Gå til innhold

Plikter hjemme - hva er ok for en tiåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke plikter tenker dere det er ok å ha hjemme for en tiåring (fyller 11 i år.)?

Min sønn er i grunn ganske lat. Jovisst rydder han bordet etter seg og rydder rommet én gang i uka, det hender til og med han putter de ferdig vaskede og bretta klærne sine i klesskapet. Men ikke mye ut over det. Hva er egentlig vanlig for tiåringer å bidra med hjemme? Hvor mye kan en forvente at de skal hjelpe til, og hva synes dere er passende oppgaver? 

Nå for tiden får han 50 kroner i ukelønn, som går til snop/fritidsklubb etc. Tenker å øke til 100 kr i uka, men da er han nødt til å ta i et tak hjemme og hjelpe til mer enn han gjør i dag. Hva tenker dere er ok? Erfaringer? 

Anonymkode: 30bdd...3dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil, så gjorde ikke jeg så mye mer enn det sønnen din gjør - når jeg var 10 år!

Var når jeg begynte på ungdomsskolen (9-10 klasse ihvertfall), at jeg fikk større oppgaver hjemme. Da kunne jeg vaske, støvsuge, sette på vaskemaskinen, henge opp klær osv. Noen ganger lagde jeg middag også, selv om det ikke ble noe annet enn fiskepinner :fnise::fnise:.. Jeg har ikke barn selv, men tenker kanskje at 10 år da er man veldig ung og kanskje ikke trenger å gjøre så mye ut av seg på den fronten enda, men å be han bli med deg å gjøre ting du trenger hjelp til er helt greit. Men at en 10 åring skal gjøre ting som fort kan gå ut av hendene på han, ikke er så smart :) 

Anonymkode: ae578...e49

AnonymBruker
Skrevet

En tiåring kan klare veldig mye. Jeg synes at en tiåring godt kan ha plikter som tar en halv time å utføre hver dag som et minimum. Det kan være å gå i butikken, klippe plen, støvsuge, lage mat, rydde, vaske, vaske bilen +++

Anonymkode: 6614a...13c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har en tiåring og en elleveåring. De må legge sammen og på plass klærne sine, jeg vasker og legger det i hver sin kurv. De må holde rommet i orden, inkludert støvsuging (selv om jeg gjør det av og til). Det er det de har av faste plikter, men de må også hjelpe til med litt oppgaver utenom, f eks ta ut søppel, ta ut av oppvaskmaskin osv. Hver av dem gjør disse tingene et par ganger i uken. De får 50 kroner i ukepenger hvis de har hjulpet til og oppført seg fint. Jeg gir dem litt penger utenom også. Jeg reduserer pengene hvis de ikke har fullført det de er bedt om. 

Legger til: jeg kan f eks også be dem om å handle et par ting på butikken eller andre oppgaver. Av og til har vi 'dugnad' hvor alle rydder og vasker huset. Da må alle bidra men det går jo forholdsvis fort.  De 'jobber' sjelden mer enn maks en halv time om dagen. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 11-åring (ble for noen uker siden) har endel plikter i huset. Det er selvsagt ikke alt han gjør hver dag/gang men når jeg ber om det skal han:
- Tømme og fylle i oppvaskmaskinen (fast oppgave - av og til gjør lillebroren det)
- Rydde og tørke av middagsbordet (fast oppgave)
- Holde sitt eget rom ryddig + støvsuge og vaske ved behov (fast oppgave)
- Vaske badegulvet og toalettet 
- Støvsuge stue og kjøkken
- Legge bort egne klær (bretter også noen ganger)
- Sortere og henge opp ullsokker som er vasket
- Vaske klær (under veiledning)
- Planlegge og lage middag. I utgangspunktet ønsker han å gjøre det en gang i uka, men det er ikke alltid det blir tid
- Passe lillebror (7 år) når mor skal gå tur/på butikk o.l
- Skifte på sin egen seng
- Gå ut med søppel
- Måke snø/klippe plen
...og andre oppgaver. Når vi har en større "husarbeidsdag" må alle hjelpe til vi er ferdige :) 

Lillebror på 7 har også sine oppgaver, men ikke like mange og ikke like regelmessig enda... Begge tjener lommepenger på oppgaver i huset. Hvis det er noe de har lyst på (spill til dataen f.eks) så sparer de opp selv. Storebror får en fast sum, mens lillebror (som ikke alltid har like lyst til å arbeide) har kryss-skjema. De lærer seg praktiske ting som de har bruk for om bare noen få år, de lærer seg å tjene/spare penger, lærer å hjelpe til, lærer at husarbeid ikke bare er en "kvinnejobb" osv. 

Anonymkode: bc320...170

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

50 kroner i uken? Det fikk jeg for nesten 30 år siden. Burde være litt lønnsøkning siden da? Jeg vasket riktignok badene hver uke, men det kan vel deres unger også gjøre?

Anonymkode: 75365...b70

Skrevet

Da jeg var ti gjorde jeg de samme oppgaver i hjemmet som min mor, unntatt matlaging annet enn egg og flesk på søndagen.

Selvsagt gjorde min mor mer enn meg, men oppgavene gjorde jeg...selvsagt med veiledning og oppsyn i begynnelsen. Var veldig glad for det da jeg flyttet for jeg sjøl.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig imot curlingoppdragelse og det er mitt inntrykk at folk undervurderer ofte hva barn klarer å gjøre. Jeg selv hjelpet til med det som trengtes, både inne og ute når jeg var i denne alderen. Når jeg var 10 år bodde jeg hos mormor og morfar og faste oppgaver innebar å rydde opp etter middagen og ta oppvasken (sammen med mine 2 kusiner) vi hadde ikke oppvaskmaskin og mormor lagde all mat fra bunn og brukte omtrent hver eneste gryte og kjøkkenredskap hun hadde, så det tok vanligvis 30-45 minutter. Kjøkkenet skulle se strøkent ut. På lørdager hjelpet vi med å rydde/vaske huset. Ellers var det støvsuging, henge opp klesvask og brette/stryke den når den var tørket, tilfallende hagearbeid om sommeren, hente post (ca 1 km unna opp en bakke), løpe ærend etc.. På farssiden kommer jeg fra en gård og der var det mye arbeid året rundt, men mest ute kanskje. Det var egentlig veldig lite jeg ikke var innom som barn og jeg fikk oppgaver fra jeg var veldig ung. Jeg har ikke barn, men hvis jeg hadde ville de nok fått en litt "moderert" utgave av min oppvekst, men jeg ville også latt de få lage mat, det var det ikke så mye fokus på i min oppvekst. 

Anonymkode: b4be6...44e

AnonymBruker
Skrevet

Har en følelse på at barn ofte får oppgaver foreldre syns er kjedelige, som å rydde ut og inn av oppvaskmaskin  og gå ut med søppel. Hva med å spørre hva de vil gjøre også? Ikke at de skal slippe unna de kjedelige tingene, men å fks lage måltider er jo mer lystbetont som regel.

Ellers er det å holde sine egne rom i orden, legge sammen og legge egne klær på plass. Syns også de kan handle noe på butikken. Det er viktig å lære dem husarbeid og økonomisk sans. Det får de igjen for den dagen til flytter for seg selv.

Anonymkode: 2758f...946

• Liker 1
Skrevet

Hva barn skal ha/klarer av plikter tenker jeg er veldig individuelt, og kommer an på barnet og hverdagssituasjonen.

Er barnet tidlig hjemme, eller går det på heldagsskole (privatskole) eller på sfo fortsatt? Barn som av forskjellige årsaker er senere hjemme, bør ikke ha så mange plikter, da det er lite fritid igjen.

Strever barnet med lekser, og bruker ekstra lang tid på dette, eller går leksene greit unna? Barn som bruker ekstra mye energi og tid på lekser jobber allerede hardt med dette hver ettermiddag, og bør ikke ha alt for mye plikter etter leksene.

Er barnet friskt, eller har det kognitive/fysiske/psykiske utfordringer som gjør at rydding/husarbeid krever mer energi enn hos helt friske barn?

Poenget mitt er at det er ingen fasit på hvor mye oppgaver ett 10 år gammelt barn bør ha, da 10 år gamle barn er alle veldig forskjellige, og har veldig forskjellige hverdager, liv, utfordringer og familiesituasjoner.

Her har 10 åringen ingen faste oppgaver, annet enn å rydde av bordet etter seg selv, ta egne klær til vask og ta egen matboks/drikkeflaske på kjøkkenet (noe som sikkert er en selvfølgelige for mange andre). Dette er nok for henne etter en slitsom skoledag. Her jobbes det med å finne overskudd til å være sosial eller komme seg ut i stede, for det er en stor utfordring for henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en følelse på at barn ofte får oppgaver foreldre syns er kjedelige, som å rydde ut og inn av oppvaskmaskin  og gå ut med søppel. Hva med å spørre hva de vil gjøre også? Ikke at de skal slippe unna de kjedelige tingene, men å fks lage måltider er jo mer lystbetont som regel.

Anonymkode: 2758f...946

Dette!

Jeg fikk ikke barn for å få hjelp til husarbeidet. Min ti-åring har ingen faste plikter i huset, men ber vi han om å for eksempel hente posten, hente hjem søsken for middag, rydde etter seg selv, så forventer vi at det blir gjort.

Blir det ikke gjort, så er det helt greit. Men da får heller ikke de hjelp fra oss voksne. Da får de et nei, og begrunnelse med at når du sier nei til meg, så sier vi nei til deg. Barna våre lærer at det lønner seg å hjelpe hverandre, det er ikke noe de gjør for at vi voksne skal slippe de kjedelige oppgavene.

Og hva skulle jeg gjort, om ungene gjorde alt?

Anonymkode: 56e8a...595

AnonymBruker
Skrevet

Min 10åring har ingen faste plikter. På hverdagene har barnet skole, så lekser som tar mye tid. Utover det ønsker jeg at barnet skal få mest mulig tid sammen med venner. Så det blir enkle ting som å rydde opp etter seg om hun har tatt med seg leker og ting på stua, rydde opp fatet sitt (og evt. hjelpe til med middag om barnet er hjemme). Også ber jeg henne hente posten innimellom, eller henge opp klær og lignende. 

Men jeg syns det er viktigst at hun er ute med venner, og får lov til å være barn fremfor å bruke tiden etter skole på lekser og husarbeid. 

Eneste jeg krever at at hun rydder rommet sitt en gang i uken. 

Anonymkode: ca8b7...af8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...