Gå til innhold

Så blomsterfrø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å prøve og være litt hobbygartner i sommer, og har derfor gått til innkjøp av frø og plantekasser. Så kom jeg på; jord. Har det noe å si hvilken type jord jeg bruker?Jeg har litt krukkejord fra før, går det greit å bruke det? Jeg har bl.a solsikker og pionvalmue. Og skal prøve meg på sukkererter og gressløk.

Ønsker gjerne at dette blir en tråd med tips til nybegynnere i hobbygartnerforeningen. 😊

Anonymkode: 5f123...3d9

Skrevet

Anbefaler denne artikkelen: https://www.plantasjen.no/jord-skole

Og denne bloggen: moseplassen.no 

Gjødsling er også viktig! Husk at det varierer med typen plante hvor mye de trenger (står som regel bak på frøpakken, ellers viser et enkelt googlesøk svaret).

Jeg forsøker også å få grønnere fingre i sommer. Har plantet en del enkle urter og grønnsaker fra frø, og noen pene blomster fra stiklinger (petunia og pelargonia). Blir så glad når jeg ser at det spirer og gror 😄 

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Selvfølgelig kan du bruke gammel jord! Jord går ikke ut på dato 😀

Skrevet
18 minutter siden, Elseby13 skrev:

Gammel jord er helt fint.

For å sitere en gartner. Plantene trenger mat og vann. Bitte litt gjødsel ganske titt , og vann, frø som spirer tåler ikke å bli tørre heller ikke fost. Og så liker planter heller ikke å stå til knes i vann. Det dr mange bøker som er i fom den enkle hagen eller lignende. Hønse gjødel og blåkorn er oftest owekill. 

Gammel jord kan være probelmatisk om det er mye flerårig ugress og frø i den, det kan ta knekken på fryden med å sette litt frø for blomster og grønsaker. Da flyter hele bedet over i juli av ugress desverre, og det blit nesten umulig å pelle ut ugresset for røttene henger gjerne sammmem med det en har plantet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips!

Hvor lang tid tar det fra man sår til det spirer? Sikkert individuelt, men sånn ca? Jeg skal reise bort en langhelg nå, og lurer på om jeg kan så før jeg reiser eller om jeg bør vente. Det står på nesten alle pakkene at jorden bør holdes fuktig og jeg vet ikke hvor lang tid det går før den blir tørr om jeg reiser bort. Jeg har kjøpt minidrivhus til å ha dem i.

AnonymBruker
Skrevet
On 23.4.2018 at 10:27 PM, AnonymBruker said:

Jeg har bestemt meg for å prøve og være litt hobbygartner i sommer, og har derfor gått til innkjøp av frø og plantekasser. Så kom jeg på; jord. Har det noe å si hvilken type jord jeg bruker?Jeg har litt krukkejord fra før, går det greit å bruke det? Jeg har bl.a solsikker og pionvalmue. Og skal prøve meg på sukkererter og gressløk.

Ønsker gjerne at dette blir en tråd med tips til nybegynnere i hobbygartnerforeningen. 😊

De frøene du nevner, er ikke av de sarteste, så det kan gå bra med krukkejord. Nå er ikke "krukkejord" et entydig begrep, og det jeg har kjøpt med det navnet, har vært ekstra gjødslet jord. Såjord, som man får kjøpt, er ekstra lite gjødslet jord. Dette fordi småplanter kan være sarte for (kraftig) gjødsel, røttene kan bli skadet i direkte kontakt med gjødselen. (Pionvalmuer skal helst sås direkte på vokseplassen - si hva du har tenkt, om det er potter eller blomsterbed.)

Vil du være på den sikre siden, kjøper du såjord, som har mye sand innblandet. Et alternativ er å bruke vanlig potteplantejord fra super'n, som du eventuelt blander med litt sand eller fin akvariegrus. Dette gjelder da så lenge plantene er under 4-5 cm høye. Når du potter om til større potter/krukker, kan du bruke kraftigere jord (jord med mer gjødsel og næring).

Det finnes masse bra om frøsåing på nettet. Jeg har forsøkt å svare direkte på det TS spør om.

Anonymkode: 87a78...bde

AnonymBruker
Skrevet

Sukkererter, gressløk og solsikke er enkle, fine planter å begynne med! :) Vi bruker den billigste jorden man får kjøpt, og blander i det av næring, grus osv. man trenger. Funker utmerket.

Anonymkode: 9cb43...63c

• Liker 1
Skrevet
På ‎24‎.‎04‎.‎2018 den 17.52, Elseby13 skrev:

Jo om jeg ikke tar helt feil nå så fordamper vel nitrogen blant annet dersom det ikke er helt tett. Ble litt usikker, men tror det er slik. Skal vel mye til for at jorda ikke er brukbar selv etter lang tid i pose. Men dersom det er mye torv i "jorda" så har den nok tørket inn, noe som betyr at jorda blir veldig hard dersom den ikke er konstant fuktig. Det er dårlig for spirer. Beklager om jeg jabbet meg bort nå men. 

Skrevet

Anbefaler økologiske frø, fordi disse er avlet frem på naturens beste måte. Altså de sterkeste overlever. Vanlige plantefrø, kan ha litt dårligere egenskaper. Det er dog bare min erfaring. Solhatt.no er ett bra sted å handle, synes jeg. 

Jord er ett helt fag i seg selv. Er bare hobbygartner jeg også, men har jo litt erfaring. Anbefaler ikke å kjøpe jord fra større steder som f eks plantasjen. Spesielt ikke den økologiske jorda de har. De lagrer jorda ute i store hauger og har mye kvist biter i. Jeg har blitt veldig plaget med sørgemygg de gangene jeg har kjøpt jord der i fra. 

For å så, trenger du ikke noe god med masse nitrogen. Her er luftighet kanskje det viktigste, da disse små frøene skal utvikle sine svake røtter. Kalium og fosfor er muligens de to viktigste næringsstoffene ved såing av frø. 

Det er mer viktig med god jord, når du skal plante om eller sette spirene ut. Det finnes plenty med info på nettet om jord. Mye på youtube også, hvordan man fikser jord selv. Det er kanskje det beste for å være trygg på at det man pakker i gapet er ok. Billig jord med kjemiske midler er neppe bra dersom man spise det og ikke bra for naturen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...