klappe: 

Men mus kan jo ikke synge...:sleep:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De amerikanske musene jobber sikkert nattskift. 

Anonymkode: f6639...e4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klappe: 

Men mus kan jo ikke synge...:sleep:

Var liksom det. Føler hele denne sangen er bare løgn og fanteri, hva slags tulling var denne her Egner egentlig?

Anonymkode: 95674...df6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Dyrene i Afrika sier Torbjørn Egner at bavianer vugger ungene i palmehengekøye, med en skravlepapegøye som barnepike, elefanten er brannkonstabel og slukker skogbrann, og ett nesehorn er dyrelege og har hatt og stokk, og opererer en krokodille. 
Du føler ikke det burde reageres mer på da? 

Eller at man forteller historier om hvordan Julenissen rekker dele ut gaver til alle barn på en natt? Eller Tannfeen som samler på tenner? Flyvende reinsdyr? Hekser? Huldre? Draugen? Heksa i skogen som hadde bygget ett pepperkakehus som tydeligvis tåler vær og vind? Eller Rødhette som ikke ser forskjell på bestemoren og en ulv? Snømannen Kalle som kommer til liv? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der ødela du livsløgnen min. :trist:

3 minutter siden, _popcorn_ skrev:

I Dyrene i Afrika sier Torbjørn Egner at bavianer vugger ungene i palmehengekøye, med en skravlepapegøye som barnepike, elefanten er brannkonstabel og slukker skogbrann, og ett nesehorn er dyrelege og har hatt og stokk, og opererer en krokodille. 
Du føler ikke det burde reageres mer på da? 

Eller at man forteller historier om hvordan Julenissen rekker dele ut gaver til alle barn på en natt? Eller Tannfeen som samler på tenner? Flyvende reinsdyr? Hekser? Huldre? Draugen? Heksa i skogen som hadde bygget ett pepperkakehus som tydeligvis tåler vær og vind? Eller Rødhette som ikke ser forskjell på bestemoren og en ulv? Snømannen Kalle som kommer til liv? 

Anonymkode: 95674...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er bare nydelig....  Sang den for sønnen min fra han var nyfødt til han var 6-7 år. Byttet ut mus i alle land med barn i alle land.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...