Gå til innhold

Kjøpe bolig i Kristiansand - hvilket strøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor mon det er best for oss å kjøpe bolig i Kristiansand?

Vår preferanse:

Basic: Vi er to voksne og to små barn, så trenger nok minst 150 m2. Har grei økonomi, kanskje budsjett på 5-6 mill. Men vurderer også lavere kjøpspris for å ha mer rom i økonomien.

Vedr. strøk:

Kanskje en form for 'lite gran over' middelklasse-strøk. Men ikke for langt fra middelklasse heller.

Ut fra jevnlig gjentatte meninger i tidligere tråder om emnet, da er kanskje områder som Lund, Gimlekollen og Dvergsnes litt for 'overklasse/kaksete' for vår smak. Motsatt er kanskje områder som Søm og Vågsbygd ørlitegran for 'middelklasse' for vår smak. Selv om vi nok i utgangspunktet foretrekker områder som Søm og Vågsbygd frem for de nevnte andre, ut fra disse meningene/fordommene om områdene. Altså om vi måtte nevne mellom disse områden, og nevnte fordommer hadde stemt.

Det spørs, om det finnes en mellomting? Om evt. noen av disse områdene, eller andre områder, er et sånn type 'lite gran over middeklasse, men ikke for mye'-område? Det er nok et sånt type område, som vi helst kunne tenkt oss.

Beklager fordommene i dette innlegget. Jeg aner ikke, i hvilket omfang disse generaliseringene om områder stemmer eller ikke, siden at vi aldri har bodd i Kristiansand. Dette er bare en form for referat av dominerende holdninger fra tidligere tråde om emnet (hvor bosette seg i Kristiansand).

Endret av kristiansand_tilfl
språkfeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fagerholt?

det er «alle» slags folk på gimlekollen. Men regnes som dyrt område. Dvergsnes er jeg mer skeptisk til. Bare funkishus og like biler. 

Lund består av mange rekkehus ol, og det blir ganske smått tror jeg. Andøya feks? 

Anonymkode: 1c040...c77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grim?

Anonymkode: af42f...aae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bibelbeltet 

Anonymkode: 40510...bdf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Søm. Anser det som litt over middelklassen, det kommer naturligvis an på hvilken type bolig du kjøper. En enebolig i Elgstien med sjøutsikt, eller i Bamse Brakar er ikke det samme som et rekkehus i Gruvestien. Ellers er vel Odderhei regnet som litt over middels også, i allefall eneboligene. Det er mye olje-ingeniører der. Ingen vil rynke på nesa om du sier du bor på Odderhei. De nye husene på Lauvåsen er også flotte.

Anonymkode: 4ae6b...39b

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Bibelbeltet 

Anonymkode: 40510...bdf

Grim er fantastisk. Jeg vet ikke hvordan boligprisene er der nå, men jeg vokste opp på Grimsvollen. Grimsmyra er også veldig fint. Nært til sentrum, nært til Baneheia og Ravnedalen. Jeg ville dog ikke passert Meny og innover mot Suldalen... Vollen og Myra anbefaler jeg altså :)

Anonymkode: aa08e...226

AnonymBruker
Skrevet

Fagerholt liker jeg godt! Nærhet til sjøen, byen, skoler og bra barnehager! 

Gimlekollen er ikke så overklasse som mange tror, er mye forskjellige boliger. 

Hellemyr er fint! Fine turområder, gode bussforbindelser til byen, bra skole og barnehager. Store hus med mye hage. 

Hadde holdt meg unna Justneshalvøya, Dvergsnes og Lund pga overklasse/dyrt, og veldig tett med hus (lite uteplass, du bor mer eller mindre med naboene i din egen stue) 

Vågsbygd/Voiebyen er ikke så galt altså. Du har Andøya, Møvik og Augland som er veldig fine plasser. 

personlig liker jeg ikke Tinnheia, Hånes og Grim. 

Anonymkode: a3d73...b82

AnonymBruker
Skrevet

Eg, kort vei til baneheia, sentrum og sykehus, og en rolig plass.

Anonymkode: 1bf6f...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd på Grim, Lund og i Vågsbygd. Hold dere unna Grim! Nydelige boliger og sentralt, men mye kriminalitet. Ungdomsskolen der sliter, ville aldri hatt våre på den skolen. Vi flyttet til Vågsbygd og fikk flott bolig i deres prisklasse, flotte naboer og et fint nærmiljø. Men vi deler nok ikke bydeler inn i «klasser».. vi er generelt tolerante for alle mennesker, selv om vi selv sikkert av deg hadde blitt def som øvre middelklasse- kulturelt og økonomisk. Kriminalitet vil vi dermed skjerme barna for. 

Lykke til 

Anonymkode: cd722...287

AnonymBruker
Skrevet

Gimlekollen er så ymse. Noen av våre venner, sitter med et hus til 10 mill der, men er virkelig ikke "upperclass" når det gjelder yrker. Lærer og sykepleier. Det som kan være greit å vite om Gimlekollen er at mange der er "Wannabes", med det mener jeg at de kjøper seg et dyrt hus (har haugevis av lån) og ønsker å fremstå kaksete. Det er mye statusjag der, slik jeg opplever det, med press både på store og små. Har du barn, kan du ikke la være at de går på minst tre aktiviteter hver i uken. Alt annet blir helt feil. Og kommer du med noe annet enn volvo, tesla, Audi, merce, bmw og tilsvarende, ja så passer du liksom ikke inn.

Setter det veldig på spissen nå, men min venninne snakker mye om dette presset, og skulle de valgt bosted igjen ville de kanskje valgt noe annet. De er for øvrig Wannabes av en annen verden.....sukk.....

har selv bodd på Gimlekollen, bare ett år mens jeg studerte. Fikk nok inmblikk i dette da....

Har også bodd på Lund og stortrives. Mye koselige hus, særlig Torridalsveien er knallfin, da, men dyr. Jeg bodde på andre siden av Lund, ned mot stadion. Ikke så kaksete som du skriver.

Så skriver du at Søm er under middelklasse? nei, det er det virkelig ikke. Søm regnes som et veldig fint strøk :)

Selv hadde jeg passert Grim som mange skryter av her. Syns det er mye shabby, men som en nevner her så finnes det deler av Grim som er kjempeflott igjen, da.

Bellevue er jo fint?

Hva med Kokleheia? Hamresanden er jo fin? Lund forblir min favoritt - og ellers vet jeg mange trives i Vågsbygd. Kjenner bydelen for dårlig til å uttale meg.

Lykke til :)

Anonymkode: 762cf...b0b

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Tusen takk for alle gode innspill, og unnskyld sen respons. Jeg satte stor pris på alle de gode og verdifulle innspillene fra dere.

Status er, at vi nok er åpne for mange forskjellige bydeler, f.eks. Søm, Grim, Lund, Gimlekollen, Hånes, Fagerholt. Det er nok mange bydeler, som kan være bra, tror for oss personlig, at det er greit å være åpen for en del forskjellige bydeler, ikke innsnevre boligsøk unødvendig mye.

Endret av kristiansand_tilfl
AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2018 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Vi har bodd på Grim, Lund og i Vågsbygd. Hold dere unna Grim! Nydelige boliger og sentralt, men mye kriminalitet. Ungdomsskolen der sliter, ville aldri hatt våre på den skolen. Vi flyttet til Vågsbygd og fikk flott bolig i deres prisklasse, flotte naboer og et fint nærmiljø. Men vi deler nok ikke bydeler inn i «klasser».. vi er generelt tolerante for alle mennesker, selv om vi selv sikkert av deg hadde blitt def som øvre middelklasse- kulturelt og økonomisk. Kriminalitet vil vi dermed skjerme barna for. 

Lykke til 

Nå har det seg slik at Karuss er en av de skolene som sliter mest i Kr.Sand pt. Grim har hatt sine utfordringer, og har, som alle andre ungdomsskoler her og andre steder. Tar du en tur på Vågsbygd senter får en fort en følelse av å tre inn i "uføretrygdland".
Men vi er forskjellige: jeg har bodd i Vågsbygd, og bor på Grim. Jeg sier aldri mer Vågsbygd, og velkommen til Grim :=)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hånes! Fantastisk sted, med gode skoler. Her har du alle type boliger. Leiligheter, rekkehus, eneboliger og nye funkishus i Lauvåsen. Nær sjø og mange badestrender. Nær Sørlandssenteret og Kjevik. Bodd her i 10 år og har aldri sett eller opplevd kriminalitet. Hvis dere vil ha en enebolig er Grovika og Havreveien bra steder, eventuelt Hånestangen( dyre hus da..)

Anonymkode: f5b5e...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Justneshalvøya? Veldig populært blant barnefamilier. Hadde flyttet der selv, men har mann og barn i Arendal. Jeg vokste opp på Lund og trivdes godt der. Hadde jeg skulle flyttet tilbake hadde det blitt Lund, Justneshalvøya eller Vågsbygd. Vågsbygd er jo stort, men jeg ville valgt Voiebyen, Møvik eller Andøya. Voiebyen er virkelig ikke som det en gang var med tanke på kriminelle nynazister, de finnes ikke der ute lenger. Jeg gikk på videregående i Vågsbygd og det var veldig fint.

Men! Tenk på beliggenhet med tanke på hvor dere skal jobbe. Det er jo til tider mye trafikk på morningen fra vest til øst og omvendt på ettermiddagen.

Lykke til med boligjakten :) 

Anonymkode: 75ae1...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter snart tilbake til Kristiansand og vurderer Lund. Jeg bodde på Lund som barn og liker det området veldig godt.  Hellemyr er jo flott også da, men da havner ungdommene på Grim ungdomsskole. 

Anonymkode: 373b6...d5c

AnonymBruker
Skrevet

Hellemyr er et veldig fint sted å bo! 

Anonymkode: 929f1...47b

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2018 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Nå har det seg slik at Karuss er en av de skolene som sliter mest i Kr.Sand pt. Grim har hatt sine utfordringer, og har, som alle andre ungdomsskoler her og andre steder. Tar du en tur på Vågsbygd senter får en fort en følelse av å tre inn i "uføretrygdland".
Men vi er forskjellige: jeg har bodd i Vågsbygd, og bor på Grim. Jeg sier aldri mer Vågsbygd, og velkommen til Grim :=)

Uff, ja, glad vi er ulike: jeg ville nemlig aldri brukt ditt selvkomponerte nedlatende begrep «uføretrygdeland». Selv om jeg er i full jobb selv, også min mann, hadde vi aldri skrevet så fordomsfullt. Så flott at mennesker som av ulike grunner ikke kan jobbe, har et sted å treffes da. Og jeg antar at uføretrygdede er vanlige mennesker de også? Eller du mener kanskje de ikke burde oppholde seg i slike offentlige rom? Isåfall gir din tankegang meg dårlige assosiasjoner. Det er diskrimiminering. 

Nå henger vi ikke på senteret, men vi handler der ofte. Vi bruker derimot uteområdene som det er mange flotte av og vi har masse flotte venner og er aktive i lokalsamfunnet som er sterkt i Vågsbygd. Men du som må bo så nærme byen, er kanskje typen som henger på kjøpesentre med ungene heller? 

Jeg har flere venner med barn på Grim skole, og de bekymrer seg. Nå sokner ikke mine til Karuss, men jeg vet det er en skole med svært dedikerte lærere. 

Vi har bodd flere år på Grim, og tenker det er greit med voksne barn. Men aldri med småbarn og ikke (!!) med ungdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Lund er fint. Jeg har ikke bodd de, men jobbet i en barnehage der, og det virket ikke særlig upperklass egentlig. Middelklasse pluss med stort sett møblerte hjem og ressurssterke foreldre. 

Det samme med Eg. Jobbet der samtidig som jeg jobbet på Lund, og det var veldig fint der. Kort vei til Baneheia, så det er jo et pluss hvis dere er friluftsinteresserte. Ville styrt unna vågsbygd. Der er byfølelsen fraværende og folk litt under middelklasse. 

Anonymkode: a6e67...062

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...